Víš, co se může stát tvému autu, když projedeš hlubokou louži? Většina řidičů ani netuší, jak drahá může být oprava

Nevinná louže může v průběhu několika sekund zničit motor tvého auta. Podívej se, proč bys měl radši zastavit, než riskovat.

voda prejazd cez kaluz_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

To se ti pravděpodobně už stalo a nejen jednou. Jel jsi autem a před tebou se objevil podjezd, který byl zaplavený. Zpomalil jsi a rozmýšlel, jestli skrz něj můžeš projít. Možná jsi viděl auto před tebou, které přes tento podjezd projelo, a řekl jsi si, že je to tedy bezpečné. Nebo jsi narazil na rozlitý potok na polní cestě směrem k chatě a řekl jsi si, že to zvládneš. Bez ohledu na to, neměl bys to dělat.

Můžeš projet přes louži vody bez obav? Záleží…

Samozřejmě, když je před tebou louže, která má například deset centimetrů hlubokou, nejedná se o zásadní problém. Když však už má dvacet nebo třicet centimetrů a ty máš nízké auto, měl bys to důkladně zvážit. U hlubších louží se obecně nedoporučuje jízda ani s SUV.

auto-zima-motor-start-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Nikdy neprojížděj vodou, pokud hladina sahá nad dolní okraj nárazníku. Stejně tak, když se rozhodneš projet takovou louži, nikdy to nedělaj rychle. Právě rychlost způsobí, že vytvoříš vlny, které mohou dostat vodu přesně tam, kam nechceš. Důvod je jednoduchý. I z malé louže se může stát vážné nebezpečí.

Co se může v autě poškodit?

Přejděme nyní k tomu, proč bys nikdy neměl riskovat jízdu přes hlubokou vodu. Taková nevinná louže tě může stát dražší, než complete servis. Mimo jiné může způsobit škody, které na první pohled ani nevidíš.

Začněme tím nejhorším scénářem. Pokud je voda hlubší a ty nevíš, kde přesně se nachází nasávání vzduchu v tvém autě, můžeš velmi rychle skončit s motorem plným vody. Motor potřebuje pro svou funkci vzduch, palivo a jiskru. Vzduch sání v systému, který vede zvenčí až do válců. Tam se smíchá s palivem, stlačí a zapálí. Dojde k výbuchu, který pohání písty a celé auto.

Pokud však projíždíš přes hlubokou louži a sací otvor je příliš nízko, může se stát, že místo vzduchu motor nasaje vodu. V tom momentě vzniká problém. Voda se, narozdíl od vzduchu, nedá stlačit. Když se píst pokusí stlačit směs ve válci a narazí na vodu, tlak už nemá kam jít. Výsledkem je, že se vnitřní části motoru ohnou nebo přímo poškodí. Nejčastěji to odnášejí ojnice, které spojují písty s klikovým hřídelem.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Tento jev se nazývá hydrolock. Znamená to, že motor se zasekne, přestane fungovat a jeho oprava je extrémně drahá. Někdy je levnější vyměnit celý motor, než opravovat jeho poškozené části.

Proto si vždy dávej pozor, když projíždíš přes větší louži. To, co vypadá jako obyčejná louže, může ve skutečnosti skrývat riziko, které tě odstaví z provozu na celé týdny.

Pak je tu ještě další problém, kterým je elektronika v autě. Moderní vozy jsou plné kabelů, konektorů a snímačů. Všechny tyto součástky mohou být vystaveny vlhkosti, pokud projedeš přes hlubokou vodu. Některá auta mají řídicí jednotky umístěné nízko, v blízkosti podlahy, takže se k nim voda dostane poměrně lehce. Navíc problémy se nemusí objevit ihned. Někdy trvá dny nebo týdny, než se porucha projeví.

A nakonec, hned po projetí hluboké vody je důležité otestovat brzdy. Mokré brzdové destičky a kotouče mohou mít sníženou účinnost. To může znamenat, že při dalším brzdění zjistíš, že auto zpomaluje mnohem pomaleji, než by mělo.