Zapomeň na servis! Mechanik ukázal, jak opravit defekt přímo na dvoře a za pár minut

Známý mechanik Juan José Ebenezer ukázal trik, jak opravit defekt pneumatiky doma. Varuje však, že tato metoda má své limity, funguje jen při malých dírách v běhounu a slouží pouze jako dočasné řešení.

makka-pneumatika zly tlak
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Defekt pneumatiky dokáže řidiče zaskočit vždy v tu nejméně vhodnou chvíli. Někdo hned volá odtahovku, jiný shání nejbližší servis. Ale známý španělský mechanik Juan José Ebenezer, kterého na TikToku sleduje více než 400 tisíc fanoušků, tvrdí, že mnoho defektů si dokážeš opravit sám, rychle, levně a bezpečně. Ve svém videu ukazuje, jak se dá pneumatika opravit pomocí takzvané mechy, tedy malé gumové zátky, kterou stačí zasunout do díry po hřebíku nebo šroubu.

„Tohle zvládneš i na dvoře před domem, nepotřebuješ žádný servis ani speciální vybavení,“ říká mechanik, který svými praktickými triky pomáhá tisícům řidičů. Upozorňuje ale, že tato metoda má své jasné hranice a neměla by se používat všude.

Nejdřív kolo nafoukni a najdi díru

Aby se ti s pneumatikou lépe pracovalo, nejprve ji nafoukni na přibližně 2 bary. Díky tomu se guma zpevní a při opravě se nebude prohýbat. Potom vezmi vodu se saponátem a postříkej jí pneumatiku. Když se někde objeví bublinky, právě tam uniká vzduch. Často jde o šroub nebo hřebík, ten opatrně vytáhni kleštěmi.

Připrav si sadu a vyčisti otvor

Na opravu budeš potřebovat sadu na opravu pneumatik, která obsahuje dvě kovové jehly, jednu s vroubky na vyčištění a rozšíření otvoru a druhou s očkem, do které se vkládá mecha (gumová zátka). Pomůže i lepidlo nebo vulkanizační roztok, které usnadní zasunutí zátky a zajistí lepší utěsnění.

V místě, kde jsi vytáhl šroub, zasuň jehlu s vroubky a několikrát ji protáhni dovnitř a ven. Cílem je vytvořit čistý, hladký otvor, do kterého se mecha snadno dostane. Pokud je guma nová a tvrdá, může to jít hůř, ale jak říká mechanik:

„Všechny se dají opravit, jen musíš být trpělivý.“

Vlož mechu a zatlač ji dovnitř

Zátku navlékni do očka druhé jehly, potři ji lepidlem a rychle zatlač do otvoru. Když je mecha téměř celá uvnitř, nech asi centimetr trčet ven, aby se při jízdě časem přirozeně přitiskla k povrchu pneumatiky. Většina lidí přebytek odřízne, ale Ebenezer tvrdí, že to není nutné, zátka se sama srovná.

Zkontroluj tlak a jeď pomalu

Po opravě pneumatiku dofoukni na doporučený tlak (obvykle 2,2 až 2,5 baru) a znovu ji můžeš postříkat mýdlovou vodou. Pokud se už netvoří bubliny, díra je utěsněná. Ale tady mechanik upozorňuje: i když pneumatika drží, nejde o trvalou opravu.

Kdy je tato metoda bezpečná a kdy ne

Juan José Ebenezer sice ukazuje opravu jako rychlé řešení, ale i on zdůrazňuje, že platí několik zásad, které je nutné dodržet.

Tato metoda je určena pouze pro propíchnutí v běhounu, tedy v té části pneumatiky, která se dotýká vozovky. Nikdy se nesmí používat na rameni nebo bočnici pneumatiky, protože tyto části jsou vystaveny většímu ohybu a tlaku. Oprava v těchto místech by mohla způsobit prasknutí nebo výbuch pneumatiky během jízdy.

Kromě místa opravy je důležitá i velikost dírky. Mecha funguje pouze u malých otvorů, přibližně do průměru 6 milimetrů. Pokud je poškození větší nebo pokud jsi na defektu jezdil delší dobu a pneumatika se vyfoukla až na disk, její vnitřní struktura mohla být poškozena. V takovém případě je nutná kontrola v pneuservisu.

I po úspěšné opravě platí, že bys neměl překračovat rychlost 80 km/h a jezdit opatrněji. Oprava pomocí mechy je pouze dočasné řešení, které je vhodné, pokud potřebuješ přežít víkend nebo se dostat domů. Nejlepší je, když pneumatiku do 1 až 2 dnů svěříš odborníkům.

Vulkanizace jako jediné trvalé řešení

Vulkanizace, tedy oprava zevnitř pomocí speciální „záplaty“, je jediný mezinárodně uznávaný postup, který výrobci pneumatik považují za trvalý a bezpečný. Oprava „knotem“ nebo „mechou“ z vnější strany sice díru utěsní, ale není certifikována jako trvalá oprava podle norem ETRTO.

Ebenezer proto zdůrazňuje, že tato metoda je skvělá, pokud potřebuješ okamžitou pomoc. Ale pokud chceš jezdit bezpečně i dlouhodobě, pneumatiku bys měl nechat zevnitř přelepit a zkontrolovat.

„Pokud máš doma mechu, trochu lepidla a pumpu, defekt už nikdy nebude problém. Ale nezapomeň, tohle je jen první pomoc. O skutečné vyléčení se musí postarat servis.“

Komentáře