Víš, co udělá auto, když během jízdy zařadíš zpátečku?
Co se stane, když během jízdy zařadíš zpátečku?
Možná tě už někdy napadlo, co by se stalo, kdybys v plné rychlosti přehodil páku na zpátečku? Představíš si oblak dýmu, skřípění a auto, které se rozpadne na silnici. Pravda je trochu jiná, ale pořád pěkně děsivá. Pojďme se na toto téma podívat spolu se serverem slashgear.com, který se mu věnoval podrobně.
Moderní automaty tě většinou ochrání
Většina nových aut s automatickou převodovkou má speciální bezpečnostní systém, tzv. reverse inhibitor. Elektronika prostě nedovolí zařadit zpátečku, pokud se auto pohybuje vpřed vyšší rychlostí. Místo toho se ti může zapnout zpětná kamera nebo se na palubní desce objeví varování.
@_nate_rider Replying to @Tripzy56 were these the results you were expecting 😂 #carsoftiktok #musclecar #experiment #reverse #corvette ♬ ♡ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♡ – SoBerBoi
Problém nastává u starších aut, kde taková ochrana nemusí být. V lepším případě motor zhasne. To samo o sobě není tragédie, ale můžeš přijít o hydraulickou nebo vakuovou asistenci. Znamená to, že volant se bude otáčet hůř a brzdy budou tvrdší. Auto tedy nezůstane neovladatelné, ale reakce budou mnohem náročnější. U moderních aut s elektrickým posilováním může být situace jiná a řidič nemusí okamžitě cítit úplnou ztrátu asistence. V horším scénáři může dojít k vážnému poškození převodovky, což je oprava, která se počítá na tisíce Kč, podle značky a typu auta.
Manuál je jiná kapitola
Manuální převodovka funguje trochu jinak. V jejím nitru jsou synchronizátory, které vyrovnávají otáčky ozubených kol, aby řazení bylo hladké. Jenže zpátečka bývá většinou nesynchronizovaná, počítá se s tím, že ji zařazuješ jen při zastaveném voze.
Novější manuály mají ochrany, například tzv. reverse lockout, což je mechanická nebo elektronická blokáda. Typicky musíš páku zvednout, zatlačit nebo přejít přes speciální pojistku.
Ve starších autech ale tyto ochrany chybí. Pokud se řidič násilím pokusí zařadit zpátečku během jízdy vpřed, ozve se nepříjemné broušení kovu. To není jen otravný zvuk, znamená to, že ozubená kola se snaží spojit při zcela odlišných otáčkách. Výsledkem může být poškození mechanismu, které si vyžádá drahý servis.
Co dělat, když se to stane
Podle odborníků je nejhorší podlehnout panice. Pokud jsi omylem zařadil zpátečku, podej plyn, hoď páku do neutrál a snaž se bezpečně dostat na krajnici. Tam zastav, zapni výstražná světla a teprve potom zhodnoť situaci.
Pokud slyšíš divné zvuky, cítíš vibrace nebo dokonce spálený zápach, neriskuj a zavolej odtah. U automatů elektronika většinou zasáhne dřív, než dojde k reálnému poškození, takže se často jen rozsvítí varování. Ale pokud převodovka odmítá spolupracovat, nikdy ji nezkoušej „přebít“ násilím, mohlo by to škody ještě zhoršit.
Možná si řekneš, že moderní auta tě ochrání a nic se nestane. Pravda je ale taková, že technika není neomylná. Převodovka patří mezi nejdražší součástky v autě a její poškození znamená výrazný zásah do peněženky. Ještě horší je, že v nevhodný okamžik může takový pokus ohrozit tvůj život, představa, že ti auto najednou přestane pomáhat s řízením nebo brzděním v hustém provozu, není vůbec příjemná.
Odpověď je proto jasná. Nehraj si na kaskadéra, zpátečku během jízdy nikdy nezkoušej. Auto ti to neodpustí a tvoje peněženka už vůbec ne.
Komentáře