Nikdy nedělej tuhle chybu s automatickou převodovkou. Můžeš ji tím zničit už po pár tisících kilometrech, varuje expert

Největším nepřítelem automatické převodovky není její konstrukce, ale špatné návyky řidiče.

automaticky prevodovka
Zdroj: Jean-Philippe Delberghe / unsplash.com

Automatická převodovka má být pohodlná, plynulá a bezstarostná. Sedneš si, zařadíš „D“ a jedeš. Právě proto se většina řidičů ani nezamýšlí nad tím, že ji možná používá úplně špatně. A podle expertů z AutoLand Agency je chyba, kterou dělá většina z nás, tak vážná, že může stát stovky až tisíce eur na opravách.

Nejčastější chyba, která zabíjí automat

Představ si běžnou situaci. Couváš z parkoviště, máš zařazené „R“ a jakmile se auto začne pohybovat dozadu, šlápneš na brzdu a rovnou přehodíš páku do „D“. Auto se poslušně rozjede dopředu, všechno působí hladce, nic zvláštního se neděje. Tak proč by to měl být problém?

Právě v tu chvíli však podle AutoLand Agency dochází uvnitř převodovky k něčemu, co by se dalo nazvat mechanickým mučením. Automat totiž funguje na principu planetového soukolí, které zajišťuje změnu směru a převodových poměrů. Když zařadíš „R“, součástky se točí jedním směrem. Pokud okamžitě přehodíš na „D“, musí se otočit opačně, a to v momentě, kdy se celé ústrojí ještě stále pohybuje dozadu.

Je to jako kdybys někomu, kdo běží plnou rychlostí dozadu, najednou přikázal otočit se a rozběhnout dopředu. Ten člověk to sice udělá, ale dostane pořádnou ránu. Přesně to se děje uvnitř tvé převodovky, jen místo člověka dostávají rány kovové komponenty, které se časem unaví a poškodí.

Proč je to tak nebezpečné

Moderní automaty jsou sice navrženy tak, aby zvládly i občasné chyby řidiče, ale pokud to děláš pravidelně, následky na sebe nenechají dlouho čekat. Převodovka začne „kopat“, řadí trhaně, může prokluzovat a v nejhorším případě úplně odejde. A v tu chvíli už nejde o drobnou opravu – výměna nebo repas automatické převodovky se může vyšplhat i nad 50 000 Kč.

Navíc nejde jen o samotné součástky. Při náhlé změně směru dostává zabrat i olejový tlak, spojky, pásy a ventily uvnitř převodovky. Celý systém musí absorbovat náraz, který tam vůbec neměl vzniknout.

Jednoduché řešení, které tě nic nestojí

Dobrá zpráva? Řešení je triviální. Než z „R“ přehodíš na „D“ nebo naopak, úplně zastav. Ne zpomal, ne „téměř zastav“, prostě sešlápni brzdu, počkej, až se auto přestane hýbat, a teprve potom přeřaď. Tím dáš mechanice čas, aby se ustálila a změnila směr bez násilí.

Je to maličkost, která ti nezabere ani sekundu, ale může prodloužit životnost převodovky o celé roky. A když si uvědomíš, že jde o jednu z nejdražších součástek v autě, je to asi ta nejlevnější prevence, jakou můžeš udělat.

@autolandagency 🚨 Nikdy nejazdi na automate, kým nezistíš túto vec! 90% vodičov robí rovnakú chybu, ktorá môže viesť k drahému poškodeniu prevodovky. Chceš vedieť, čo ničí tvoju automatickú prevodovku a ako sa tomu vyhnúť? 👉 Sleduj toto video. . . . #autotipy #autoporadna #autobazar #auta #predaj #autolandagency ♬ original sound – AutoLand Agency |Svätý Jur

Tři zlatá pravidla, jak prodloužit životnost automatu

Odborníci z AutoLand Agency dodávají, že špatné řazení mezi „R“ a „D“ je jen jednou z více chyb, které zkracují životnost automatické převodovky. Pokud chceš, aby ti sloužila stovky tisíc kilometrů, dej si pozor i na tyto tři zásady:

Nepřepínej zbytečně mezi „D“ a „N“

Na křižovatce nebo při krátkém zastavení nepřepínej do neutrálu „N“. Převodovka je navržena tak, aby při krátkém stání zvládla být v „D“, přičemž hydraulický měnič přenáší jen minimum síly. Přepínání na „N“ a zpět při každém semaforu zbytečně zatěžuje vnitřní spojky a solenoidy.

Používej „N“ pouze tehdy, když stojíš déle než minutu, například na železničním přejezdu nebo v koloně. Tehdy se převodovka úplně odpojí od motoru a sníží se tvorba tepla a opotřebení.

Parkuj se zataženou ruční brzdou

V poloze „P“ se převodovka mechanicky zablokuje malým kovovým kolíkem zvaným „parking pawl“. Pokud po zastavení okamžitě zařadíš „P“ a až poté pustíš brzdu, celá váha auta spočívá na tomto kolíku. To způsobuje nepříjemné trhnutí při opětovném přeřazení.

Správně to uděláš tak, že po zastavení auta nejprve necháš zařazený neutrál, pak zatáhneš ruční brzdu a teprve poté uvolníš nožní brzdu, aby se vozidlo mírně pohnulo a váhu nesla parkovací brzda. Až potom zařaď polohu „P“. Tímto jednoduchým krokem chráníš citlivou západku v převodovce před zbytečným tlakem a prodlužuješ její životnost.

Nezapomínej na výměnu oleje

Asi nejčastěji podceňovaná věc. Mnozí výrobci tvrdí, že olej v automatické převodovce je „doživotní“, ale podle odborníků jde spíš o marketing. Olej se časem znehodnotí, ztratí mazací schopnosti a obsahuje drobné kovové částice z opotřebení.

Ideální interval výměny je každých 60 000 až 100 000 kilometrů v závislosti na stylu jízdy a typu převodovky. A nezapomeň, dynamická výměna oleje (kdy se vymění celá náplň, nejen její část) je nejspolehlivější metoda, jak zachovat správný tlak a fungování celého systému.

Převodovka není nezničitelná

Automatická převodovka je zázrak moderní techniky, ale není nezničitelná. Pokud se o ni budeš starat, odmění tě bezproblémovou jízdou desítky tisíc kilometrů. Ale pokud ji budeš trápit špatným řazením, špatnými návyky při parkování a ignorováním údržby, může se z ní stát tvoje nejdražší oprava.

Takže si to zapamatuj, zastav před řazením, nepoužívej neutrál zbytečně, parkuj s ruční brzdou a pravidelně měň olej. Tvoje převodovka ti za to poděkuje, a tvoje peněženka taky.

Komentáře