Je bezpečné jezdit v létě na zimních pneumatikách? O tomhle mnoho řidičů neví, ale měli by to vědět
Léto je tady a ty možná přemýšlíš, jestli se vyplatí nechat zimní pneumatiky na autě i v teplejších měsících. Podívej se, proč je to špatný nápad.
Léto se pomalu, ale jistě rozjíždí. Sluneční paprsky už na většině našeho území rozpustily sněhovou pokrývku, a to i ve vyšších nadmořských výškách. Společně s nástupem léta mnoho řidičů míří do pneuservisů, aby si vyměnili zimní pneumatiky za letní. Velká část řidičů však pneumatiky nepřezouvá a nechává si během léta zimní pneumatiky, aby ušetřili pár stovek za přezutí. Otázkou tedy je, je to v pořádku a především bezpečné? Pojďme se na toto téma podívat společně blíže se serverm michelin.co.uk.
Jaký je rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou?
Nejdříve si ale řekněme, jaký je mezi letními a zimními pneumatikami rozdíl.
Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tužší gumové směsi, která si udržuje pevnost i při vysokých teplotách (nad 7 °C). Tím poskytují lepší stabilitu, kratší brzdnou dráhu a nižší valivý odpor na horkém povrchu silnic. Naopak, zimní pneumatiky používají měkčí a pružnější směs, která zůstává pružná i při nízkých teplotách (pod 7 °C). Tato guma zabraňuje ztuhnutí v zimě a zajišťuje lepší přilnavost na sněhu, ledu a mokré vozovce.
Ale to nejsou jediné rozdíly. Letní pneumatiky mají mělčí dezén s menším počtem řezů. Tento design maximalizuje kontakt s vozovkou a poskytuje optimální trakci a odvod vody na mokré cestě. Na druhé straně, zimní pneumatiky mají hlubší dezén s hustými lamelami a širšími drážkami, které zachytávají sněh a udržují trakci. Také efektivněji odtékají voda a rozbředlý sníh, čímž snižují riziko aquaplaningu a smyku.
Zimní pneumatiky v létě? Velké NE!
Ačkoliv zákony v mnoha zemích (včetně České republiky nebo Slovenska) ti nezakazují jezdit v létě na zimních pneumatikách, určitě to není dobrý nápad. Zimní pneumatiky jsou totiž navržené pro úplně jiné podmínky, než jsou ty, které panují během teplých letních dní.
Ovládání auta? Horší, než si myslíš
Jejich měkká směs a hluboký dezén jsou jak dělané na sníh, led a teploty pod 7 °C. Ale když se asfalt rozpálí na 30 stupňů, tyto vlastnosti se obrátí proti tobě. Guma začíná rychleji opotřebovávat, ztrácíš přilnavost a tvoje brzdná dráha se výrazně prodlouží. A to rozhodně nechceš!
Pro lepší představu si představ situaci, kdy se řítíš po horké silnici a potřebuješ rychle zastavit. Zimní pneumatiky na horké silnici jednoduše nezvládnou udržet tvé auto pod kontrolou tak, jak by to zvládly letní nebo alespoň celoroční pneumatiky. Měkký materiál se v horku „taví“, čímž se snižuje stabilita. V zatáčkách mohou gumy začít „téct“ a auto se stává méně ovladatelným. Najednou se můžeš ocitnout v situaci, kterou by si s letními pneumatikami zvládl levou zadní.
Jinými slovy, co se týče vlastností, letní pneumatiky poskytují lepší stabilitu, ovladatelnost a kratší brzdnou dráhu na suchých a mokrých silnicích v létě. Zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor a delší brzdnou dráhu v teplém počasí, protože jejich měkký materiál se na horkém asfaltu „taví“ a deformuje. Na sněhu a ledu však poskytují výrazně lepší trakci a bezpečnost.
Spotřeba paliva ti vyskočí
Kromě toho, když jezdíš na zimních pneumatikách v létě, tak si za to také připlatíš, a často více, než je samotná výměna pneumatik. Zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor, což znamená, že tvůj motor se více namáhá a spotřebovává více paliva. Navíc, opotřebení zimních pneumatik v létě je tak rychlé, že si je budeš muset kupovat častěji.