Škodí autu, když ho startuješ se sešlápnutou spojkou? Odpověď tě může překvapit
Startování motoru auta se stlačenou spojkou přináší několik výhod, ale i nevýhod.
Startování auta se sešlápnutým pedálem spojky je zavedeným zvykem mnoha řidičů. Možná i tvým. Ale někdy jsi přemýšlel nad tím, zda takové startování motoru mu pomáhá, nebo mu spíše škodí? Podívejme se na toto téma blíže. Odpověď tě možná překvapí.
Možná i ty při každém ranním startování automaticky sešlápneš spojku a otočíš klíčkem, často bez toho, aby sis nad tím zamyslel. Dělá to většina z nás. Tato praxe má své zastánce i odpůrce. Zatímco jedna skupina tvrdí, že tím chráníme startér a baterii, druhá varuje před možným poškozením motoru.
Jak funguje spojka
Nejprve si řekněme, jak funguje spojka a jakou úlohu hraje při startování. Spojka je komponenta, která spojí nebo rozpojí motor od převodovky. Když sešlápneš pedál spojky, spojka se odpojí od motoru. Naopak, když spojku uvolníš, motor se spojí s převodovkou a může přenášet sílu na kola, samozřejmě, pokud je zařazena rychlost.
Co dělá s autem, když ho startuješ se sešlápnutým pedálem
Při startování motoru to znamená, že startér bude roztáčet pouze samotný motor, ne celou převodovku. Tím se snižuje odpor, který musí startér překonat, což vede k lehčímu roztáčení motoru a menšímu odběru proudu z baterie. Můžeš to pocítit jako „lehčí“ start.
Možná si teď říkáš, že když je zařazený neutrál, motor stejně neotáčí kola. To je pravda. Neutrál skutečně rozpojí kola od motoru, avšak i v tomto případě jsou některé vnitřní části převodovky (např. hřídele a ozubená kola) stále spojeny s motorem a při startování se musí roztáčet společně s motorovým olejem v převodovce. Tento vnitřní odpor může být zejména za studena překvapivě velký, protože studený olej je hustší, což logicky způsobuje větší odpor.
Sešlápnutím spojky se odpojí i tento zbytek převodovky od motoru, takže startér roztáčí pouze samotný motor. To znamená menší námahu pro startér a menší zatížení baterie. Tento efekt oceníš hlavně v zimních měsících, kdy baterie kvůli chladu ztrácí kapacitu.
Co doporučují výrobci aut?
Obecně platí, že menší odpor při startu = lehčí rozjezd motoru, což prospívá startéru i baterii. Například koncern Volkswagen (kam patří i Škoda) doporučuje startování se sešlápnutou spojkou u všech svých vozidel. Mnohá novější auta (i některá starší) jsou dokonce vybavena bezpečnostním spínačem, který nedovolí nastartovat motor, dokud není spojkový pedál sešlápnutý. Takový systém používají téměř všechny nové modely značek Toyota, Mazda nebo BMW.
Toyota, Mazda, BMW, Volkswagen/Škoda, Ford, Kia a mnoho dalších značek vyžaduje sešlápnutí spojky při startu.
Jak jsme již zmínili, odpojení převodovky od motoru je obzvláště užitečné v chladném počasí. V zimě zhoustne olej v motoru i v převodovce a baterie má sníženou kapacitu. Sešlápnutí spojky tak může znamenat rozdíl mezi úspěšným nastartováním a vybitou baterií, zejména u staršího vozidla.
Má toto startování i nevýhody?
I když je takové startování obecně doporučované, někteří odborníci upozorňují na možná negativa. Jde hlavně o vplyv na motorové součástky, konkrétne na axiální ložiska klikového hřídele. Při sešlápnutí spojky totiž působí tlak na klikový hřídeľ směrem dopředu nebo dozadu. Tento tlak se opírá právě o zmíněná ložiska.
Když startujeme se spojkou na podlaze, klikový hřídeľ tlačí na svá ložiska v okamžiku, kdy v nich ještě není dostatečné mazání. Motorový olej při vypnutém motoru stéká a mezi kovovými plochami ložiska a hřídele zůstává pouze minimální olejová vrstvička. Při otočení klíčem dojde na zlomek sekundy k tření kov-na-kov, dokud se olej znovu nedostane k ložiskům.
Pokud se axiální ložisko výrazne opotřebuje, může to vést к nadměrné vůli klikového hřídele v podélném směru. V praxi se to může projevit klopením motoru na volnoběhu nebo poklesem otáček při sešlápnutí spojky na volnoběhu. Oprava této části motoru není levná.
Někteří mechanici proto doporučují, pokud to tvé auto umožňuje, raději startovat na neutrál bez sešlápnuté spojky, aby se předešlo zbytečnému namáhání těchto ložisek. Je třeba dodat, že jedno krátké sešlápnutí spojky při startu nepředstavuje pro moderní ložiska výrazné riziko. Problém nastává až při dlouhodobém sčítání stovek a tisíců startů během životnosti auta.
Komentáře