Mechanik upozorňuje, tyto varovné signály řidiči často ignorují a právě kvůli tomu ničí celý podvozek svého auta
Mechanik Imran Sokwalla vysvětluje, proč se nevyplatí ignorovat klepání či poskakování auta.
Když tvoje auto začne klepat, bouchat nebo se při jízdě chová, jako by jelo po tankodromu, většina řidičů to zlehčí. „To nic, asi jen něco povrzává,“ řekne si nejeden. Jenže podle známého automechanika Imrana Sokwally z Precision Automotive je to největší chyba, jakou můžeš udělat. Tyto zvuky jsou varováním, že tvé zavěšení kol, tedy systém, který drží auto stabilní a bezpečné, volá o pomoc. A pokud ho ignoruješ, připrav se, že tvoje peněženka dostane pořádnou ránu.
Když tvoje auto poskakuje, problém bývá v tlumičích
Imran Sokwalla ve svém videu vysvětluje, že pokud cítíš, že tvoje auto při každé nerovnosti „skáče“ nebo se kýve, nejpravděpodobnějším viníkem jsou tlumiče.

Tlumič má jednoduchou, ale zásadní úlohu , udržovat kola v trvalém kontaktu s vozovkou. Pokud přestane fungovat, auto se po cestě nevalí plynule, ale odskakuje jako míč. V praxi to znamená, že kolo se na zlomek sekundy odlepí od vozovky, což způsobí, že systémy jako ABS a ESP nemohou správně fungovat.
Když kolo není v kontaktu se zemí, ABS nedokáže regulovat brzdný tlak a ESP zase neumí stabilizovat vozidlo v zatáčce. Opotřebované tlumiče tak prodlužují brzdnou dráhu a snižují účinnost elektronických bezpečnostních systémů, což je obzvlášť nebezpečné při krizovém brzdění nebo na kluzkém povrchu.
Jak se projevuje poškozený tlumič
V momentě, kdy tlumiče přestanou tlumit, začne se i nerovnoměrné opotřebování pneumatik, nazývané „patch wear“. Tento jev se často projevuje i jako „zubaté“ nebo „pílovité“ opotřebení dezénu (anglicky cupping nebo scalloping). Pneumatika tehdy nepřilne rovnoměrně k silnici, což způsobuje nejen vizuálně hladké pásy na běhounu, ale i zvýšenou hlučnost, typické hučení, které slyšíš při vyšší rychlosti.
A to je jen začátek řetězové reakce. Pokud se opotřebení neřeší, auto začne vibrovat, zhorší se řízení a sníží se stabilita. Postupně se přidávají další problémy, poškozená uložení kol, ložiska, silentbloky a nakonec i nevyvážená kola.
Silentbloky a uložení motoru
Imran Sokwalla upozorňuje i na uložení motoru a převodovky, které řidiči často podceňují. Odborně se jim říká silentbloky, jde o gumokovové prvky, které tlumí vibrace a nárazy. Nacházejí se nejen v zavěšení kol, ale i pod motorem a převodovkou. Pokud se jeden silentblok poškodí, motor se při akceleraci nebo brzdění začne více hýbat, což způsobuje vibrace, bouchání a přenos otřesů do karoserie.
Problém je, že když jeden silentblok praskne, zbylé dostávají větší nápor a postupně se opotřebují také. Pokud se poškozené silentbloky nacházejí v ramenech nápravy, projeví se to ztrátou přesnosti řízení a zhoršenou stabilitou při vyšších rychlostech, typickým pocitem, že „auto plave“.
Malý problém dnes, velká oprava zítra
Sokwalla zdůrazňuje, že mnozí řidiči čekají, až se problém „zhorší“. Věří, že ušetří. Ve skutečnosti si však jen připravují větší opravu.
Pokud vyměníš vadný tlumič za zhruba 3 000 Kč, máš klid. Ale pokud ho necháš být, zničíš i pneumatiky, uložení, ložiska a geometrii. Tehdy se cena může vyšplhat i na 17 000 Kč.
Stejné je to u silentbloků, oprava jednoho stojí pár kaček, ale když prasknou všechny, servisní faktura se rychle vyšplhá do stovek.
@imransokwala Many people tend to assume the rattling sounds coming from their car suspension system and later inccur more costs on having a suspension overhaul and more. Sometimes, solving an issue at an early time saves you alot. Dont wait for major problems to arise instead visit @Precision AutomotiveKE ♬ original sound – Imran sokwala
Jak poznat, že zavěšení má problém
Všímej si, jak se tvoje auto chová. Pokud klepe, bouchá, vibruje, hučí nebo se naklání při brzdění, něco není v pořádku. Stejně tak pokud cítíš, že auto táhne do strany nebo se na nerovnostech odskakuje, pravděpodobně máš poškozené tlumiče nebo silentbloky.
Představ si, že máš zubní kaz. Nejdeš s ním hned k zubaři, protože to „zatím nebolí“. Ale když se bolest ozve, kořenová léčba tě stojí desetinásobek. Přesně tak je to i s autem. Zanedbaný tlumič či silentblok je jako kaz, pokud ho necháš být, rozleze se na celý podvozek.
Jak zdůrazňuje Sokwalla, buď utratí malý peníz dnes, nebo velký zítra. Kromě toho, v tomto případě nejde jen o peníze, ale i o bezpečnost.
Proto pokud tvoje auto klepe, hučí nebo poskakuje, nejde o maličkost, jde o varování, které bys nikdy neměl ignorovat.

Komentáře