Cítíš v autě zvláštní zápach? Podívej se, co ti může prozradit o stavu tvého auta
Neobvyklé pachy v autě mohou signalizovat vážné poruchy. Podívej se, co znamená zápach hořícího oleje, spálené pryže či zkažených vajíček a kdy hrozí požár nebo drahá oprava.
Když je vše v pořádku, tvé auto funguje bez problémů. Pokud se však objeví nějaký problém, dá ti o něm vědět, ať už divnými zvuky, neobvyklou vůní nebo jinými signály. Auta jsou do jisté míry schopná přizpůsobit se různým drobným poruchám, takže si jich nemusíš hned všimnout. Ale pokud ti už auto naznačuje problém, často to znamená, že situace si vyžaduje okamžitou pozornost.
Pachy, které ti napoví, že něco není v pořádku
Pach hořícího oleje
Pokud cítíš v kabině nebo pod kapotou zápach spáleného oleje, pravděpodobně dochází k úniku oleje na horké části motoru, například na výfukové potrubí. Nejčastěji jde o motorový olej nebo kapalinu z posilovače řízení. Takové úniky představují dvojitý problém. Jednak olej neplní svoji mazací funkci tam, kde by měl, a zároveň může v extrémních případech způsobit požár.
Viditelné stopy úniku mohou pomoci určit jeho zdroj. Červenohnědý olej obvykle pochází z posilovače řízení, zatímco tmavohnědý nebo černý signalizuje únik motorového oleje.
Pach pálené gumy
Zápach připomínající hoření gumy může naznačovat problém s brzdovým systémem, zejména s brzdovými třmeny. Mechanik Chad Cantrell pro portál HuffPost vysvětluje, že brzdové třmeny jsou hydraulické mechanismy, které tlačí brzdové destičky k rotorům, aby zpomalily vozidlo při brždění. Pokud se třmeny zaseknou, může dojít k nadměrnému tření brzdových destiček, což způsobuje jejich přehřívání a nepříjemný zápach. V extrémních případech mohou brzdy přestat správně fungovat, což snižuje bezpečnost jízdy.
Nemocně sladká vůně
Pokud zacítíš sladkastý nebo mírně kyselý zápach, může jít o únik chladicí kapaliny, která je nezbytná pro udržování optimální teploty motoru. Chladicí kapalina obvykle obsahuje ethylénglykol, který má charakteristickou sladkou vůni.
Ačkoli tato kapalina není přímo hořlavá, její únik může vést k vážným problémům. Pokud dojde k jejímu úplnému vytečení, motor se může přehřát, což může vést k nákladné opravě nebo dokonce k jeho nenávratnému poškození.
Pach hořícího plastu
Zápach spáleného plastu nemusí být vždy důvodem k panice, může jít například o roztavený kus plastového obalu, který se dostal na výfuk. Pokud se však tento zápach objevuje pravidelně, může signalizovat vážnější problém, například přehřívání elektrických komponent.
Uvolněné nebo poškozené elektrické kabely se mohou dostat do kontaktu s horkými částmi motoru nebo výfukového systému, což může vést k zkratu a v nejhorším případě až k požáru. Proto je při takovém zápachu vhodné nechat auto zkontrolovat odborníkem.
Plísnivý zápach
Pokud interiér auta zapáchá zatuchle nebo připomíná plíseň, problém může být v kabinovém filtru klimatizace. Tento filtr čistí vzduch, který dýcháš v autě, a pokud je zanesený vlhkostí a nečistotami, může se v něm vytvořit plíseň.
Mnozí řidiči si ani neuvědomují, že jejich vozidlo tento filtr obsahuje, a proto ho pravidelně nemění. Dobrou zprávou je, že výměna kabinového filtra je jednoduchá a cenově dostupná.
Vůně zkázaného vejce
Pokud z výfuku vychází zápach připomínající zkázané vejce, pravděpodobně jde o problém s katalyzátorem. Tento komponent se nachází mezi motorem a tlumičem výfuku a jeho úkolem je snižovat množství škodlivých emisí.
Sírový zápach může naznačovat, že katalyzátor nedokáže správně rozkládat sírové sloučeniny v palivu. Tento problém může být způsoben buď samotným poškozením katalyzátoru, nebo spalováním nekvalitního paliva s vysokým obsahem síry. Pokud tento zápach přetrvává, je vhodné nechat vozidlo zkontrolovat v servisu.
Komentáře