Víš, proč některá auta mají volant s plochou spodní částí? Není to jen o designu

Některé volanty mají na spodní straně rovný tvar místo klasického oblouku. Není to jen o designu.

volant
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Jeden z nejdůležitějších prvků v autě, bez kterého by bylo nemožné auto řídit, je volant. Ačkoliv tento prvok v autě vypadá jednoduše, je výsledkem dlouholetého vývoje a především výstupem mnoha mechanismů, které se v autě dějí. Bez něho bychom se dostali snad jen na konec ulice, protože bychom nemohli ovládat směr jízdy.

Avšak tento prvok v autě skrývá několik detailů, které si řidiči při jízdě možná ani neuvědomují. Jedním z těchto detailů je, že spodní část volantu není obloukovitá, ale rovná. Přemýšlel jsi někdy, proč je tomu tak? Má tento typ volantu svou funkci, nebo jde jen o design?

Proč mají některé volanty plochou spodní část?

Volanty od svého vzniku prošly mnoha změnami. V mnoha moderních autech proto nacházíme jeden zajímavý detail na volantu. Často si ho všimneš na první pohled. Spodní část volantu není obloukovitá, ale rovná. Tento typ volantu, známý také jako „flat-bottom“ volant, nebo česky volant s plochým dnem, byl dlouhá léta součástí jen sportovních aut. Ale v dnešní době se stále více objevuje i v běžných osobních vozech či elektromobilech. Ačkoliv se toto designové rozhodnutí jeví jen jako stylistický prvek, stojí za ním více než jen estetika.

Více místa pro nohy

Plochý spodek volantu byl poprvé navržen právě pro sportovní auta, kde měl důležitou úlohu, uvolnit více místa na nohy v malých kabinách. Plochý volant ve sportovních autech umožnil řidičům lehčí nástup a výstup, jakož i více prostoru pro pohyb kolen při dynamické jízdě.

Jedním z hlavních důvodů, proč se tento typ volantu objevil také v osobních vozech, je právě lepší ergonomie a pohodlnější prostor pro řidiče. Především vyšší řidiči, kteří mají níže položená sedadla v autě, potvrzují, že vystupování a nastupování je jednodušší s plochou spodní částí volantu.

Lepší orientace

Mimo samotné úlohy vytvořit více prostoru pro řidiče má tento volant i jiný praktický význam. Především během rychlé, dynamické jízdy poskytuje řidiči hmatový signál, který mu pomáhá orientovat se při jízdě, aniž by se musel dívat dolů.

To je užitečné i při pomalé jízdě, parkování či předjíždění, kde se potřebujeme extra soustředit. Tato hmatová orientace, která nám pomáhá poznat polohu, v které se volant nachází, nám v konečném důsledku pomáhá získat přesnější kontrolu nad vozidlem.

Přilnavost a držení těla

Díky ploché spodní části volantu jsou řidiči přirozeně vedeni k tomu, aby drželi své ruce na horní polovině volantu. Pokud držíš volant nahoře, je tvé ovládání auta přesnější a ergonomie je lepší. Poloha rukou v pozici na 9 a 3 hodiny, jak nás to učili v autoškole, je nejlepší pro řízení auta. V této poloze se ti ruce neunaví tak brzy a nebude tě bolet rameno ani na delší trase. Kromě toho je to nejstabilnější a nejbezpečnější poloha, která umožňuje rychlejší a přesnější manévrování.

Pro typického každodenního řidiče na krátké vzdálenosti nemusí být tento volant revoluční změnou. Ale pro ty, kteří si užívají řízení, může tato drobná změna hodně znamenat.