Řidiči ji často ignorují, ale může rozhodnout o životě. Tohle znamená kontrolka airbagu
Pokud ti v autě svítí kontrolka airbagu, nejde o maličkost. Může signalizovat chybný senzor, slabou baterii nebo poškozené kabely.
Kontrolky v autě jsou jako malé varovné hlasy, které nám oznamují, že něco není v pořádku. Některé z nich známe velmi dobře, například kontrolku oleje nebo tlaku v pneumatikách. Ale občas se může stát, že se na palubní desce rozsvítí i kontrolka airbagu, nejčastěji červené nebo oranžové barvy. Mnoho řidičů to podcení, protože auto jede dál bez viditelných problémů. To ale neznamená, že je vše v pořádku. Pokud ti svítí tato kontrolka, systém ti tím říká, že v případě nehody nemusí airbagy ani napínače bezpečnostních pásů správně fungovat.
Proč se rozsvítí kontrolka airbagu?
Chybný snímač airbagu
Systém airbagů funguje díky síti senzorů, které neustále sledují zrychlení a zpomalení vozidla. Tyto snímače detekují náraz a dávají signál řídicí jednotce airbagů, aby je v případě kolize aktivovala.
Pokud se některý ze snímačů pokazí nebo je jeho signál nespolehlivý, systém se automaticky vyhodnotí jako nefunkční a rozsvítí se kontrolka. K poškození snímače může dojít vlivem koroze, vlhkosti, mechanického poškození nebo jednoduše stářím komponentu.
Poruchy zapojení nebo konektorů
Airbagový systém obsahuje mnoho prvků, snímače, kabely, konektory, řídicí jednotku i samotné moduly airbagů. Pokud se některý z těchto prvků poškodí, uvolní nebo zkoroduje, přeruší se spojení v systému.
Portál Breakerlink.com uvádí, že problém bývá často v kabelových svazcích pod sedadly, které se ohýbají při posouvání sedadel. I malé uvolnění konektoru dokáže vyvolat chybu v celém SRS systému a rozsvítit kontrolku.
Problém s bezpečnostními pásy
Systém SRS (Supplemental Restraint System) nezahrnuje jen airbagy, ale také napínače bezpečnostních pásů. Pokud se objeví chyba v napínači, v senzorech zapnutí pásů nebo v jejich zapojení, řídicí jednotka zaznamená chybu a rozsvítí kontrolku airbagu. Může se to stát i při poškozených nebo zalepených navíječích pásů. Ačkoliv se chyba netýká přímo airbagu, deaktivuje se celý systém, včetně airbagů, aby nedošlo k jejich nesprávné aktivaci během jízdy.

Poškozená hodinová pružina
Uvnitř sloupku volantu se nachází spirálová cívka známá jako hodinová pružina (angl. clock spring). Tato součást přenáší elektrické signály mezi volantem a airbagem řidiče. Pokud se cívka poškodí, ohne nebo přetrhne, signál se přeruší a systém ztratí spojení s airbagem. V důsledku toho se kontrolka airbagu rozsvítí. Tento problém je častý zejména po výměně volantu nebo po neodborné montáži multifunkčních tlačítek.
Vypnutý airbag spolujezdce
Pokud jsi manuálně vypnul airbag spolujezdce, například kvůli dětské sedačce, kontrolka tě na to upozorní. Jde o běžné chování systému a neznamená poruchu. Kontrolka zhasne až po opětovném zapnutí airbagu. Některá auta mají pro tento účel samostatnou kontrolku s nápisem Passenger Airbag OFF, jiná používají stejnou obecnou ikonu airbagu.
Slabá nebo vybitá autobaterie
Airbagový systém je velmi citlivý na změny napětí. Pokud baterie při startu ztrácí výkon nebo je slabá, řídicí jednotka může nesprávně vyhodnotit napájení a uložit chybu do paměti. Po výměně nebo dobití baterie se kontrolka někdy sama ztratí, ale často je potřeba chybu vymazat přes diagnostiku.
Předchozí nehoda nebo zásah do systému
Pokud bylo auto v minulosti havarované, řídicí jednotka airbagů si tuto událost zapamatuje. I když se airbagy neodpálily, systém může zůstat zablokovaný. V takovém případě se kontrolka rozsvítí, protože jednotka potřebuje reset nebo výměnu.
Stejná situace může nastat i po výměně volantu, sedadel nebo jiných částí, které obsahují airbag, pokud nebyly připojené správně, systém hlásí chybu.
Nebezpečí neodborné manipulace
Airbagy a jejich konektory (obvykle žluté barvy) jsou součástí vysokonapěťového systému, který je citlivý na statickou elektřinu. Pokud se do něj zasahuje bez odpojení baterie nebo bez antistatických opatření, může dojít k nechtěnému odpálení airbagu. Proto je důležité, aby do systému SRS zasahoval jen kvalifikovaný technik. Neodborné odpojování konektorů nebo výměna částí airbagu může způsobit nejen chybu v systému, ale i vážné zranění.
Diagnostika je klíčová
Bez použití specializované diagnostiky je jen těžko možné určit, která část systému způsobila rozsvícení kontrolky. SRS jednotka sleduje desítky komponentů a každý má vlastní chybový kód. Proto i zkušený mechanik musí chybu načíst pomocí diagnostického zařízení, jen tak zjistí, zda jde o senzor, konektor, napínač pásu nebo samotnou řídicí jednotku. V mnoha případech se po opravě chyba automaticky nevymaže, ale musí se resetovat přes diagnostiku.

Co dělat, pokud kontrolka airbagu svítí
Pokud se kontrolka airbagu rozsvítí a po několika minutách jízdy nezhasne, systém SRS je deaktivován. To znamená, že v případě nehody se airbagy ani napínače pásů nemusí aktivovat.
Nejlepší řešení je navštívit autodiagnostiku nebo servis, který chybu načte a přesně určí, který komponent ji způsobuje. Někdy jde o drobnost, jako uvolněný konektor, jindy o vážnější problém, který je potřeba řešit okamžitě.

Komentáře