Expert prozradil trik, jak prodloužit životnost motoru auta. Stojí to jen pár drobných, ale skoro nikdo to nedělá

Palivové detergenty mohou prodloužit životnost motoru a snížit tvorbu usazenin v motoru.

tankovanie-auto-benzin-nafta
Zdroj: vedelijsteze.cz

Většina řidičů věří, že když tankují palivo na ověřených pumpách, dělají maximum pro motor svého auta, aby ho udrželi v dobrém stavu. Stačí to ale? Experti z The Motor Oil Geek vysvětlují, že i když běžná paliva obsahují základní přísady na čištění motoru, nemusí to stačit na úplné vyčištění vnitřních komponentů.

Proto doporučují používat tzv. palivové detergenty. Pro ty, kteří tento pojem slyší poprvé, jde o čistící látky přidávané do benzínu nebo nafty, které pomáhají udržovat motor čistý. Lze si to představit jako jar na nádobí, ale pro motor auta. Tak jako jar odstraňuje mastnotu a špínu z talířů, detergenty v palivu odstraňují nečistoty a brání usazeninám v motoru.

Bez detergentů by se tyto nečistoty postupně hromadily na místech, kde nemají co dělat. To by mohlo vést k snížení výkonu, zvýšené spotřebě paliva, problémům s nastartováním a v dlouhodobém horizontu i k poškození motoru.

Detergenty těmto usazeninám předcházejí tak, že částice, které by se jinak přilepily na stěny nebo součástky, rozbijí a rozptýlí v palivu, aby je motor mohl spálit nebo přirozeně odvést.

Tvůj motor může být plný špíny, i když tankuješ drahé palivo

Možná tankuješ prémiové palivo právě s cílem lepší ochrany. Podle odborníka Lakea Speeda Jr. z YouTube kanálu The Motor Oil Geek ani prémiová paliva, i když obsahují více aditiv, než vyžadují minimální normy, nemusí stačit na úplné vyčištění systému.

Přidání extra přísady může pomoci odstranit odolné usazeniny, které se hromadí především u vozidel s přímým vstřikováním paliva. Při tomto typu se palivo vstřikuje přímo do spalovací komory, tedy přímo do válce, kde se smíchá se vzduchem až těsně před zapálením. Na rozdíl od nepřímého vstřikování, kde se palivo míchá se vzduchem už v sací roury. Přímé vstřikování umožňuje přesnější dávkování, vyšší výkon a nižší spotřebu, ale současně způsobuje rychléjší zanášení ventilů. Právě proto jsou detergenty u těchto motorů mimořádně důležité.

Pokud si nejsi jistý, zda tvoje auto má přímé vstřikování paliva, můžeš se podívat do technického průkazu nebo na štítek motoru. Pokud je to pro tebe nejasné, orientuj se podle označení jako FSI, TSI, GDI, GTDI, TFSI, CGI, HDi, CDI, dCi, JTD. Tyto zkratky často znamenají přímý vstřik, i když ne vždy platí výjimka.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Doporučuje se přidávat detergenty do paliva přibližně každých 5 000 až 8 000 kilometrů. Tento jednoduchý krok pomáhá udržet motor v dobrém stavu a může předejít drahým opravám v budoucnosti. Navíc tyto přísady nejsou drahé, často stojí jen pár eur. Lake Speed Jr. doporučuje zapamatovat jednoduché pravidlo, přidat přísadu vždy při výměně oleje.

Zajímavý je také experiment, který Speed Jr. prezentoval na svém kanálu. V něm porovnávali motor, který používal palivové detergenty, s motorem bez těchto přísad. Výsledek byl šokující, a to až 19-násobný rozdíl v množství usazenin. To je jasný důkaz, že detergenty mají významný vliv na čistotu a životnost motoru.