Mechanik varuje: Tyto 4 chyby ti potichu ničí automatickou převodovku. Dělá je skoro každý řidič

Mechanik Imran Sokwalo upozorňuje, že většina automatických převodovek se nerozbije sama od sebe, ale kvůli špatným řidičským návykům.

Zdroj: Jean-Philippe Delberghe / unsplash.com

Mechanik Imran Sokwalo varuje hlavně majitele aut s automatickou převodovkou, že jejich převodovky často odcházejí nikoli kvůli technickým chybám, ale kvůli tomu, jak se k nim sami chovají. Možná si myslíš, že tvému autu nic není a že převodovka vydrží věčně, když nesvítí žádná kontrolka. Jenže podle známého automechanika Imrana Sokwala, kterého na sociálních sítích sledují desetitisíce lidí, to tak vůbec není. Většina převodovek se nerozbije kvůli špatné výrobě. Rozbijí se proto, že je jejich majitelé ničí vlastníma rukama, a často o tom ani nevědí.

Sokwalo ve svém videu vysvětluje, že právě špatné řidičské návyky jsou důvodem, proč auta končí v servisu s rozsypanou převodovkou a fakturou na tisíce kaček. A co je nejhorší, jde o zlozvyky, které dělá obrovské množství lidí zcela běžně.

Sjíždění z kopce s vyřazenou rychlostí? To nejhorší, co můžeš udělat

Mnoho řidičů si myslí, že když jedou z kopce nebo dokonce po rovině na „neutrál“, šetří palivo. Možná ano, ale za jakou cenu? Podle mechanika Sokwala je právě tento zvyk jedním z největších zabijáků převodovek, a to nejen při jízdě z kopce, ale i po rovině.

palivo auto spotreba_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Proč? Protože když vyřadíš do neutrálu, zásadně ovlivníš mazání uvnitř převodovky. U automatických převodovek (CVT, klasický hydroměnič, DSG apod.) se tlak oleje, který maže ozubená soukolí, chladí komponenty a ovládá hydrauliku, vytváří pouze tehdy, když je zařazen rychlostní stupeň. Pokud přepneš na „N“, mazání se výrazně sníží nebo v některých případech úplně přestane. Kovové části tak běží „nasucho“, což vede k tření, přehřívání a rychlejšímu opotřebení. Nejcitlivější jsou na to CVT převodovky, které tímto zvykem mohou doslova odejít.

Nejhorší je, když jedeš z kopce delší dobu, třeba několik minut s vyřazenou rychlostí. Je to, jako bys nechal běžet motor bez oleje. Převodovka se přehřívá, součástky se ničí a zkracuješ její životnost o desítky tisíc kilometrů.

Prudké zrychlení hned po zastavení je útok na srdce převodovky

Další zlozvyk, který mechanik vidí denně v servisu, je prudká akcelerace hned po zastavení. Typický příklad? Přijedeš na křižovatku, stojíš na červenou, rozsvítí se zelená a ty šlápneš na plyn jako při startu Formule 1.

Jenže tvůj měnič točivého momentu, tedy součást automatické převodovky, která přenáší sílu z motoru na kola, tím dostane doslova ránu. Tento komponent je navržen tak, aby přenášel výkon postupně. Když mu však z nuly dáš okamžitých 3 000 otáček, vznikne obrovské napětí a opotřebení.

Je to jako kdybys z místa okamžitě běžel sprint na 100 metrů bez rozcvičky, možná to jednou zvládneš, ale když to děláš každý den, něco se časem pokazí. A oprava měniče? Počítej se stovkami až tisíci eur.

otacky-motora
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Zařazení „P“ před úplným zastavením je tichý zabiják

Nejpřekvapivější je ale třetí zlozvyk, který podle Sokwala dělá víc než polovina řidičů. Když přijedou na parkoviště, zařadí polohu „P“ (parkování) ještě před tím, než auto úplně zastaví.

Problém? Převodovka je stále v pohybu a ty do ní mechanicky zatlačíš „zámek“, který má držet vozidlo v klidu. Výsledkem je obrovský náraz uvnitř mechanismu, který může časem poškodit parkovací západky nebo ozubená kola. Je to jako kdybys zablokoval dveře výtahu, když je ještě v pohybu. Možná se jednou nic nestane, ale když to děláš stále, něco praskne.

„Doživotní“ olej? Jeden z největších mýtů o automatech

Poslední věc, kterou většina řidičů podceňuje, se netýká jízdy, ale údržby. Mnozí si totiž myslí, a někdy to tvrdí dokonce i samotné servisy, že olej v automatické převodovce je doživotní. To je ale nebezpečný omyl.

Výrobci tím obvykle myslí pouze období, které garantují, tedy například 8 až 10 let nebo 100 až 150 tisíc kilometrů. Ve skutečnosti se převodový olej chová stejně jako motorový, časem degraduje, ztrácí viskozitu, znečišťuje se kovovými částicemi a karbonizuje.

Starý a přehřátý olej má mnohem horší mazací a chladicí schopnosti. To vede ke zvýšenému opotřebení, problémům s hydraulikou a poruchám řídicích ventilů. Pokud chceš, aby tvé převodovce nic nechybělo, odborníci doporučují měnit olej každých 60 000 až 80 000 km. Je to levnější než nový automat, který tě může vyjít i na tisíce kaček.

@imransokwalaHere are driving habits that literally kill your gearbox♬ original sound – Imran sokwala

Převodovka ti nic neřekne… dokud není pozdě

Největší problém je v tom, že převodovka tě hned neupozorní. Nerozsvítí se kontrolka, neozve se žádné pískání ani varování. Auto jezdí dál a ty si myslíš, že je všechno v pořádku. Až do chvíle, kdy jednoho dne zařadíš a převodovka začne „kopat“, třást se nebo rovnou nezařadí vůbec.

Podle Sokwala by ses měl k převodovce chovat se stejným respektem jako k motoru. Vyhýbej se prudkým rozjezdům, nikdy nezařazuj „P“, když auto ještě jede, nesjížděj z kopce na neutrál a nezapomeň pravidelně měnit olej. Tyto čtyři jednoduché věci mohou rozhodnout o tom, zda tvá převodovka vydrží 300 000 kilometrů, nebo se rozpadne po 100 000.

Komentáře