Víš, k čemu slouží černé tečky na okraji čelního skla? Většina řidičů o jejich významu nemá tušení!

Na první pohled nenápadné černé tečky na čelním skle auta ve skutečnosti plní několik důležitých funkcí.

bodky na čelnom skle
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Možná jsi i ty jeden z běžných řidičů, kteří si možná nevšímají detailů na svých autech. Ale tento detail, který je na předním skle tvého auta, jsi určitě už zaznamenal. Mluvíme o malých černých tečkách po okrajích předního skla. Tyto tečky jsou součástí tmavého rámu kolem skla. Tento nenápadný detail má mnohem důležitější funkci, než jen estetickou hodnotu. K čemu tedy slouží malé tečky na předním skle?

K čemu slouží tečky na předním skle?

Frit na předním skle

Tečky na předních dílů skel aut jsou malý detail, který je jistě zaregistroval každý z nás. Tyto tečky jsou součástí, nebo chceš-li, pokračování, tmavého rámu nazývaného frit. Tento tmavý rám obklopuje celé přední sklo, někdy i další okna auta. Jde o keramický smalt, který se v průběhu výroby nanes na sklo a následně peče při vysoké teplotě.

Výsledkem tohoto procesu je odolná, trvalá a neodstranitelná vrstva. Tato vysoce tepelná vrstva má důležitou roli při lepení předního skla. Kromě samotného lepení tento frit brání poškození lepidla, tj. těsnění, před znefunkčněním způsobeným UV zářením. Těsnění na předním skle je pak důležité pro správnou uchycení skla, které brání dešti dostat se do auta. Tento frit má kromě těchto praktických funkcí také estetickou roli, konkrétně tu, abys na skle neviděl lepidlo.

Ale co ty tečky?

Černé tečky, které plynule přechází z plného černého rámu do průzračného skla, jsou známe jako gradientní vzor. Ale tento gradientní vzor není jen designovým prvkem, který spojuje frit a čiré přední sklo.

Tepelná ochrana a rozložení teploty

Při výrobě předního skla se ohřívají metalické části, ale také sklo. Nicméně sklo a kov se ohřívají různou rychlostí. Černý frit se ohřívá rychleji než průzračné sklo. To může být problém, protože sklo by se při prudkém přechodu teplot mohlo deformovat. Tečky pomáhají rovnoměrně rozložit teplo na povrchu, čímž se snižuje riziko deformace skla během jeho tvarování.

Tato funkce je užitečná také během horkých slunečných dnů, kdy mezi jednotlivými částmi předního skla může vzniknout napětí. Zde se uplatňují zmíněné tečky, které pomáhají plynulému přechodu teploty z tmavého okraje do světlého středu skla. Tím se snižuje riziko trhlin nebo deformací způsobených teplem.

Snížení oslnění a vizuální komfort

Černé tečky také slouží jako optický přechod mezi neprůhlednou a průhlednou částí skla. Bez těchto teček by kontrast mezi černým okrajem a čirým sklem byl příliš ostrý, což by mohlo oslnit nebo vizuálně rušit řidiče během jízdy. Tečky vytváří jemnější přechod z neprůhledného skla na průhledné, což je pro naše oči mnohem pohodlnější. Takto naše oči nebudou tak rychle unavené a nic nás nepotrápí během jízdy.