Zvykneš se hned po startu auta rozjet? Experti prozrazují, co to dělá s tvým motorem a nebude se ti to líbit

Mnoho řidičů po nastartování auta okamžitě vyrazí, čímž však riskují poškození motoru a často i převodovky.

start auta_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Není žádným tajemstvím, že auta je nutné udržovat. V opačném případě může oprava vyjít pěkně draho. Možná zapomínáš dostatečně nafoukat pneumatiky nebo máš ve zvyku zařadit zpátečku ještě před úplným zastavením automobilu. Další častý zlozvyk je stání na spojce během čekání na semaforech, což zbytečně zatěžuje celý spojkový mechanismus. Těchto zlozvyků je ale mnohem více, než by se mohlo zdát. Většinu z nich děláme automaticky, aniž bychom si to uvědomili.

Nejnověji na jeden z častých zlozvyků, které dělají řidiči, upozorňují experti z Bebe Auto na sociálních sítích. Podívejme se na to níže.

Rozjedeš se po nastartování hned?

Možná to děláš také, nastartuješ auto, zařadíš rychlost a okamžitě se vydáš na cestu. Takto postupuje mnoho řidičů. Tento postup však není správný, varují autoexperti. Možná se teď ptáš proč. Podívejme se na odpověď níže.

Jak vysvětluje Bebe Auto, po nastartování bys měl auto nechat chvíli běžet. Nejde však o minuty, jak tomu bylo v minulosti, ale jen o desítky sekund. V minulosti bylo nutné nechat motor běžet déle, zejména kvůli technologii karburátoru, který míchal vzduch a palivo pro motor. Studený motor měl horší spalovací účinnost a karburátor nedokázal automaticky upravit směs stejně přesně jako dnešní elektronické systémy. Proto se motor nechal nejprve ohřát, aby se zlepšilo spalování a snížilo riziko zadušení nebo poškození.

motor-auta-1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Dnes je situace jiná. Místo několika minut stačí nechat motor běžet přibližně 20 až 30 sekund. Je třeba poznamenat, že se to netýká jen zimy, doporučuje se to dodržovat i během teplých měsíců. Jak už možná tušíš, problémem je řádné mazání motoru.

„Po delší odstávce vozidla (např. přes noc) dochází k samočinnému stékání oleje zpět do olejové vany, zejména z horní části motoru. Zbývající množství oleje nedokáže spolehlivě zajistit úplné mazání všech pohyblivých dílů. Olejové čerpadlo totiž potřebuje několik sekund po startu, aby obnovilo tlak oleje a rozvedlo mazivo tam, kde je třeba,“ vysvětlují autoexperti.

Pokud bys se hned po startu rozjel, riskuješ, že motor bude určitou dobu pracovat s nedostatečným mazáním, což negativně ovlivňuje jeho životnost. Dochází totiž k vyššímu opotřebení pístů, vaček a ložisek. Experti dodávají, že u automatické převodovky hrozí zvýšené opotřebení převodových komponentů.

Experti zároveň doporučují po startu jezdit plynule, bez prudkého zrychlování, a to při otáčkách do 2500/min alespoň po dobu prvních 5 až 10 minut.

Závěrem připomínají, že tyto jednoduché návyky mohou výrazně prodloužit životnost poháněcí sady.