Víš, na jaký rychlostní stupeň bys měl parkovat auto? Mnoho řidičů to dělá úplně špatně a zbytečně riskuje

Parkuješ v neutrálu se zataženou ruční brzdou? Děláš chybu.

riadiaca paka neutral_titulka
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Máš auto s manuální převodovkou a dosud jsi vždy parkoval v neutrálu se zataženou ruční brzdou? Věz, že nejsi jediný. Takto parkuje spousta řidičů, protože se obávají, že pokud nechají zařazený rychlostní stupeň a někdo do nich nacouvá, mohly by se poškodit ozubené kola v převodovce. Zní to logicky, ale není tomu tak. Odborníci se obecně shodují, že tato obava je přehnaná a ve skutečnosti dělá většina šoférů chybu.

Proč neutrální stupeň není dobrý nápad

Pokud necháš auto v neutrálu, mezi koly a motorem není žádné pevné propojení. Celá váha auta a jeho pohyb se v této situaci spoléhají pouze na ruční brzdu. Ta však nikdy není stoprocentní, může povolit, zamrznout nebo jednoduše selhat. Na rovině to nemusí být problém, ale na kopci už jde o velké riziko. Stačí, aby brzda povolila, a auto se rozjede.

rucna-brzda-parkovanie
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Proč jednička nebo zpátečka

Nejbezpečnější je při parkování zařadit první rychlostní stupeň nebo zpátečku. Možná se ptáš proč. Odpověď je, že tyto převody mají nejvyšší poměr a vytvářejí největší odpor. Jinak řečeno, pokud by se auto chtělo pohnout, kola by musela „přetlačit“ motor, který jim díky kompresi ve válcích klade obrovský odpor. Takto je auto mechanicky zajištěné.

paka riadenie rychlosti_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Na rovině je jedno, zda zařadíš jedničku nebo zpátečku, účinek bude stejný. Na kopci to však platí jinak, tam musíš zařadit takový stupeň, který působí proti směru, kam by se auto chtělo pohnout.

parkovanie v kopci_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

To znamená, že pokud stojíš čumákem nahoru, auto se snaží jet dozadu, proto je správné zařadit zpátečku. Pokud stojíš čumákem dolů, gravitace tě táhne dopředu a proto je bezpečnější zařadit jedničku. Jen tak využiješ největší odpor motoru proti síle svahu.

Obava z poškození převodovky

Mnoho řidičů se bojí, že pokud nechají zařazený stupeň a někdo do jejich auta narazí, mohlo by to poškodit ozubená kola. V praxi to tak ale nefunguje. Pokud náraz dokáže pohnout celým autem, škoda na karoserii či nárazníku bude nesrovnatelně větší problém než převodovka. Ta je konstruovaná na obrovské zatížení a dříve než by se zničila ozubená kola, zablokují se pneumatiky a na asfaltu zůstanou stopy po smyku.

Proč neparkovat na dvojce či trojce

Možná tě napadne zařadit i druhý nebo třetí rychlostní stupeň. Ano, motor stále vytvoří odpor, ale mnohem menší než při jedničce či zpátečce. Tyto převody mají nižší poměr, což v praxi znamená, že kola se protočí snáz. Na mírném svahu by to ještě mohlo stačit, ale na strmějším kopci už ne. Proto se vyšší stupně na parkování nedoporučují.

Pokud parkuješ v neutrálu, spoléháš se pouze na ruční brzdu. Pokud parkuješ na vyšších rychlostech, odpor je nedostatečný. Jediná správná kombinace je ruční brzda a jednička nebo zpátečka podle toho, zda stojíš čumákem nahoru nebo dolů kopcem.

Komentáře