Měl bys nechat motor auta ohřát předtím, než vyrazíš na cestu? Toto je jeden z nejběžnějších mýtů

auto zima motor start_1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Existuje několik mýtů a polopravd, kterým věříme dlouhá léta. Jedním z nich je například tvrzení, že prémiové palivo je vždy lepší pro auto než běžné. Ve skutečnosti to tak není. Pokud motor tvého auta není přizpůsoben na kvalitnější benzin či naftu, i když ho budeš tankovat, benefity v praxi necítíš.

Jedním z dalších častých fenoménů, se kterým se můžeš setkat a pravděpodobně to i děláš, je nastartování auta a jeho ponechání v chodu s cílem zahřát motor před jízdou. Děje se to zejména v chladných měsících a mnoho řidičů takto stráví i 5 či 10 minut. Je to ale potřebné? Podívejme se na tuto téma níže.

zapnutie auta start motor_1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Je potřebné motor auta nechat zahřát před jízdou?

Hned na začátku ti řekneme, že u moderních aut nemusíš stát na volnoběhu a čekat, dokud se motor zahřeje. Je to tedy mýtus. Důležité je také říci, že pod pojmem moderní auta nemyslíme jen ty, které jsou rok či dva staré, ale klidně i desetileté.

Moderní motory s elektronickým vstřikováním paliva a kvalitními oleji dosáhnou plného promazání velmi rychle. Zatímco stará auta potřebovala běžet déle, dnes stačí nastartovat a po pár desítkách sekund můžeš vyrazit. Olejový systém totiž okamžitě rozproudí olej do všech částí motoru. Už po přibližně 20–30 sekundách jsou všechny pohyblivé součástky namazané. Jinými slovy, zatímco si zapneš pás a nastavíš zrcátka, motor je připravený na jízdu.

Pokud čekáš na zahřátí motoru, více mu škodíš než pomáháš

Pokud sedíš za volantem několik minut a čekáš, dokud se motor zahřeje, věz, že děláš chybu. Příliš dlouhé volnoběžné zahřívání může motoru škodit. Možná se teď ptáš proč. Ve studeném motoru jde do válců obohacená směs benzínu, která se při dlouhé nečinnosti nestihne dobře spalovat. Nadbytečné palivo může „smývat“ olejový film ze stěn válců a pístů, čímž zhoršuje mazání, vysvětluje server sciencealert.com. Co to znamená? Motor běžící dlouho na bohatou směs může trpět zvýšeným opotřebením, místo toho, aby se jeho životnost prodloužila. Navíc zbytečně míňáš palivo a motor produkuje více emisí, když je studený a běží neefektivně.

start-auta-motor-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Kde vznikl tento mýtus?

Proč ale lidé věří tomu, že je třeba nechat motor běžet několik minut předtím, než se vyberou na cestu? Odpovědí je, že v minulosti měla auta karburátory, které nedokázaly samy regulovat směs paliva tak přesně jako dnešní vstřikování. V 20. století bylo běžné, že pokud byly benzín a motor studené, karburátor musel pustit velmi bohatou směs, jinak motor zhasl. Kovové součásti sání byly studené a palivo kondenzovalo. Výsledkem bylo, že motor běžel nepravidelně, snadno zhasínal a bylo nutné ho nejprve zahřát, aby se jízda dala plynule začít. Staré oleje také v zimě zhoustly více než dnešní, takže promazání trvalo déle.

V případě moderních aut tyto problémy přestaly nástupem elektronického vstřikování paliva od 80. let. Nové motory totiž mají senzory a řídící jednotky, které automaticky upraví směs tak, aby motor po startu nezhasl a běžel efektivně i za studena.

Krátko po nastartování auta můžeš vyrazit na cestu

Obecně se dnes doporučuje nastartovat motor auta a nechat ho běžet řádově několik desítek sekund. Nejčastější rada zní, že by měl běžet přibližně třicet sekund až jednu minutu předtím, než se vybereš na cestu. Tím zajistíš, aby se olej dostal všude, kde má být.

Na začátku jízdy by ses ale měl vyhýbat prudké akceleraci, dokud se motor nezahřeje na provozní teplotu. Ideální je držet otáčky v nízkých až středních hodnotách a nezatěžovat motor naplno. Jízdou se motor zahřeje mnohem rychleji než stáním na místě.

Komentáře