Víš, proč jsou pneumatiky na autě černé, když je guma přirozeně bílá? Odpověď tě překvapí

Pneumatiky bývaly bílé, dnes jsou vždy černé. Nejde jen o to, jak vypadají. Podívej se na dva hlavní důvody, proč už to tak není.

pneumatiky auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Při koupi nového auta se většina z nás dívá na jeho specifikace, například na jaký typ motoru jde, jakou má spotřebu paliva a podobně. Stejně tak věnujeme pozornost i samotné barvě auta. Barbě pneumatik ale nevěnujeme žádnou pozornost. Na silnicích se dnes prakticky setkáme pouze s auty, která mají černé pneumatiky. Jsme na to tak zvyklí, že by jen málokoho napadlo se u prodejce ptát na barvu pneumatik.

To, že jsou pneumatiky černé, bereme dnes jako samozřejmost a něco, co je prostě dané. Možná tě proto překvapí, že tomu tak vždy nebylo. Pravděpodobně jsi o tom nevěděl, ale samotná guma totiž nemá barvu a nejčastěji přidávanou látkou byl oxid zinečnatý, který je čistě bílý. Oxid zinečnatý dodával měkké gumě určitou odolnost.

Pneumatiky byly v minulosti bílé

Jak určitě ale dobře víš, tak barva pneumatik dnes není standardně bílou, ale černou. Pojďme se podívat níže, proč se to změnilo. Na toto téma upozornil server bridgestone.co.in.

Barva pneumatik se ovšem změnila z dvou hlavních důvodů. Na začátku 20. století bylo zjištěno, že přidáním černého uhlíku se výrazně zvýší odolnost vůči opotřebení.

Uhlík dodává pneumatice různé vlastnosti, jako je odolnost vůči teplu, obru, pevnost a pružnost, čímž prodlužuje její životnost. Kromě toho pomáhá také rozptylovat UV záření, což chrání gumu před poškozením slunečním světlem. Pneumatiky tak neztrácejí své vlastnosti tak rychle, jak by to bylo u světlých směsí.

Problémem byla však dostupnost carbon black, a proto někteří výrobci vyráběli pneumatiky s bílými bočnicemi a černým běhounem (běhoun je horní část pneumatiky, ta, která je v přímém kontaktu s vozovkou). Tyto tzv. whitewall pneumatiky se staly v 30. a 50. letech minulého století stylovým doplňkem a symbolem luxusu. Dnes je občas vidíme na veteránech nebo speciálních modelech aut.

Od 70. let jsou ale prakticky všechny pneumatiky černé. Po přidání černého uhlíku do gumové směsi pro běhoun a bočnice se pneumatika stává úplně černou. Carbon black je černá látka, která vzniká neúplným spalováním těžkých ropných produktů. Používá se také jako černý pigment například v tiskárenském inkoustu, toneru, řasence a podobně.

V posledních letech se ovšem otevírá také otázka vlivu mikročástic z pneumatik na životní prostředí. Černý uhlík sice zvyšuje výkon a životnost pneumatik, ale zároveň se malé částice gumy při opotřebování dostávají do ovzduší a mohou přispívat k jeho znečišťování. Jedná se o téma, kterým se zabývají několik environmentální studie.

I když se může zdát, že černá barva pneumatik je jen estetickým zvykem, ve skutečnosti jde o výsledek technologického pokroku, který má přímý vliv na bezpečnost, životnosti i výkon našich aut.