Většina řidičů netuší, k čemu slouží tento malý držák u nádrže. I tvoje auto ho má a ušetří ti nervy při tankování

Nenápadný detail, který většina řidičů přehlíží, má při tankování důležitou roli.

viečko na palivo
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Naše auta jsou dopravním prostředkem, který je promyšlený do detailů. I ty nejmenší prvky v autě dokážou výrazně ovlivnit pohodlí i spolehlivost při jeho používání. Jedním z takových detailů je na první pohled obyčejné víčko palivové nádrže.

Možná se to nezdá, ale plní důležitou funkci. Kromě samotného těsnění nádrže slouží i k udržování správného tlaku uvnitř, chrání před vniknutím nečistot a zabraňuje úniku hořlavých výparů. Díky němu se palivo v nádrži zbytečně neodpařuje, čímž se snižuje i ekologická zátěž.

Avšak s tímto nenápadným dílem auta často přichází dilema, kam víčko odložit při tankování?

Kam odložit víčko palivové nádrže při tankování?

Na první pohled se odstranění víčka palivové nádrže nezdá být ničím zvláštním. Prostě ho odšroubuješ, natankuješ a znovu uzavřeš. Jenže pokud jsi už alespoň jednou tankoval, víš, že držet víčko v ruce během tankování může být nepraktické a nepohodlné.

Někteří řidiči si ho položí na střechu, jiní na výklopný kryt palivové nádrže a další ho zavěsí na hadici stojanu. Nemluvě o tom, že když víčko visí, mohou z něj stékat zbytky benzínu na lak auta, který se časem oslabí a stane se náchylným k poškození.

tankovanie benzin na laku_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Další problém nastává, když se na víčko jednoduše zapomene. Nejednou tak zůstane ležet na čerpací stanici, zatímco palivový systém zůstane nechráněný. A o pár kilometrů později se ti rozsvítí kontrolka „Check Engine“.

Tento varovný signál je způsoben narušením tlaku v palivovém systému. Moderní auta mají v nádrži senzor, který zjišťuje, zda je systém uzavřený. Pokud víčko chybí nebo netěsní, vozidlo to vyhodnotí jako únik palivových par – a okamžitě signalizuje poruchu.

Víčko na plastovém raménku

Některá starší auta ještě mají víčka připevněná k otvoru nádrže pomocí plastového nebo gumového raménka. Tento systém má jasný cíl, zabránit tomu, aby řidič víčko na pumpě zapomněl. Jenže materiál, ze kterého je raménko vyrobeno, není nezničitelný. Vliv tepla, mrazu, benzínových výparů a UV záření způsobuje, že plast nebo guma se časem opotřebují. Pokud se raménko přetrhne, víčko můžeš snadno ztratit.

Proto většina automobilek postupně přešla na praktičtější řešení, na které upozornil i portál Driving Test Success na svých sociálních sítích.

Držák na víčko palivové nádrže

Skvělou zprávou je, že většina moderních aut má integrovaný držák na víčko přímo na vnitřní straně krytu palivové nádrže. Mnozí řidiči o něm přitom vůbec netuší. Stačí se pozorně podívat a určitě ho najdeš.

U starších modelů jde obvykle o malý háček nebo kruhový úchyt, kam se víčko jednoduše zavěsí. Naopak, v novějších autech bývá malý otvor přímo na ohybu krytu, do kterého se víčko po odšroubování zasune.

držiak na viečko paliva
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Tento drobný detail má také ekologický a údržbový význam. Protože víčko zůstává čisté, nehrozí, že by se při tankování do hrdla nádrže dostal prach nebo drobné kamínky. Tím se prodlužuje životnost palivového systému, snižuje se riziko poškození vstřikovačů a zachovává se správný tlak v nádrži. To všechno pomáhá motoru pracovat efektivně a zabraňuje zbytečným ztrátám paliva.

držiak na viečko
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Petra Fečiková

Při nejbližším tankování se podívej na kryt palivové nádrže – možná tam už máš držák, o kterém jsi ani nevěděl. Pokud ho tam nemáš, nemusíš zoufat. Na trhu existují univerzální držáky víčka, které si můžeš snadno připevnit sám, buď pomocí samolepicí podložky, nebo magnetického systému.

Jde o nenápadnou, ale praktickou pomůcku, která ti může ušetřit nepříjemnosti, jako je špinavé nebo ztracené víčko a dokonce i zbytečně rozsvícenou kontrolku „Check Engine“.

Komentáře