Expert na auta prozradil, proč tankování do plna ničí tvoje auto a „zaděláváš“ si tím na drahou opravu

Tankování do plna může tvému autu způsobit vážné problémy.

benzin-tankovanie-4
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Mnoho řidičů má zlozvyk, který se na první pohled zdá neškodný. Zastavíš na pumpě, natankuješ a když tankovací pistole poprvé „cvakne“, nepřestaneš tankovat. Řekneš si, že se tam určitě ještě něco vejde. Pistoli trochu povytáhneš a snažíš se natlačit dalších pár deci navíc. Našel ses v této situaci? Vypadá to jako maličkost, ale podle odborníka na auta vystupujícího pod jménem dominiccars.sk tím svému autu škodíš víc, než si myslíš.

„Když tankuješ nádrž do plna a snažíš se tam dostat co nejvíce paliva, koleduješ si o dva velké problémy,“ upozorňuje expert ve videu, které sdílel na sociální síti.

Palivo se rozpíná a hledá cestu ven

První problém je čistě fyzikální. Palivo se vlivem tepla přirozeně rozpíná. Jak vysvětluje dominiccars.sk:

„Při nárůstu teploty o 20 stupňů se objem 50 litrů zvětší o 1 litr.“

To znamená, že pokud máš nádrž natankovanou až po okraj a venku se oteplí nebo se auto zahřeje, palivo začne hledat cestu ven. V lepším případě přeteče přes hrdlo a zničí ti lak, protože chemikálie v palivu na něj působí agresivně. V horším případě se může objevit jiskra nebo zdroj ohně a následky by byly doslova katastrofální.

tankovanie paliva_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Expanzní nádržka není na kapalinu

Ještě větším problémem je ale technika uvnitř auta. Moderní vozidla mají systémy EVAP (Evaporative Emission Control) a ORVR (Onboard Refueling Vapor Recovery), které zachycují palivové výpary a filtrují je přes aktivní uhlí. Součástí je i tzv. expanzní nádržka. Její úloha je jednoduchá, pojme přebytečné výpary a zabrání tomu, aby šly přímo do ovzduší.

Jenže když do ní místo plynu natlačíš kapalné palivo, začne se ničit. Aktivní uhlí se přelije benzínem či naftou, přestane fungovat a časem se celý systém poškodí.

„Může se ti poškodit filtr s aktivním uhlím, rozsvítí se kontrolka motoru a čeká tě dost drahá oprava,“ varuje dominiccars.cz. A oprava takového systému může stát stovky eur.

Laicky řečeno, expanzní nádržka funguje jako filtr, který zvládne zachytit plyn, ale ne kapalinu. Když ji zaplavíš palivem, je to podobné, jako kdybys do vysavače místo prachu nalil vodu.

Pár deci navíc ti nic nepřinese

Možná si řekneš, že těch pár deci navíc stojí za to. Jenže realita je taková, že rozdíl v dojezdu je prakticky nulový. Jestli tam natlačíš o litr víc nebo ne, na počet kilometrů to nemá citelný vliv. Zato riziko je obrovské, poškození systému, kontrolka motoru a drahý servis.

Jak tedy tankovat správně?

Odpověď je jednoduchá, jakmile tankovací pistole poprvé cvakne, přestaň. Nesnaž se být „chytřejší“ než technologie, která je nastavená přesně tak, aby chránila tvoje auto i bezpečnost.

„Při tankování do plna proto vždy vytáhni pistoli hned po cvaknutí a nesnaž se do nádrže natlačit co nejvíc paliva,“ doporučuje dominiccars.sk.

packa na tankovacej pistoly_CZ_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Tankování má být rutina, ne past na tvoji peněženku. Příště, až budeš stát na pumpě a bude tě lákat „dorazit to do plna“, vzpomeň si na tato slova. Tvoje auto i tvoje peněženka ti poděkují.

Komentáře