Je pravda, že prémiové palivo je vždy lepší pro tvé auto? Toto bys měl vědět, můžeš ušetřit kvantum peněz
Pravděpodobně se o své auto staráš co nejlépe, jak to umíš. Pravidelná péče se ti později může vyplatit i finančně, jelikož čím lépe se staráš o svého tátoše, tím nižší náklady na servis budeš mít v budoucnosti.
Jedním z témat, které motoristy často zajímají, je výběr paliva. Možná i ty občas sáhneš po prémiovém benzínu nebo naftě v snaze ochránit motor. Otázka však zní, vyplatí se to? Prémiové palivo bývá dražší a při plné nádrži může rozdíl představovat i několik stovek korun. Pokud jezdíš pravidelně, za rok se tento rozdíl může vyšplhat na tisíce.
Co je to prémiové palivo?
Nejprve si ale řekněme, co je to prémiové palivo. Prémiové palivo obvykle označuje benzín nebo naftu vyšší kvality a ceny v porovnání s běžným palivem. V případě benzínu jde hlavně o vyšší oktanové číslo, které vyjadřuje odolnost paliva proti samovznícení při vysoké kompresi v motoru.
Možná se teď ptáš, co to znamená v praxi. Jednoduše řečeno, čím je vyšší oktan, tím je menší riziko tzv. detonačního hoření (klepání motoru). Jak už asi tušíš, jde o nežádoucí jev, který nastává ve spalovacím motoru, když se palivová směs vznítí předčasně nebo nerovnoměrně. Tato situace nastává, když se směs vznítí dříve, než ji zapálí svíčka. To vede k neefektivnímu a často škodlivému hoření, které může poškodit motor.
Mnoho řidičů si myslí, že vyšší oktanové číslo znamená více výkonu, ale to není pravda, jde o mýtus. Oktanové číslo neovlivňuje množství energie v palivu, jen jeho schopnost odolávat předčasnému vznícení.
Při naftě prémiové varianty neobsahují více energie, ale různá aditiva (přísady) na čištění a ochranu motoru. Na rozdíl od benzínu se spalovací vlastnosti nafty nevyjadřují oktanovým číslem, ale cetanovým číslem, které však prémiová paliva často nemění. Rozdíl při prémiové a běžné naftě je tedy v přidaných látkách na čištění systému.
Kdy se vyplatí prémiové palivo?
Prémiové palivo má význam tehdy, když ho doporučuje samotný výrobce motoru. Pokud například výrobce uvádí, že motor potřebuje 98-oktanový benzín, použití 95-oktanového může způsobit klepání, pokles výkonu, nerovnoměrný chod a v extrémním případě i poškození motoru.
Některá auta sice doporučují prémiové palivo, ale povolují i běžné. V takovém případě motor sice funguje i na 95-oktanovém benzínu, ale s 98-kou může mít mírně lepší výkon nebo nižší spotřebu.
Kdy je prémiové palivo zbytečné?
Pokud máš běžné auto, tankování prémiového paliva ti výrazné výhody nepřinese, pokud nějaké. Motory optimalizované na 95-oktanový benzín nebudou s 98- nebo 100-oktanovým palivem výrazně výkonnější ani úspornější.
Například výzkum amerického autoklubu AAA nezaznamenal výrazný rozdíl ve výkonu ani spotřebě při používání 91-oktanového paliva v autech určených pro 87-oktanový benzín (což je ekvivalent našeho 95-oktanového paliva). Stejně tak testy ukázaly, že vyšší oktanové číslo nemělo konzistentní vliv na snížení emisí výfukových plynů.
Podobný závěr přinesl i magazín Car and Driver. V jejich testu crossover Honda CR-V s běžným turbo motorem zkoušeli na 87-oktanovém a 93-oktanovém benzínu. I když na dynamometru zaznamenali nepatrný nárůst výkonu (+7 koní), při reálné jízdě se výhoda ztratila, zrychlení 0-100 km/h bylo prakticky stejné (dokonce o 0,1 sekundy horší na prémiovém benzínu) a spotřeba na dálnici se zlepšila jen o 1 %. To rozhodně nevyváží přibližně 20 % vyšší cenu paliva.
Možná si teď ptáš, zda bys měl tedy tankovat prémiové palivo nebo ne. Krátká odpověď zní, že pokud to tvůj motor nevyžaduje, tak ne. Jediný rozdíl pocítíš v peněžence a ne ve výkonu auta.
Komentáře