Třese se ti volant během jízdy autem? Tohle jsou nejčastější důvody a některé mohou být předzvěstí vážných problémů
Třesení volantu může znamenat drobnou chybu, ale také vážný problém.
Představ si, že jsi na cestě a auto jede hladce a najednou cítíš, jak se volant začíná jemně třást. Nejprve si řekneš, že to nic nebude, možná jen hrbol na cestě. Ale pak třesení nepřestává a přidává se pocit, že něco není v pořádku. Takové signály bys rozhodně neměl podceňovat, protože třesoucí se volant může znamenat problém, který je buď úplně banální, nebo naopak velmi vážný.
Pneumatiky jsou často prvním viníkem
Nejčastějším důvodem třesení volantu jsou pneumatiky. Stačí, aby bylo kolo špatně vyvážené, a při vyšších rychlostech se celé auto začne jemně třást. Nejčastěji to poznáš při rychlostech kolem osmdesátky až stodvacítky, kdy se kola točí rychle a jakákoli nerovnováha se projeví ještě výrazněji.
Pokud máš na pneumatice výduť na jejím boku nebo běhounu, například po nárazu do výmolů, nebo pokud je pneumatika prasklá, třesení bude ještě intenzivnější. Někdy problém způsobí i nízký nebo nerovnoměrný tlak v pneumatikách, proto se vyplatí je pravidelně kontrolovat. Podobné třesení však může způsobit také deformovaný disk kola, který se ohnul po silném nárazu do obrubníku. Pokud jsi nedávno měnil pneumatiky, měl bys být obezřetný i tehdy, když se volant třese už při nízké rychlosti. Uvolněné matice kola mohou způsobit velký problém a jízda s nimi je vyloženě nebezpečná.
Třese se ti volant jen při brzdění? Problém jsou brzdy
Pokud si všimneš, že se volant třese jen při brzdění, nejpravděpodobněji jsou na vině brzdy. Brzdové kotouče se časem mohou zvlnit, což se odborně nazývá házivost. Nejčastěji je to výsledek jejich přehřátí, například při prudkém a opakovaném brzdění, následovaném rychlým chlazením projížděním přes kaluž. Když je kotouč deformovaný, brzdové destičky na něm nesedí rovnoměrně a ty to cítíš přímo ve volantu i v brzdovém pedálu. Problém může způsobit také špatná montáž nových kotoučů nebo opotřebované destičky. Nechat to tak není dobrý nápad, protože to může prodloužit brzdnou dráhu a ovlivnit tvoji schopnost zastavit včas.
Pérování a zavěšení kol
Další častou příčinou je opotřebení součástí zavěšení kol nebo řízení. Možná si všimneš jemného klepání při průjezdu nerovnostmi, ale třesení volantu přijde až později, když je problém už vážnější. Pokud jsou uvolněné kulové čepy, tyčky řízení, ložiska kol nebo silentbloky ramen, volant se začne třást i při nižších rychlostech a časem se mohou rychleji opotřebovat i pneumatiky. Tento problém bys neměl podceňovat, protože v extrémním případě můžeš ztratit kontrolu nad vozidlem.
Problém může být i jinde, než čekáš
Třesení volantu může někdy způsobit i něco, co by tě na první pohled ani nenapadlo. Poškozený hnací hřídel způsobuje typické vibrace hlavně při zrychlování. Poškozené ložisko se zase prozradí bzučivým nebo skřípavým zvukem, který se obvykle zesiluje s rychlostí.
Pokud je špatná geometrie kol, volant se sice třese jen jemně, ale auto může táhnout do strany a pneumatiky se opotřebovávají nerovnoměrně. Dokonce i motor nebo převodovka mohou být viníky, zejména pokud jsou poškozené jejich silentbloky nebo máš problém se vstřikováním paliva. Vibrace celého auta se pak přenášejí až do volantu.
Také je třeba říct, že třesení volantu nemusí být vždy problém. Pokud máš novější auto s asistenčními systémy, ty mohou volantem úmyslně zatřást, aby tě upozornily, že opouštíš jízdní pruh. V takovém případě je třesení krátké, doprovází ho zvukové upozornění a neměl bys se znepokojovat.
Na druhou stranu, pokud se volant třese i na dokonale hladkém asfaltu a dělá to pravidelně, určitě to neignoruj. Třesení volantu může být začátek většího problému. Čím déle to necháš být, tím více riskuješ nejen dražší opravy, ale také svoji bezpečnost. Opotřebované pneumatiky, zvlněné kotouče nebo poškozená ložiska totiž časem způsobí, že se auto bude hůře ovládat, prodlouží se brzdná dráha a v nejhorším případě můžeš ztratit i kontrolu nad řízením.
Komentáře