O tomto 99 % řidičů nemá tušení. Víš, jak ti nesprávné pneumatiky tiše zvyšují spotřebu paliva?

Myslíš si, že spotřebu ovlivňuje jen tvoje noha na plynu? Omyl. Nesprávné pneumatiky ti mohou zvýšit spotřebu i o litr na sto kilometrů.

palivo auto spotreba_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Většina řidičů sleduje cenu benzínu, tlak v pneumatikách a kdy je potřeba měnit olej. Ale málokdo si uvědomí, že o tom, kolik paliva motor spálí, nerozhoduje jen tvoje noha na plynu. O litry navíc často rozhodují pneumatiky a to, jak jsou široké, jaký mají valivý odpor, jak jsou nafouknuté a dokonce i to, z čeho jsou vyrobené.

Pokud to podceníš, klidně můžeš utratit o litr benzínu víc na sto kilometrů, aniž bys udělal jedinou chybu při jízdě.

Valivý odpor: tichý žrout paliva

Každá pneumatika klade odpor, když se pohybuje po asfaltu. Říká se tomu valivý odpor. Čím je pneumatika měkčí, širší nebo má agresivnější dezén, tím více energie musí motor vynaložit, aby ji udržel v pohybu. Tento odpor je tichý, ale účinný žrout paliva a rozdíl mezi jednotlivými modely bývá překvapivě velký.

Na každé pneumatice najdeš Evropský energetický štítek, podobně jako na lednici. Ten dnes hodnotí tři věci: valivý odpor (spotřebu), přilnavost za mokra a hluk. Třída „A“ znamená nejúspornější obutí, zatímco „E“ a „F“ (nebo ve starším značení i „G“) patří k nejhorším.

tankovanie paliva_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Podle testů může být rozdíl mezi třídou A a E až 0,6 až 1 litr paliva na 100 kilometrů. Pokud tedy přejdeš z kvalitních pneumatik třídy A na levnější obutí s třídou E, tvůj motor spálí víc paliva, i když jezdíš stejně.

Je však klíčové si uvědomit, že úspora paliva nikdy nesmí jít na úkor bezpečnosti.

Na štítku si proto všímej i přilnavost za mokra (A–E).

Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší třídou může na mokré silnici znamenat až 18 metrů rozdíl v brzdné dráze, což je délka čtyř aut. Jinými slovy, pneumatika, která šetří benzín, ale špatně brzdí, je recept na problém, který můžeš litovat.

Proč vůbec existují „žroutské“ pneumatiky?

Možná si řekneš: proč se vůbec vyrábějí pneumatiky s třídou E či F? Odpověď je jednoduchá, ne vždy jde o levné „šmejdy“. Některé pneumatiky mají vyšší valivý odpor z funkčních důvodů. Typickým příkladem jsou terénní pneumatiky nebo robustní celoroční modely s hlubokým dezénem, které potřebují lepší záběr v blátě, sněhu či štěrkovém povrchu. Jejich vyšší spotřeba je daň za trakci a odolnost a tam, kde jde o výkon mimo silnici, je to zcela v pořádku.

Nízký tlak = vyšší spotřeba

Ani ta nejlepší pneumatika nezachrání situaci, pokud v ní nemáš dostatek vzduchu. Podhuštěné pneumatiky se více deformují, zvyšují tření a přehřívají. Tím roste valivý odpor i spotřeba. Snížení tlaku o 0,2 baru zvyšuje spotřebu asi o 1 %. Pokud máš tedy o 0,5 baru méně, což je poměrně běžné, spotřeba se zvýší o 2,5 až 3 %.

Při dlouhodobě podhuštěných pneumatikách (například o 40 % nižší tlak) může nárůst dosáhnout 8 až 10 %, tedy i 1 litr na sto kilometrů. A to nemluvíme o zhoršené stabilitě, prodloužené brzdné dráze či rychlejším opotřebení.

pneumatika-auto-4
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud jezdíš hlavně po městě, doporučuji alespoň jednou měsíčně zkontrolovat tlak, zejména po větších teplotních změnách. Stačí 5 minut a ušetříš víc, než si myslíš.

Zimní gumy v létě? Skvělý způsob, jak přijít o peníze

Jezdit v létě na zimních pneumatikách je jako běhat v bundě během letních veder, jde to, ale nedává to smysl. Zimní směsi jsou měkčí, aby fungovaly v mrazu, ale na horkém asfaltu se „lepí“ k silnici a zvyšují valivý odpor. Spotřeba může stoupnout o 5 až 10 %, což je při osmilitrové spotřebě až o litr víc. Zároveň se zhoršuje ovladatelnost a brzdná dráha, takže se nevyplatí „dojíždět“ je jen proto, že vypadají ještě v pořádku.

Široká a těžká kola: dobře vypadají, ale motor trpí

Mnoho řidičů miluje široké disky a velké pneumatiky. Auto sice působí mohutněji, ale spotřeba jde nahoru. Širší pneumatika má větší styčnou plochu s vozovkou, takže více tření a také více energie potřebné na její roztočení. Rozdíl podle typu pneumatik může představovat 3 až 8 %, tedy až 0,8 litru na 100 km.

A zde přichází další faktor, o kterém málokdo ví, hmotnost kola. Každé kolo totiž představuje tzv. neodpruženou hmotu. Motor musí vynaložit více energie nejen na její valení, ale i na její roztočení při každém rozjezdu.

Pokud vyměníš lehké 16-palcové disky za těžké 18-palcové repliky, pocítíš to hlavně ve městě, kde se neustále rozjíždíš a brzdíš. Rozdíl ve spotřebě se sice těžko přesně určuje, ale může představovat 0,1 až 0,3 litru na 100 km.

letna pneumatika_cz_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když se všechno sečte

Pokud spojíš všechny tyto faktory, levné gumy s vysokým valivým odporem, podhuštění, zimní pneumatiky v létě, široké a těžké disky, spotřeba může narůst o víc než litr na sto kilometrů. A to už je rozdíl, který pocítíš při každém tankování.

Chceš-li tedy jezdit levněji, sleduj nejen cenu paliva, ale i to, co máš na kolech. Vyber si pneumatiky podle štítku, kontroluj tlak a mysli i na váhu disků. Správné obutí se ti vrátí v nižší spotřebě, tišší jízdě a vyšší bezpečnosti.

Komentáře