Mechanik prozradil nejčastější chyby řidičů, které tiše ničí auto. Dělá je většina šoférů
Známý mechanik Mechanic Pat, kterého sleduje více než 100 tisíc fanoušků, upozorňuje na nejčastější chyby řidičů.
Každý si myslí, že umí řídit. Ale jak říká známý americký mechanik Mechanic Pat, kterého sleduje víc než 100 tisíc autíčkářů, „někteří lidé si své auto ničí ještě dřív, než ho vůbec nastartují“. Nejde o nehody ani špatné silnice. Zabíjejí ho drobnosti, které děláš denně, aniž by sis to uvědomoval.
Nastartuješ a hned šlápneš na plyn
Klasika, kterou dělá většina řidičů. Hned po otočení klíčku šlápnou na plyn, jako by se motor musel „probudit“. Jenže olej ještě nestihl projít celým motorem.
A právě v těchto prvních sekundách se děje to nejhorší. Po noci, kdy auto stálo, olej steče zpět do spodní části motoru, do olejové vany. Když tedy motor nastartuješ, trvá několik sekund, než čerpadlo vytlačí olej nahoru k vačkovému hřídeli, ložiskům a pístům. Pokud v tu chvíli prudce přidáš plyn, pohybující se kovové části se třou naprázdno, bez dostatečného mazání.
„Je to, jako by sis ráno zaběhl sprint ještě předtím, než vůbec otevřeš oči,“ vysvětluje.
Takové starty sice motor hned nezničí, ale každým opakováním se snižuje jeho životnost o malé, neviditelné kousky.
Ideální postup je nechat motor běžet 20 až 30 sekund na volnoběh, aby se olej dostal všude, kam má. V zimě, kdy je olej hustší, klidně i o něco déle. Pokud máš nové auto, stačí pár sekund, ale pokud je starší, dopřej mu trochu času, odmění se ti tišším chodem a nižší spotřebou.
„Studený kov, hustý olej a plný plyn, to je nejhorší kombinace.“
Dopřej motoru několik sekund volnoběhu, než se všechno promaže a zahřeje.
Zanedbáváš výměnu oleje a filtrů
Pat říká: „Pokud měníš olej pozdě, připrav se na problém brzy.“
Motorový olej se časem zanáší nečistotami, ztrácí viskozitu a nedokáže už dostatečně chránit ložiska ani písty.
Stejně důležité jsou vzduchový a palivový filtr, pokud se ucpou, motor se dusí a spalování je neefektivní. Výměna oleje každých 10–15 tisíc kilometrů je základ, ne možnost.
Jezdíš s prázdnou nádrží
„Nejsem bohatý, natankuji, až bude třeba.“ Znáš to?
Jenže pokud jezdíš stále téměř na rezervu, ničíš palivové čerpadlo. To se totiž chladí samotným palivem. Když je nádrž prázdná, přehřívá se a opotřebovává. Navíc se ze dna nádrže mohou nasávat nečistoty a rez, které ucpou vstřikovače. Dlouhodobě to může znamenat opravu za stovky eur.

Používáš špatné palivo
Tankovat prémiový benzín do auta, které ho nepotřebuje, ti nepřidá výkon. Jen ti vezme peníze. A naopak, pokud natankuješ diesel do benzínového auta nebo obráceně, můžeš rovnou volat odtahovku. Takový omyl stojí i 1000 eur a víc.
Přetěžuješ auto jako velblouda
Auto není sklad. Každý kilogram navíc znamená větší tlak na tlumiče, brzdy i pneumatiky. Přetížené auto má delší brzdnou dráhu a vyšší spotřebu. Mechanic Pat to shrnul krátce:
„Kdybys si do kufru naložil tolik, že auto klesne o 5 cm, připrav se na problémy.“
Agresivní jízda a prudké brzdění
Ne, rychleji nepřijedeš. Jen zbytečně trápíš motor, převodovku a brzdy. Prudké zrychlování a brzdění znamená, že auto musí znovu a znovu překonávat extrémní síly.
Brzdové destičky se přehřívají, spojka trpí a pneumatiky se sjezdí dřív, než skončí sezóna. Pokud máš rád svižnou jízdu, dělej to s rozumem, plynule a s předvídáním.
Ruka na řadicí páce nebo stání na spojce
Pat upozorňuje, že i „neškodné“ zlozvyky dokážou napáchat škody. Opírat si ruku o řadicí páku sice vypadá pohodlně, ale tlačíš tak na ložiska v převodovce, která se postupně opotřebovávají.

A pokud při stání na semaforu necháváš nohu na spojce, tlačíš na přítlačný mechanismus, který není stavěný na dlouhé zatížení. Za pár let tě to doběhne a spojka není levná záležitost.

Parkování bez ruční brzdy
Myslíš si, že na automatu stačí „P“? Omyl. Poloha „Park“ jen zamkne ozubené kolečko v převodovce, které má velikost klíče od bytu. Pokud se auto pohne na svahu, může se zámek zlomit. Proto vždy zatáhni ruční brzdu, i když stojíš na rovině.
@patricknowsall The Top 5 Mistakes People Make With Their Car! 😳🤔 #cars #carguy #automotive #mechanic #racing ♬ original sound – Mechanic Pat
Jak to shrnul Mechanic Pat ve svém videu: „Auto je jako tělo, když se o něj staráš, funguje. Když ho zanedbáš, začne tě bolet peněženka.“

Komentáře