Víš, co se stane s motorem tvého auta, když omylem přeřadíš z pátého stupně na první? Připrav se, protože výbuch pod kapotou není jen metafora

Chybným přeřazením můžeš svému autu způsobit vážné škody. Podívej se, co se děje s motorem, když zařadíš příliš nízký převodový stupeň při vysoké rychlosti a proč tehdy nepomůže ani rev limiter.

riadiaca paka neutral_titulka
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Každý řidič už někdy zažil ten nepříjemný pocit, sekundu nepozornosti, ruku na řadicí páce a najednou jsi o jeden zářez vedle. Většinou to skončí jen trhnutím, ale pokud bys při stovce omylem zařadil jedničku a pustil spojku, mohl bys svůj motor roztrhat na kusy.

Na tuto situaci upozornil známý tvůrce videí John Talks Cars, který se věnuje autům, technice a reálným chybám řidičů. V jednom ze svých nejdiskutovanějších videí vysvětlil, co se v takovém případě děje pod kapotou a proč by to tvůj motor nemusel přežít.

Spojka, setrvačník a okamžitá katastrofa

Při jízdě na pátý převodový stupeň běží motor například na 2500 otáčkách při rychlosti 100 km/h. Pokud ale zařadíš první rychlost a pustíš spojku, kola se snaží roztočit motor do otáček, na které vůbec není stavěný.

Spojková lamela se tehdy doslova „zakousne“ do setrvačníku a přenese na motor obrovskou setrvačnou energii. Možná se teď ptáš, co by to znamenalo v praxi. Otáčky mohou během zlomku sekundy vyskočit i na 9000 RPM, někdy ještě víc.

A tady přichází největší mýtus, rev limiter tě nezachrání. Jde o elektronické zařízení, které sice omezuje maximální otáčky motoru tím, že dočasně přeruší přívod paliva nebo zapalování, ale funguje jen tehdy, když motor zrychluje sám. Pokud se ale motor roztáčí zpětnou silou od kol, rev limiter je bezmocný a tvůj motor zůstává úplně bez ochrany.

Rychlost je jen polovina problému

Expert na auta zdůrazňuje, že nejde jen o číslo na tachometru, ale o poměr mezi rychlostí a zvoleným převodem. Přeřazení z pátého na první při stovce je extrém, ale stejně nebezpečné může být i přeřazení z trojky na dvojku při 120 km/h, pokud tím motor přetáhneš přes jeho maximální otáčky o víc než 10 až 20 %. Jinými slovy, nejde o to, jak rychle jedeš, ale jaký převod tomu dáš.

Co se děje uvnitř motoru: když fyzika už nestíhá

Poškození motoru v takové chvíli nepřichází kvůli oleji či teplu, ale kvůli čisté kinetické energii. Písty se začnou pohybovat tak rychle, že pružiny ventilů už nestíhají ventily zavírat. Tento jev se nazývá valve float. Ventily zůstávají otevřené v momentě, kdy se píst blíží nahoru, a bum, narazí do sebe. Výsledkem jsou ohnuté ventily, poškozené písty, zlomená vahadla nebo dokonce roztržený blok motoru.

„Pokud se to stane, můžeš jen doufat, že tvůj motor má pevnější nervy než ty,“ říká expert na auta.

Ne každý motor je stejný

Tolerance motoru na takové přetížení závisí na jeho konstrukci. Závodní nebo sportovní motory mají kované písty, odolnější ojnice a silnější pružiny ventilů, které snižují riziko valve floatu. Ty zvládnou i krátkodobé přetáčení bez destrukce.

Běžné motory v civilních autech jsou však navrženy s mnohem menší rezervou, takže pokud se jim něco takového stane, konec bývá fatální.

Aby bylo jasno, tohle není problém jen starých aut. Naopak, moderní manuální převodovky často „pustí“ rychlost, pokud máš dost síly a nevšimneš si odporu řadicí páky. Ochrana tu není dokonalá.

@johntalkscarssShifting from 5th Gear to 1st gear😳♬ original sound – johntalkscars

Když to neodnese motor, trpí převodovka

V některých případech se motor zachrání, ale zlomí se něco jiného. Prudké zařazení nízkého stupně může zničit synchronizátory převodovky, které se snaží vyrovnat rozdíl otáček mezi motorem a koly. Pokud pustíš spojku příliš rychle, může dojít i k prokluzu nebo spálení lamely, a v extrémních případech dokonce ke zlomení hnacího hřídele. I proto mechanici říkají, že pokud se to stane, nepouštěj spojku úplně, ale drž ji napůl, dokud se motor a převodovka „nepochopí“.

Takže ano, pokud omylem přeřadíš z pětky na jedničku nebo z trojky na dvojku při vysoké rychlosti, můžeš během zlomku sekundy přijít o motor. Rev limiter ti nepomůže, protože tento typ přetížení není elektronický, ale mechanický. Pokud máš štěstí, zničíš jen spojku nebo převodovku. Pokud ne, tvůj motor se rozpadne zevnitř.

„To není jen špatné řazení. To je doslova sebevražda pro tvůj motor.“

Komentáře