Expert na auta prozradil největšího zabijáka naftových aut a jak mu předejít. Pokud to zanedbáš, oprava tě zruinuje

Expert z DPF PRO odhalil největší zabijáky DPF filtru v naftových autech. Podívej se, co dělá řidičům největší problémy a jak předejít drahé opravě v servisu.

tankovanie-auto-benzin-nafta
Zdroj: vedelijsteze.cz

Možná jsi o něm už slyšel, možná ne. DPF filtr, malá součástka, která je v naftových autech povinnou výbavou, dokáže nadělat obrovské škody v tvé peněžence. Cena výměny se může pohybovat v tisících eur a často překvapí řidiče, který netuší, že si ho ničí úplně sám jen proto, že neví, jak s autem správně jezdit. Odborníci z DPF PRO profesionální čištění DPF, FAP filtrů a katalyzátorů upozorňují, že stačí pár návyků a tento drahý komponent ti vydrží podstatně déle.

Ale pojďme pěkně od začátku. K čemu vlastně DPF filtr slouží? Laicky řečeno je to čistič tvého výfuku. Naftové motory totiž produkují saze, malé černé částice, které by jinak putovaly přímo do ovzduší. DPF je zachycuje a jednou za čas je spálí při procesu, který se nazývá regenerace. Jenže pokud se regenerace nespustí správně nebo filtr dostává příliš velkou dávku špíny, postupně se ucpává. A tehdy přicházejí problémy, které mohou skončit i úplným odchodem filtru.

ikona dpf filtru auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Aditiva nejsou zázračná poslední záchrana

„Největší chyba je, když si řidiči myslí, že aditivum do paliva si nalejí až tehdy, když je problém,“ vysvětluje expert z DPF PRO.

Aditiva pomáhají spalování a prodlužují životnost filtru, ale musí se používat pravidelně. Pokud je začneš lít až ve chvíli, kdy auto dusí saze, je už pozdě.

Nejezdi stále na nízké otáčky

Možná ti už někdo řekl, že ekonomická jízda šetří motor. U DPF to ale neplatí. Pokud stále řadíš vyšší rychlostní stupeň co nejdříve a jezdíš na dušení, filtr nedostává správné podmínky pro spálení sazí.

„Motor potřebuje občas vyšší otáčky, aby se DPF dokázalo vyčistit,“ dodává odborník. Jinak se ti filtr začne ucpávat.

Používej správný olej

Ano, i olej dokáže filtr zničit. Ne každý olej je vhodný pro auta s DPF. Ty správné jsou označené jako low SAPS, tedy s nízkým obsahem síry, fosforu a popela. Pokud tam naliješ nesprávný, můžeš si být jistý, že filtr dostane pořádně zabrat.

motorovy olej motor vymena kontrola
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Nejezdi s prázdnou nádrží

Možná jsi zvyklý tankovat až na rezervu, ale u aut s DPF je to špatná volba. Při nízké hladině paliva nemusí systém vůbec spustit regeneraci. Navíc tím škodíš i vstřikovačům. Výsledek? Filtr se nečistí a ty jdeš přímo do problémů.

Nikdy nepřerušuj regeneraci

Velmi častý zlozvyk řidičů je, že když auto spustí regeneraci například při zastavení před obchodem, bez přemýšlení vypnou motor. Zvenku se to vůbec nemusí projevit, ale uvnitř jsi právě zastavil proces, který měl filtr vyčistit. Odborníci z DPF PRO proto upozorňují:

„Pokud auto regeneruje, nechte ho doregenerovat. Je to jen pár minut navíc, které vám mohou ušetřit stovky eur v servisu.“

Tichý zabiják separátor oleje

A teď přichází šokující fakt, který zná málokdo. Největším skrytým nepřítelem DPF není ani městská jízda, ale chybný separátor oleje.

Pokud přestane fungovat, propouští olej do sání. Ten se spálí spolu s palivem a vytváří mastné saze, které filtr nedokáže dobře spálit. Auto pak regeneruje častěji a filtr se může doslova upečením zničit. V takovém případě se sice dá repasovat, ale někdy už není cesty zpět.

Komentáře