Sešlápni brzdu silněji, možná aktivuješ skrytou funkci ve svém autě, o které ani netušíš

Nenápadná funkce ve tvém autě ti usnadní stání v koloně i rozjezd do kopce.

brzda na aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Představ si klasickou situaci. Stojíš na semaforu, máš zařazenou rychlost, nohu na brzdě a čekáš na zelenou. Možná i nervózně sleduješ, kdy už konečně naskočí ten vytoužený signál. A teď si představ, že by sis mohl v klidu sundat nohu z pedálu a auto by stále stálo, i kdybys byl na pořádném kopci. Zní to jako malý zázrak? Ve skutečnosti jde o funkci, kterou možná máš i ty ve svém autě, jen o ní nevíš, nebo ji nepoužíváš.

Funkce auta, která ti usnadní život

Řeč je o funkci Auto Hold, což je v podstatě chytrý systém, který ti při zastavení auta podrží brzdy místo tebe. V praxi to funguje tak, že když silněji sešlápneš brzdový pedál, auto vyšle signál do řídicí jednotky a elektronická parkovací brzda zablokuje kola. Ty tak nemusíš držet nohu na pedálu, auto stojí samo a čeká, až se rozjedeš.

pedale-spojka-brzda-plyn-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Rozjezd je stejně jednoduchý. Stačí přidat plyn nebo uvolnit spojku a systém brzdy automaticky pustí. Na palubní desce se ti většinou rozsvítí kontrolka s nápisem „HOLD“ nebo písmenem „A“ v kruhu, takže máš jistotu, že systém je aktivní.

Některá auta mají funkci Auto Hold nastavenou tak, že se aktivuje silnějším sešlápnutím brzdového pedálu. V jiných modelech ale najdeš i speciální tlačítko, většinou na středové konzoli. Právě to rozhoduje o tom, jestli systém bude během jízdy pracovat, nebo zůstane vypnutý.

funkcia auto hold v aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Je však dobré dát si pozor. V některých autech, jako například KGM (Sang Yong) Korando, se Auto Hold sice zapíná tlačítkem, ale po každém vypnutí motoru se systém automaticky deaktivuje. To znamená, že před každou novou jízdou si ho musíš znovu zapnout. A to je detail, který umí řidiče pořádně rozladit.

Kde se ti Auto Hold hodí

Největší přínos této funkce poznáš hlavně v dopravních kolonách, kde nemusíš neustále držet nohu na brzdovém pedálu. Oceníš ji i na kopcích a svazích, protože auto se nepohne dozadu a rozjezd je mnohem jistější. Velmi praktická je také při vjezdu nebo výjezdu z podzemních garáží, kdy se chceš ujistit, že vozidlo zůstane stát přesně tam, kde potřebuješ, a zároveň se nemusíš bát chodců, kteří se pohybují v blízkosti.

Má to i mouchy

Ačkoli si většina řidičů Auto Hold rychle oblíbí, najdou se i situace, kdy může být spíš na obtíž. Typickým příkladem je parkování nebo manévrování na úzkých místech. Auto se po každém puštění brzd zastaví a ty musíš znovu přidávat plyn, což narušuje plynulost pohybu. V takovém případě, pokud máš k dispozici tlačítko zapnutí nebo vypnutí funkce, je vhodné Auto Hold deaktivovat.

Drobné omezení, na která nezapomeň

Je také třeba říct, že ve většině aut funguje Auto Hold jen tehdy, když jsou splněny určité podmínky. Tou nejdůležitější je zapnutý bezpečnostní pás. Pokud připoutaný nejsi, systém se jednoduše neaktivuje. Citlivost při parkování může navíc u některých aut způsobit malé zpoždění při rozjezdu, proto je dobré vyzkoušet si Auto Hold nejprve na prázdném parkovišti, abys věděl, jak reaguje právě tvoje auto.

Pokud si nejsi jistý, jestli tvůj model tuto funkci má, vyplatí se podívat v okolí elektronické ruční brzdy nebo v nastavení infotainmentu. Pokud objevíš tlačítko s nápisem „HOLD“ nebo symbolem písmena „A“ v kruhu, máš vyhráno.

Komentáře