Radíš neutrál v autě, když stojíš na semaforu? To, co to dělá s tvým autem, se ti vůbec nebude líbit
Řazení do neutrálu na semaforu může tvojí převodovce víc uškodit, než si myslíš. Podívej se, kdy je neutrál bezpečný, kdy škodí a jak správně šetřit spojku i převodovku.
Možná jsi to už někdy slyšel: „Když stojíš na semaforu, dej páku do neutrálu, jinak zbytečně ničíš převodovku.“ Na první pohled to zní logicky, že? Motor běží naprázdno, převodovka „odpočívá“ a tvoje auto by se mělo méně opotřebovávat. Jenže realita je přesně opačná. Pokud máš automatickou převodovku a patříš mezi řidiče, kteří na semaforu přehazují páku z D do N nebo dokonce P, koleduješ si o problém, který tě může stát stovky až tisíce eur.
Pojďme si to vysvětlit úplně jednoduše.
Automatická převodovka není manuál, neutrál tady nepotřebuješ
Moderní automaty jsou navržené tak, aby zvládaly stání v režimu D. A celé je to díky něčemu, čemu se říká hydrodynamický měnič točivého momentu. Možná to zní složitě, ale v praxi to funguje velmi jednoduše, pokud stojíš s nohou na brzdě, měnič automaticky odpojí motor od převodovky.
Možná už tušíš, kam mířím. Žádné extra opotřebení, žádný nadbytečný tlak na vnitřní součástky. Stačí nechat páku v D a držet brzdu. Hotovo.
Řazení do neutrálu naopak ničemu nepomáhá. Naopak, škodí. Při každém přepnutí D → N → D se opotřebovávají ventily, táhla a spojky uvnitř převodovky. A pokud to děláš denně, klidně i desítkykrát, zrychluješ její opotřebení. A to není levná záležitost, oprava automatu tě může vyjít na zhruba 38 000 až 76 000 Kč.
Ale neutrál je přece na převodovce, ne?
Ano, neutrál na páce skutečně je, ale má úplně jiný účel, než si většina řidičů myslí. Používá se jen ve specifických situacích, například když tlačíš auto, při odtahování vozidla nebo tehdy, když musí auto stát, ale bez jakékoli brzdy. Na semaforech, v koloně ani při krátkém čekání neutrál nepotřebuješ. Pokud ti vadí držet nohu na brzdě, můžeš zařadit P, ale pouze tehdy, pokud stojíš na úplně rovném povrchu. V kopci by ti totiž auto mohlo klidně ujet a poškodit někoho nebo něco.
A co manuál? Tady je to přesně naopak
Pokud jezdíš s manuální převodovkou, situace je úplně jiná. Pokud stojíš na semaforu se zařazenou jedničkou a nohou sešlápnutou na spojce, zbytečně ji trápíš. Spojka je mechanismus, který odděluje motor od převodovky, a je navržená tak, aby byla sešlápnutá jen během řazení. Každá sekunda, kdy ji držíš při zařazené rychlosti, zkracuje její životnost. Pokud spojku „upečeš“, čeká tě další mastný účet v servisu, klidně i 15 000 Kč nebo víc.
Řešení je jednoduché. Když stojíš, vždy zařaď neutrál, uvolni spojku a nohu nech na brzdě. Pokud stojíš v kopci nebo čekáš delší dobu, můžeš si pomoct ruční brzdou, abys se zbytečně nenamáhal. Tímto způsobem šetříš spojku i svoje nervy.
Pozor na dvouspojkové převodovky (DCT)
Pokud máš auto s dual-clutch převodovkou (DCT), platí trochu jiná logika. DCT je taková kombinace manuálu a automatu. Většina moderních aut s touto převodovkou automaticky zařadí neutrál, když stojíš. Problém je, že pokud stojíš v kopci a pustíš brzdu, auto se může začít kutálet dozadu. Některá auta sice mají funkci anti-rollback, která ti pomůže, ale ne vždy je zapnutá z výroby. Pokud tuto funkci nemáš, použij ruční brzdu vždy, když stojíš na svahu, jinak riskuješ nepříjemný kontakt s autem za tebou.
Ruční brzda není na semafory
A ještě jedna častá chyba, kterou dělá hodně řidičů. Možná si myslíš, že je lepší při každém zastavení zatáhnout ruční brzdu. To je ale další mýtus. Ruční brzda je určená hlavně na parkování nebo na delší stání, například na železničním přejezdu. Používat ji při každém semaforu je zbytečné a časem si zničíš lanka nebo mechanismus elektronické brzdy. Úplně postačí nechat páku v D a držet nohu na brzdě.
Kdy neutrál ano a kdy ne
Neutrál má svůj význam, ale jen ve výjimečných situacích. Potřebuješ ho, když auto tlačíš, odtahuješ nebo ho musíš nechat stát bez jakékoli brzdy. Na semaforech, v koloně nebo při krátkých zastaveních ho nepotřebuješ. Moderní automaty jsou navržené tak, aby fungovaly s pákou v D, všechno ostatní je zbytečné trápení mechanismu.
Komentáře