Mechanik prozradil častou chybu řidičů. Pokud necháš hladinu paliva klesnout pod tuto hranici, ničíš si drahou součástku v autě
Jízda s téměř prázdnou nádrží může tvému autu způsobit mnohem větší škody, než si myslíš.
Představ si, že jedeš do práce, kontrolka paliva už dávno svítí, ale ty si řekneš, že „to ještě zvládneš“. Možná dokonce jezdíš s téměř prázdnou nádrží pravidelně, protože se ti nechce zastavit na čerpací stanici. Podle známého automechanika Imrana Sokwaly, kterého sledují desítky tisíc řidičů na sociálních sítích, je to ale jedna z největších chyb, jaké můžeš svému autu udělat. A přitom většina lidí ani netuší, co všechno se v jejich autě v tu chvíli děje.
Jízda „na výpary“ je jedna z nejhorších věcí, které můžeš svému autu udělat
Palivo v nádrži totiž neslouží jen jako „šťáva“ pro motor. Má i jinou, možná ještě důležitější úlohu, chladí palivové čerpadlo. To je součástka, která nasává palivo z nádrže a tlačí ho dál do spalovacího prostoru. Když je nádrž dostatečně plná, čerpadlo pracuje v ideálních podmínkách a vydrží roky. Ale pokud je paliva málo, čerpadlo se začne přehřívat. Je to podobné, jako kdybys běžel maraton bez vody, chvíli to půjde, ale pak zkolabuješ. Přehřívání vede k předčasnému opotřebení a v nejhorším případě k úplnému selhání čerpadla. A oprava? Ta tě může vyjít na tisíce kaček.
A to není vše. V moderních autech s přímým vstřikováním paliva (například GDI, FSI, TFSI či SkyActiv) se používají vysokotlaká palivová čerpadla, která jsou extrémně citlivá na změny teploty. Pokud je v nádrži málo paliva, cirkuluje ho méně a rychleji se přehřívá, protože se vrací zpět z horkého motoru. Tento jev může vést ke vzniku tzv. kavitace, tedy tvorby parních bublin uvnitř čerpadla.
Palivo se při vysoké teplotě začne v čerpadle měnit na páru a místo plynulého proudění začne čerpadlo „třást“. Takové mikroexploze ničí jeho přesné vnitřní mechanismy a výrazně zkracují jeho životnost. Kavitace je pro čerpadlo stejně, ne-li ještě více, destruktivní než nasávání nečistot.
Špína ze dna nádrže: tichý nepřítel, který pomalu zabíjí motor
Jenže přehřívání není jediný problém. Když je v nádrži minimum paliva, čerpadlo začne nasávat nejen samotné palivo, ale i všechen nepořádek, který se za roky používání usadil na dně. A že ho tam není málo. Usazeniny, prach, drobné částice a rez se dostanou přes čerpadlo dál do palivového systému. Jak upozorňuje Imran Sokwala, právě to je nejčastější příčina ucpaného palivového filtru. A když je filtr zanesený, palivo se nedostane tam, kam má, což vede k poklesu výkonu, trhavému chodu motoru a nakonec k jeho zhasínání.
Imran ve svém videu ukazuje palivové čerpadlo, které vyndal z auta, jež jezdilo pravidelně s prázdnou nádrží. Filtr byl úplně ucpaný a pokrytý silnou vrstvou špíny. Takto znečištěný filtr je jako dýchací maska plná prachu, motor se doslova dusí. A to ještě není všechno. Nečistoty se mohou dostat až do palivových vedení či vstřikovačů, kde způsobí ucpání a narušení správného poměru vzduchu a paliva. Výsledkem jsou nepravidelné otáčky, vyšší spotřeba a dokonce i poškození motoru.
Filtr se opotřebovává rychleji a čerpadlo maká nad limit
Možná si řekneš, že trochu špíny přece nevadí, vždyť filtr ji zachytí. Jenže ani filtr není nezničitelný. Pokud se zanáší neustále, jeho životnost se drasticky zkracuje a čerpadlo se musí více namáhat, aby palivo protlačilo. To znamená další přehřívání, větší opotřebení a zkrácení životnosti celé palivové soustavy. Proto Sokwala radí palivový filtr servisovat nebo alespoň zkontrolovat každých 40 000 až 50 000 kilometrů.
Pokud si chceš představit, co všechno může nasátí usazenin způsobit, představ si obyčejné umyvadlo. Pokud je potrubí čisté, voda odtéká hladce. Ale když se začne ucpávat vlasy a nečistotami, voda teče pomalu, dělá bubliny a nakonec se zastaví úplně. Přesně to se děje i uvnitř tvého auta, jen místo vody jde o palivo, které motor potřebuje k životu.
Aby toho nebylo málo, čerpadlo, které nasává nečistoty, může začít poškozovat i samotné vstřikovače. Ty pak nedokážou dávkovat správné množství paliva, což vede k nepravidelnému spalování a vyšším emisím. Pokud se problém ignoruje příliš dlouho, může dojít i k poškození katalyzátoru – a to je další drahá oprava.
@imransokwalalow fuel can be very damaging as it can lead to expensive damages on your car♬ original sound – Imran sokwala
Řešení je směšně jednoduché: nikdy nejezdi pod čtvrtinou nádrže
Řešení je přitom směšně jednoduché: nikdy nenechávej hladinu paliva klesnout pod čtvrtinu nádrže. Tímto jednoduchým pravidlem prodloužíš životnost palivového čerpadla i filtru, zabráníš ucpání palivových cest a ušetříš si stovky eur za opravy. A pokud si myslíš, že „přece vždycky tankuji, když se rozsvítí kontrolka“, věz, že právě to je ta chyba. Když už kontrolka svítí, čerpadlo pracuje naplno, ale bez dostatečného chlazení a s rizikem, že místo paliva nasává nečistoty.
Imran Sokwala své sledující varuje jednoznačně: „Pokud ke mně přijedete s autem, které má v nádrži méně než čtvrtinu, jsem naštvaný. Děláte svému autu zle.“ A má pravdu.
Řidiči si často myslí, že jde jen o pohodlí nebo úsporu času, ve skutečnosti ale zkracují životnost jedné z nejdůležitějších součástí svého auta.
Komentáře