Mechanik prozradil, jak poznáš, že spojka v autě pomalu odchází. Většina řidičů si toho ani nevšimne
Spojka ti může odejít dřív, než si to vůbec uvědomíš.
Možná si myslíš, že auto jezdí normálně a nic mu není. Motor řve, otáčky letí nahoru, ale zrychlení není takové, jaké by mělo být. Nebo se ti nedaří zařadit jedničku či zpátečku a občas se ozve nepříjemné zaskřípání. Právě o těchto problémech mluví známý mechanik z Walsall Wood Tyre & Service, kterého sleduje přes 120 tisíc lidí.
Spojka propojuje motor s převodovkou a umožňuje plynulý přenos síly na kola. Když držíš pedál u podlahy, motor a převodovka jsou odpojené a auto nejede nebo zpomaluje. Když ho začneš pouštět, spojka je třením spojí a auto se rozjede. Pokud je ale spojka opotřebovaná, tření se snižuje, motor se sice točí, ale auto nezrychluje, případně jdou rychlosti špatně zařadit. Jinými slovy, pokud jsou třecí plochy sjeté nebo mechanismus nefunguje správně, tření klesá a spojka začne prokluzovat nebo se naopak úplně neodpojuje. A tehdy se začnou objevovat typické příznaky.
Záběrový bod je příliš vysoko
Prvním nenápadným signálem je výška záběrového bodu, tedy místo, kde auto začne zabírat při pouštění spojky. Pokud je spojka v pořádku, bývá záběr zhruba v polovině dráhy pedálu. Když je ale obložení opotřebované, začne zabírat stále výš, až téměř na konci zdvihu.
Představ si, že se rozjíždíš do mírného kopce. Dříve jsi spojku pustil do poloviny a auto se plynule rozjelo. Dnes ji musíš zvednout téměř úplně nahoru a ještě si pomoct plynem, aby ti motor nezhasl. To je jasný znak, že lamela už dosluhuje.
Řazení provází skřípání nebo odpor
Dalším signálem bývá problém při řazení jedničky a zpátečky. Pokud spojka neodpojuje správně, ozubená kola v převodovce se stále točí a pokus o zařazení je provázen drsným zapadnutím nebo nepříjemným skřípáním. Laicky řečeno, tlačíš jeden zub do druhého, který se ještě otáčí. Nejvíce je to znát při parkování, zastavíš auto, chceš zařadit zpátečku a páka se brání, nebo to nepěkně lupne.
Pokud je pedál měkký nebo padá k podlaze, problém může být i v hydraulice spojky. Pokud je ale pedál normální a řazení stále drhne, je velmi pravděpodobné, že se spojka úplně neodpojuje.
Prokluzování spojky
Třetím a nejvýraznějším příznakem je prokluzování. Sešlápneš plyn, motor vystřelí do otáček, ale auto nezrychluje. Otáčky stoupají, rychlost přibývá jen líně a často ucítíš i zápach spáleniny. Nejlépe to poznáš při předjíždění nebo jízdě do kopce – místo razantního záběru slyšíš jen řev motoru.
@walsallwoodtyre 3 Signs your #clutch is #failing #mechanic #car #cartipswithken #fyp #cartips #fypシ #automatic #caroftiktok #driving ♬ Astronaut In The Ocean – Masked Wolf
Další příznaky, že spojka nefunguje, jak má
Vibrace a cukání při rozjezdu
Pokud při běžném rozjezdu cítíš vibrace nebo cukání (hlavně na jedničku), jde o další jasný signál problému. Často to znamená, že přítlačný talíř je poškozený nebo je lamela tepelně zničená („spálená“). Vibrace se zhoršují při nízké rychlosti a malém zatížení a jsou spolehlivým indikátorem, že něco ve spojkové sadě není v pořádku.
Zvuky, které bys neměl ignorovat
K příznakům se mohou přidat i zvukové projevy. Pokud po sešlápnutí spojkového pedálu slyšíš pískání nebo šustění, je pravděpodobně opotřebované vypínací ložisko. Pokud naopak slyšíš cvakání nebo klepání při uvolněném pedálu, které po jeho stlačení zmizí, může to signalizovat problémy s dvouhmotovým setrvačníkem.
Dvouhmotový setrvačník, skrytý žrout peněz
Drahá oprava totiž nemusí končit jen u spojky. Většina moderních aut s manuální převodovkou má součástí systému i dvouhmotový setrvačník. Jeho úkolem je tlumit vibrace mezi motorem a převodovkou, ale pokud necháš spojku dlouho prokluzovat, teplo a nerovnoměrné zatížení poškodí jeho vnitřní pružiny. V takovém případě musíš vyměnit i tuto součástku, což může cenu opravy zdvojnásobit nebo dokonce ztrojnásobit. Proto se včasná výměna spojky vyplatí nejen kvůli bezpečnosti, ale i kvůli tvojí peněžence.
Jak spojku zbytečně neničit
Největším nepřítelem spojky je teplo vznikající třením. Když spojka zbytečně „šoupe“, tedy prokluzuje, lamela se přehřívá a rychle opotřebovává. Stačí mít nohu položenou na pedálu a spojka už není úplně odpojená, takže mírně prokluzuje.
Pokud v kopci držíš auto jen spojkou místo ruční brzdy, prokluzování je ještě silnější a teplota extrémně stoupá. A při pomalém, zdlouhavém pouštění pedálu při rozjezdu vzniká stejný problém. Proto je důležité držet nohu mimo pedál, v koloně raději vyřadit, v kopci používat ruční brzdu a rozjíždět se rychle, ale plynule.
Komentáře