Mechanik s 56 lety zkušeností prozradil věci, které tiše ničí tvoje auto. Většina řidičů je vůbec neřeší

Zkušený americký mechanik Scotty Kilmer prozradil, které kapaliny a součástky tiše ničí tvoje auto.

motor auta_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Legendární americký mechanik Scotty Kilmer má za sebou více než půlstoletí praxe a miliony zhlédnutí na YouTube. Denně ukazuje, jak lidé přicházejí o stovky až tisíce eur jen proto, že ignorují zcela běžné věci. V jednom z nejnovějších videí rozebral Toyotu RAV4, která začala žrát víc paliva než dřív, a vysvětlil, že takové zdánlivě malé problémy mají často společného jmenovatele, zanedbanou údržbu.

Koroze a baterie: tichý zabiják pod kapotou

Baterie je srdcem auta. Bez ní nenastartuješ, nefunguje centrál, rádio ani světla. Největší problém, který ji ničí, není její věk, ale koroze na svorkách. Ta vzniká působením vlhkosti a chemických výparů, které reagují s kovem. Výsledkem je bílý nebo nazelenalý povlak, který brání přenosu elektřiny.

Kilmer to přirovnává k ucpanému vodovodnímu potrubí, voda přes něj sice proteče, ale hůř. Stejně tak elektřina v autě prochází s odporem, což znamená, že baterie musí pracovat víc, než by měla. Po čase se jednoduše vyšťaví.

Stačí přitom málo, jednou za pár měsíců svorky očistit a potřít vazelínou nebo speciálním sprejem proti oxidaci. Když to neděláš, riskuješ, že auto jednoho dne jen cvakne a nenaskočí.

Vzduchový filtr: maličkost, která ničí motor

Kilmer ve videu rozebral RAV4, která ztratila výkon a začala víc žrát. Na první pohled byl filtr čistý, ale šlo o sportovní K&N filtr s olejem. A právě olej byl problém, při nadměrném nasáknutí se jeho částice dostaly do snímače hmotnostního průtoku vzduchu. Ten měří množství vzduchu pro motor, a když se zanese, posílá špatné údaje. Motor pak spaluje víc paliva, zhoršuje se výkon a roste spotřeba.

Kilmer proto říká jasně, drž se papírových filtrů. Nevypadají sice „sportovně“, ale nezpůsobují chaos v senzorech. Když se filtr dlouho nevymění, motor se dusí, vzniká bohatá směs (víc benzínu, míň vzduchu) a spalování je neúplné. Výsledkem jsou saze, které poškozují ventily, písty a svíčky.

Zanesený filtr je jako dýchat přes hadr motor se trápí a ty za to platíš na pumpě.

Převodová kapalina: mýtus o „doživotním“ oleji

Další častou chybou je ignorování výměny převodové kapaliny. Mnohé servisy tvrdí, že je „doživotní“. Kilmer to označuje za hloupost:

„Ano, doživotní pro převodovku. Když se po 96 560 kilometrech pokazí, tak ten život končí.“

Ve videu ukázal převodový olej po zhruba 80 000 kilometrech, byl černý a plný kovových pilin. Ty vznikají normálně třením ozubených kol, ale když se olej nevymění, piliny zůstávají v systému a působí jako brusný papír. Čím déle tam jsou, tím víc ničí převodovku.

Kilmer doporučuje měnit po 56 300 až 64 400 kilometrech a nikdy nenechat auto „propláchnout“ pod tlakem. Takzvaný „flush“ může zatlačit špínu do úzkých kanálků a převodovku úplně zablokovat.

Brzdová kapalina: neviditelná, ale životně důležitá

Brzdová kapalina je další věc, kterou řidiči ignorují, protože „přece brzdy fungují“. Jenže tato kapalina je hygroskopická, nasává vodu ze vzduchu. I v uzavřeném systému se do ní časem dostane vlhkost, která snižuje její bod varu.

kvapalina auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Při prudkém brzdění z kopce nebo dálnice se může stát, že se kapalina začne vařit, vzniknou bubliny a brzdový pedál najednou klesne až na podlahu. Tehdy nepomůže ani ABS, ani andělé strážní.

Kromě toho voda v systému způsobuje korozi brzdových válečků, třmenů a ABS jednotky, tedy nejdražších částí brzd. Proto výrobci doporučují měnit brzdovou kapalinu každé 2 až 3 roky. Jde o drobný servis, který může zachránit život.

Chladicí kapalina: ochránce před přehříváním

Kilmer často připomíná, že chladicí kapalina není jen voda s barvou. Obsahuje aditiva proti korozi a přehřátí. Tyto látky se ale časem vyčerpají a kapalina se stává kyselou. To vede ke korozi chladiče, hadic, těsnění a samotného motoru.

Když se kapalina nemění, motor se začne přehřívat, a to je recept na katastrofu. Přehřátí může poškodit těsnění pod hlavou válců, deformovat kov a v extrémním případě motor úplně zničit. Proto ji je třeba měnit podle doporučení výrobce, obvykle každé 3 až 5 let.

Pneumatiky: jediný kontakt s cestou

Kilmer sice mluví hlavně o technice pod kapotou, ale nezapomíná ani na pneumatiky. Nesprávný tlak, opotřebovaný dezén nebo staré gumy jsou při nehodách častější příčinou než porucha motoru.

pneumatiky auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když je tlak příliš nízký, pneumatika se víc přehřívá, zvyšuje se spotřeba paliva a opotřebovává se středová část běhounu. Když je naopak příliš vysoký, kontakt s cestou se zmenší a auto hůř brzdí. Tlak je třeba kontrolovat aspoň jednou měsíčně a hloubku dezénu sledovat, pokud má méně než 3 mm, je čas na výměnu.

Rozvody a řemeny: když se přetrhnou, je pozdě

Jedna z nejdražších poruch, kterou Kilmer zmiňuje, je přetržený rozvodový řemen. Většina moderních motorů má takzvané „kolidující ventily“, když se řemen přetrhne, písty narazí do ventilů a motor se zničí. Oprava často přesáhne hodnotu auta.

remen motor auto_1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Výměna rozvodů je proto povinná každých 90 000 až 120 000 km podle modelu. Kromě toho se vyplatí kontrolovat i přídavné (klínové a drážkované) řemeny, které pohánějí alternátor, vodní pumpu či klimatizaci. Když prasknou, auto ztratí dobíjení, přehřeje se nebo prostě zůstane stát.

Auto nezničí věk, ale lhostejnost

Scotty Kilmer to říká jasně, auta se nekazí, řidiči je ničí. Ne kvůli špatné kvalitě, ale kvůli lenosti. Všechny kapaliny v autě stárnou, řemeny se opotřebovávají a filtry se zanášejí.

Komentáře