Klimatizace vs. otevřená okna: Kdy auto spotřebuje méně paliva? Tohle bys měl vědět

Klimatizace nebo otevřená okna? Podívejte se, jak různé metody chlazení ovlivňují spotřebu paliva v autě, SUV i v hybridu při různých rychlostech a podmínkách.

klima v aute tlacidlo_cz
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Během horkých letních dní pravděpodobně neexistuje řidič, který by nedal přednost klimatizaci v autě. Někdy je to opravdu jediná záchrana před doslovným vařením se ve vlastním vozidle. Jenže málokdo si uvědomuje, že způsob, jakým používáš klimatizaci, ovlivňuje také spotřebu paliva. Možná jsi se sám někdy zamyslel, zda by nebylo výhodnější místo klimatizace prostě otevřít okno. Pojďme se na to podívat blíže.

Spotřebuje klimatizace více paliva než otevřená okna?

Názory na toto téma se liší. Někteří tvrdí, že zapnutá klimatizace spotřebuje více paliva, jiní zase tvrdí, že otevřená okna zvyšují aerodynamický odpor a tedy jsou ještě horší. Odpověď však není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát, záleží na typu vozidla, rychlosti jízdy a konkrétních podmínek.

Jak moc klimatizace ovlivňuje spotřebu (osobní auta, SUV, hybridy)

Je obecně známo, že klimatizace zvyšuje spotřebu paliva, protože její kompresor spotřebovává energii z motoru. Motor pracuje více a musí spálit více paliva. Přesná čísla se však liší. Například podle amerického Ministerstva energetiky může klimatizace během extrémních veder snížit palivovou účinnost až o 25 %. Běžnější je ale zvýšení spotřeby o 8 – 10 %.

Consumer Reports zjistil, že při teplotě kolem 29°C stoupá spotřeba paliva osobního auta v průměru o 5 – 15 %. Méně výkonná a úspornější auta jsou na tom hůře – malý motor může kvůli klimatizaci výrazně snížit dojezd, zatímco velké SUV s výkonným motorem to pocítí méně.

Hybridy jsou specifickou kategorií sama o sobě, klimatizace v nich je elektrická a funguje i při vypnutém spalovacím motoru. Ale energii stále odebírá z paliva, jen prostřednictvím jiného článku. Analýza Emissions Analytics ukázala, že průměrný hybrid ztratil zapnutím klimatizace až 6,1% účinnosti, zatímco benzínová auta pouze 3,8% a dieselová 4,6%. Největší rozdíl byl ve městě, spotřeba hybridu zde stoupala o 9,3%, na dálnici pouze o 2,8%.

klima-v-aute
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Je to logické, protože ve městě hybrid často vypíná motor, ale pokud kvůli klimatizaci musí být zapnutý, ztrácí výhodu, kterou obvykle nabízí.

Otevřená okna a odpor vzduchu

Na první pohled se může zdát, že otevřená okna jsou jednodušším a levnějším řešením. A ano, při nízkých rychlostech to platí. Ale s rostoucí rychlostí roste také aerodynamický odpor, což znamená, že vzduch víří v kabině a vytváří efekt podobný tažení padáku. Výsledkem je, že auto musí vyvinout více energie k pohybu, což se projeví na vyšší spotřebě.

Podle studie SAE, na kterou upozorňuje server auto.howstuffworks.com, ve které testovali sedan se 4,6 litrovým motorem a SUV s 8,1 litrovým motorem, otevřená okna snížila účinnost sedanu až o 20%, u SUV o 8%. Hladce tvarovaná auta trpí otevřenými okny více než ty hranaté.

Zajímavé výsledky přinesly také testy s Toyotou Corolla (2009), kde se ukázalo, že odpor oken překonal náklady na klimatizaci až při rychlostech nad 129 km/h. U Fordu Explorer byl rozdíl patrný jen při vyšších rychlostech, do cca 96 km/h byla výhodnější otevřená okna, nad tuto hranici se rozdíly stíraly.

Tak co si máš vybrat?

Ve městě nebo při pomalé jízde do 50 km/h se ti více vyplatí vypnout klimatizaci a otevřít okna. Aerodynamický odpor je v tuto chvíli zanedbatelný a motor nemusí vynaložit mnoho energie na pohyb.

Na dálnici je to naopak. Při vyšších rychlostech otevřená okna zhoršují aerodynamiku a zvyšují spotřebu. Jelikož motor běží na vyšších otáčkách, zapnutí klimatizace ho nezatíží tak výrazně.