Ztrácí tvoje auto výkon? Mechanik odhalil nejčastější důvody, proč se to děje

Známý mechanik Imran Sokwala vysvětlil, proč auto ztrácí výkon, od turba přes EGR ventil až po zanesený filtr. Podívej se, co všechno můžeš zkontrolovat sám a kdy už je čas zajet do servisu.

pedale-spojka-brzda-plyn-3
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Každý řidič ten pocit zná. Auto, které ještě včera zrychlovalo jako drak, dnes sotva vyjede kopec. Žádná kontrolka nesvítí, motor běží, ale něco není v pořádku. Ztráta výkonu je jedním z nejčastějších problémů, které dokážou řidiče pořádně potrápit, a přitom ji často způsobují úplně banální věci.

O tom, co všechno může stát za tím, že tvůj motor najednou „netáhne“, promluvil známý mechanik Imran Sokwala, kterého sleduje na sociálních sítích přes 70 tisíc autíčkářů. Ve svém videu detailně ukázal, jak hledat příčinu ztráty výkonu a které jsou ty nejčastější chyby, se kterými se v dílně setkává.

Kdy je to opravdu špatné? Kontrolky, které souvisejí se ztrátou výkonu

I když někdy motor slábne, aniž by se rozsvítila kontrolka, ve většině případů ti palubní deska napoví, že něco není v pořádku. Kontrolka motoru (Check Engine) je nejčastějším varováním. Když se rozsvítí, řídicí jednotka už zachytila chybu a diagnostika je nezbytná.

V případě dieselových motorů může svítit i kontrolka DPF filtru. Znamená to, že filtr pevných částic je zanesený a motor přechází do tzv. nouzového režimu. Ten výrazně omezí výkon, aby chránil motor před poškozením. Ignorování této kontrolky je nejrychlejší cesta k drahé opravě.

ikona dpf filtru auto_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Turbo, filtr a vstřikovače: trojice, která nejčastěji selhává

Podle Imrana je první, co bys měl zkontrolovat, turbo. Když selhává nebo propouští tlak, motor jednoduše nemá z čeho čerpat sílu. Netěsnost v hadicích či opotřebovaná ložiska turbodmychadla způsobí, že se do válců dostane méně vzduchu a směs paliva se nespaluje tak účinně, jak by měla.

auto ako funguje turbo_2
Zdroj: Vedelisteze.sk / Martin Borko a Shoham Avisrur z Unsplash

Dalším častým viníkem je ucpaný vzduchový filtr.

„Když se filtr ucpe, motor doslova nedýchá,“ vysvětluje mechanik.

To vede k neúplnému spalování a citelnému poklesu výkonu. Řešení? Stačí ho vyměnit. Jde o levnější díl, který dokáže ušetřit stovky eur na pozdějších opravách.

U dieselových motorů se zase často objevuje problém se vstřikovači. Když palivo nevstupuje do spalovací komory ve správném množství, motor ztrácí sílu a začíná se třást. U benzínového motoru se naopak zaměř na zapalovací svíčky – opotřebované nebo znečištěné svíčky způsobují, že zážeh nenastane vždy, když má, a výkon klesá.

Olej a komprese: skrytý důvod, na který zapomínáme

Další faktor, který si mnoho řidičů neuvědomuje, je stav motorového oleje. Když se v něm hromadí kal a nečistoty, motor se hůře maže a ztrácí kompresi.

kontrola-oleja-v-aute-2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

„Když se sníží komprese, spalování není tak účinné a auto ztrácí tah,“ vysvětluje Imran.

Proto je pravidelná výměna oleje a filtrů základem, pokud nechceš, aby tvůj motor předčasně „usnul“.

Diesel vs. benzín: Co způsobuje ztrátu výkonu nejčastěji

U benzínových motorů bývá častou příčinou znečištěný MAF senzor (měření množství vzduchu). Když posílá řídicí jednotce nesprávné údaje, směs paliva a vzduchu není ideální a výkon okamžitě klesá. Stačí ho vyčistit nebo vyměnit.

Dieselové motory zase trápí problémy se zaneseným EGR ventilem. Když je pokrytý sazemi, nedokáže správně regulovat množství výfukových plynů, což vede nejen ke ztrátě výkonu, ale i k cukání motoru při nízkých otáčkách.

@imransokwalaHere are common powerloss issues in your car. At Precision we deal with all types of engine issues. Call 0707938254♬ original sound – Imran sokwala

Diagnostika dokáže odhalit i neviditelné chyby

Ne vždy se dá problém odhalit pouhým okem. V dílně mechanici používají speciální nástroje, například kompresní tester nebo měření tlaku ve spalovací komoře. Ty odhalí, zda má motor stejnou kompresi ve všech válcích a jestli některý z nich neztrácí tlak.

Imran ve videu ukázal i zařízení, které používají k hledání netěsností v sacím traktu – kouřový test. Pomocí „smoke leak detectoru“ mechanici naplní celý systém jemným kouřem a sledují, kde uniká.

„Když někde vychází kouř, tam uniká i tlak, a to je přesně důvod, proč motor ztrácí výkon,“ říká Sokwala.

Podtlak, intercooler nebo hadice: i malá netěsnost způsobí velký problém

Pokud se ti na palubní desce objeví chyba „underboost“, může jít právě o únik tlaku v intercooleru nebo v sacích hadicích. I malá prasklina dokáže narušit celý systém a turbo nedokáže natlačit dostatek vzduchu do válců. Mechanik proto doporučuje neignorovat ani malé změny zvuku motoru nebo syčení při akceleraci.

Zdroj: Vedelisteze.cz

První pomoc: Co zkontrolovat před návštěvou servisu

Ne vždy musíš hned utíkat do dílny. Některé základní věci dokážeš zkontrolovat sám:

  • Palivová nádrž: Ujisti se, že není téměř prázdná nebo že v ní nemáš staré či nekvalitní palivo. Starší nafta po odstavení auta dokáže nadělat víc škody, než si myslíš.
  • Hadice: Otevři kapotu a vizuálně zkontroluj hadice, které jsou snadno přístupné. Pokud jsou prasklé, uvolněné nebo spadlé, je to jasný kandidát na problém.
  • Zvuk motoru a výfuku: Všímej si neobvyklého syčení (únik tlaku) nebo změny zvuku výfuku – to může naznačovat problém s katalyzátorem nebo filtrem pevných částic.

Pokud nic z toho nepomůže, je čas na odbornou diagnostiku. Ale právě tyto jednoduché kroky ti mohou ušetřit desítky eur a spoustu nervů.

Nepodceňuj drobnosti, které berou tvému autu sílu

Ztráta výkonu není vždy katastrofa. Často jde jen o ucpaný filtr, prasklou hadici nebo svíčky, které už mají svůj věk.

Jak říká Imran Sokwala: „Každá malá věc v motoru má svůj význam a když něco zanedbáš, auto ti to připomene, jen ne zrovna nejpříjemnějším způsobem.“

Pokud tedy cítíš, že tvé auto nějak netáhne, nech ho zkontrolovat. Možná tě překvapí, jaká maličkost dokáže vrátit tvému motoru sílu.

Komentáře