Máš starší auto? Pokud ti tohle trčí z výfuku, nejde o žádný vtip, ale jasný signál, že máš problém.

Z výfuku ti trčí vlákna podobná vlasům? To není žádný vtip, ale varovný signál.

vyfuk vlakno pripominajuce vlasy_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Představ si, že jdeš po parkovišti, zastavíš u svého auta a najednou si všimneš něco podivného. Z výfukové trubice ti trčí nějaké vlákna, vypadají jako chomáče vlasů. První, co tě pravděpodobně napadne, je, že si s tebou někdo dělá legraci, nebo někdo něco do výfuku prostě strčil. Pravda je ale o mnoho prozaičtější a méně zábavná. Není to žádný vtip, ale varovný signál, že s tvým autem něco není v pořádku.

Co ty „vlasy“ vlastně jsou

I když vypadají jako lidské nebo zvířecí vlasy, ve skutečnosti se jedná o kousky materiálu z vnitřku výfuku. Ten totiž není jen obyčejná kovová nádoba na konci potrubí, jak si mnozí myslí. Výfuk má důležitou roli. Sníží hluk, který motor vytváří, a pomáhá směrovat výfukové plyny. Uvnitř se nacházejí komory a perforované trubičky, které jsou vyložené speciálním zvukově izolačním materiálem. Nejčastěji se jedná o skleněnou vlnu, minerální vlnu nebo kovová vlána.

Možná už tušíš, kam to míříme. Časem se tyto materiály opotřebovávají stejně jako ostatní komponenty auta. Neustálý kontakt s horkými plyny, vlhkost a vibrace způsobí, že se vlákna začnou uvolňovat a vypadávat ven. To, co vidíš trčet z výfuku, jsou právě tyto rozpadající se kusy.

@alejandrosegura1409mi coche suelta pelo por el tubo de escape 😂😂😂 se va a quedar calvo como yoo jejeje♬ sonido original – Alejandrosegura1409

Proč se to děje

Možná se teď ptáš, proč se to děje. Rozpadání výfuku se děje přirozeně s věkem, ale urychluje ho několik faktorů. Pokud jezdíš převážně krátké trasy, problém se objeví dříve. Při krátkých jízdách totiž výfuk nestihne dostatečně vyschnout, uvnitř se hromadí kondenzát a vlhkost postupně ničí materiál. Naopak, auta, která pravidelně absolvují delší trasy, jsou vůči tomuto problému odolnější.

Důležitý je i styl jízdy. Častá prudká zrychlení a vyšší otáčky znamenají více horkého vzduchu v systému, což vede k rychlejšímu opotřebování materiálu.

Co ti hrozí, když to ignoruješ

Pokud si myslíš, že ty „vlasy“ jsou jen estetický problém, mýlíš se. Uvolňující se materiál je jasným signálem, že výfuk již nesplňuje svou funkci. Nejprve si všimneš, že auto začne být hlučnější. Hluk se postupně zvyšuje a můžeš skončit s nepříjemným duněním nebo chrčením, které bude slyšet už z dálky.

Kromě toho riskuješ, že tvé auto neprojde technickou kontrolou. Výfuk nejen snižuje hluk, ale také správně směruje zbytky paliva po spálení. Pokud je poškozený, výfukové plyny mohou unikat nesprávným směrem a překročit povolené emisní limity. A to znamená, že auto neprojde technickou kontrolou ani emisní kontrolou.

V některých případech se mohou do kabiny začít dostávat i zápachy výfukových plynů, což už představuje vážný zdravotní problém.

Jak problém včas odhalit

Kromě trčících vláken se mohou objevit i další nenápadné signály, že něco není v pořádku. Auto začne být hlučnější než obvykle a při zrychlení můžeš slyšet jemné dunění nebo chrčení z výfuku. Někdy se přidá i nepříjemný zápach spalin kolem vozidla, což je jasný znak, že výfukový systém již nefunguje správně.

Měl by sis také všimnout kondenzátu nebo rezivění okolo výfukového potrubí, protože právě vlhkost urychluje rozpad výfuku. Nejlepší je však nečekat, až se problém projeví naplno, a nechat výfukový systém pravidelně kontrolovat při servisních prohlídkách.

Pro zajímavost, cena výměny výfuku závisí na typu auta, ale orientačně se pohybuje od 2 000 až 6 300 Kč. Pokud je poškozené i výfukové potrubí, suma může být vyšší.

Komentáře