Známý autíčkář prozradil, jak ti parkování pod stromy pomalu ničí auto, pokud zanedbáš tuto jednoduchou údržbu

Ucpané odtokové kanálky mohou způsobit zatékání vody, poškodit elektroinstalaci a dokonce kontaminovat pylový filtr plísněmi.

parkovanie pod stromami a problemy s autom
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Znáš to. Auto stojí pod stromem, ráno nasedneš a jedeš do práce. Na kapotě pár listů, nic dramatického. Jenže právě tyhle listy dokážou spustit řetězovou reakci, která tě může stát stovky eur. Autíčkář Peťo Švikruha na sociální síti ukázal jednoduchý podzimní tip a my ho teď rozvedeme do detailů, abys přesně věděl, co a proč kontrolovat.

Proč listí a plody nejsou jen kosmetický problém

Listí, jehličí a různé plody se neusazují jen na hraně čelního skla. Působením gravitace a prouděním vzduchu padají do žlabu pod stěrači, do odtokových kanálků kolem panoramatické střechy a do drážek těsnění kufru. Když se tato směs rozmočí, změní se na hustou kaši, která odtoky ucpe. Voda pak zůstává tam, kde by neměla, a hledá si nejsnazší cestu, často přes kabeláž, konektory a řídicí jednotky.

parkovanie pod stromami_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když začne voda zatékat do prostoru řidiče, do prahů nebo pod koberec, problémy přicházejí nenápadně. Nejprve se začne víc mlžit sklo. O pár dní později ucítíš zvláštní zápach a pak se objeví elektronické „duchy“. Přestane fungovat centrální zamykání, zblázní se dešťový senzor, rozsvítí se kontrolka airbagu. V mnoha autech totiž sedí komfortní modul a spojovací konektory dole u podlahy. Stačí pár dní vlhka a zábava končí.

Kde jsou nejrizikovější místa

Nejčastějším problémem je žlab pod stěrači. Tam se nasává vzduch do ventilace a z něj vedou odtoky dolů do podběhů. Druhým kritickým bodem je panoramatická nebo klasická střecha se čtyřmi odtoky. Přední bývají za předními koly, zadní končí u prahů nebo pod nárazníkem. Třetím místem je okolí víka kufru. Voda stéká přes těsnění a má malé průchody, kterými odtéká ven. Pokud se ucpe, končí voda v prostoru rezervy nebo v postranních kapsách. Nezapomeň ani na spodní hranu dveří, každé dveře mají malé drenážní otvory. Pokud je ucpe bláto a listí, voda zůstane uvnitř a začne rezivět plech i kabelové průchody.

Mnoho řidičů zapomíná i na odtok klimatizace. Ten je pod palubní deskou a odvádí vodu pod auto. Pokud se ucpe, kondenzát si najde cestu do koberců. Signálem je loužička pod nohama spolujezdce po delší jízdě s klimatizací.

Jak to zkontrolovat a vyčistit krok za krokem

Začni u čelního skla. Otevři kapotu a podívej se pod stěrače. Pokud tam vidíš vrstvu listí a bláta, nejdřív ji opatrně vysaj nebo vyber rukou. Potom použij jarovou vodu a měkký kartáč. Cílem je uvolnit odtoky v rozích. Když naliješ trochu vody, měl bys ji během pár sekund vidět vytékat pod autem v podbězích. Pokud ne, jsou ucpané.

zanesene prieduchy auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Kontrola a ochrana pylového filtru

Pod tímto prostorem se často nachází pouzdro pylového filtru, který čistí vzduch proudící do kabiny. Pokud jsou odtoky ucpané a voda stojí v žlabu, vlhkost může proniknout až k filtru. Tam vzniká další, často přehlížený problém – mokrý pylový filtr se stává ideálním prostředím pro plísně a bakterie. Ty pak ventilace rozfoukává přímo do kabiny, což může způsobit nepříjemný zápach nebo i zdravotní rizika, hlavně pokud někdo z posádky trpí alergiemi či astmatem.

Při čištění prostoru pod stěrači proto vždy zkontroluj i samotný filtr. Pokud je vlhký, plesnivý nebo zaprášený, okamžitě ho vyměň. U mnoha aut je přístup snadný, stačí otevřít kryt pod kapotou. U některých modelů je přístup složitější a vyžaduje demontáž plastů, ale vyplatí se to. Nový filtr stojí pár eur, zatímco ignorování tohoto detailu může vést k dlouhodobým zdravotním problémům a zápachu, který se z auta těžko odstraňuje.

Při kontrole panoramatické střechy otevři roletu a podívej se do žlábků. Uvidíš tenké otvory v rozích. Malým množstvím vody otestuj průtok. Při čištění použij stlačený vzduch s citem nebo plastovou strunu. Kovový drát nepoužívej, mohl bys prorazit hadičku nebo poškodit spoj. Pokud foukáš vzduchem, dělej to krátkými pulzy, aby hadička nespadla ze svého místa.

Zkontroluj spodky dveří. Pokud nevidíš drenážní štěrbiny, jsou pravděpodobně zanesené. Jemným plastovým klínkem nebo štětcem odstraň nečistoty a nech vodu odtéct. Totéž udělej kolem těsnění kufru. Zvedni koberec v prostoru rezervy. Pokud je vlhký nebo cítíš zatuchlinu, hledej ucpaný odtok po stranách.

Na co si dát pozor, abys nezpůsobil ještě větší problém

Nestříkej odtoky wapkou zblízka. Prudký proud vody dokáže odtrhnout gumové hadičky a problém už bez servisu nevyřešíš. Nepoužívej agresivní chemikálie, které mohou poškodit gumy a těsnění. Jarová voda nebo neutrální čistič stačí. A hlavně nepropichuj drenáže tvrdým drátem, i malá prasklina může způsobit, že si voda najde cestu přímo do interiéru.

Jak často a kolik času to zabere

Na podzim stačí rychlá kontrola jednou za dva týdny, hlavně po větrných dnech. Pokud parkuješ pod stromy, udělej z toho víkendový rituál. Celé to zabere deset minut a ušetří stovky eur. Stačí vysavač, hadr, kýbl s mýdlovou vodou a plechovka stlačeného vzduchu nebo kompresor. Pokud to zanedbáš, můžeš za pár týdnů řešit promočenou izolaci, zoxidované konektory a nepředvídatelné chyby elektroniky.

Dva jednoduché triky pro prevenci

Pokud máš přístup do žlabu pod stěrači, dej nad nasávání ventilace jemnou síťku. Zachytí velké listy a čištění pak bude otázkou sekund. Druhá rada se týká parkování, pokud můžeš, v podzimním období se vyhýbej místům přímo pod kaštany a lípami. Minimálně občas střídej místo, aby se nečistoty neusazovaly stále ve stejných kanálcích.

zanesene prieduchy auto_4
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Kdy raději do servisu

Pokud už teď máš v autě mokré koberce, rozsvícené kontrolky nebo cítíš plíseň, nečekej. Vyndej rohože, vysuš interiér a nech auto zkontrolovat technikem. Bude potřeba prověřit těsnění, konektory a možná i rozebrat části interiéru. Čím dřív to uděláš, tím menší škody voda napáchá.

Komentáře