Mechanik prozradil, jak správně zkontrolovat pneumatiky před zimní sezónou. Tuto chybu dělá většina řidičů
Odborník z kanálu Walsall Wood Tyre & Service radí, jak správně zkontrolovat zimní pneumatiky.
Když teploty klesnou pod sedm stupňů, je čas rozloučit se s letními pneumatikami. Mnoho řidičů však dělá klasickou chybu — zimní nasadí, ale dál se o ně nestará. Expert na auta z kanálu Walsall Wood Tyre & Service upozorňuje, že i ta nejlepší zimní pneumatika je k ničemu, pokud má špatný tlak, mělký dezén nebo poškozené bočnice. A to všechno může v zimě znamenat nejen problém s brzdnou dráhou, ale i riziko smyku na sněhu či ledu.
Hloubka dezénu rozhoduje o tom, jestli zastavíš včas
V celé Evropské unii platí, že minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 3 milimetry. Odborníci však doporučují výměnu už při 4 milimetrech. Když se drážky sjedou pod tuto hranici, pneumatika ztrácí schopnost odvádět sníh, vodu a rozbředlý led. V praxi to znamená delší brzdnou dráhu, horší stabilitu v zatáčkách a větší riziko aquaplaningu. Pokud sis zimní pneumatiky nechal přezout ještě minulý rok, vyplatí se zkontrolovat jejich stav dřív, než přijdou první mrazy.

Drážky, které zachraňují přilnavost
Dezén zimních pneumatik má hluboké lamely a drážky, které rozrážejí sníh a zajišťují přilnavost. Fungují podobně jako řetězy, čím hlubší jsou, tím lépe se pneumatika „zakousne“ do povrchu. Pokud jsou však mělké nebo špatně vyřezané, pneumatika se snadněji smýká a nedokáže odvádět sníh ani vodu. Proto nestačí jen zkontrolovat, že je pneumatika černá a kulatá, je nutné ověřit, zda má ještě dostatek drážek pro práci, pro kterou byla vyrobena.
Tlak je alfa a omega
Ani ten nejlepší dezén nepomůže, pokud nemáš správný tlak v pneumatikách. V zimě tlak přirozeně klesá, protože chlad stlačuje vzduch uvnitř pneumatiky. Pokud tlak nekontroluješ, pneumatika se může podhustit až o 0,3 baru, což výrazně snižuje přilnavost a zvyšuje riziko smyku. Příliš nízký tlak vede také k nadměrnému opotřebení okrajů, vyšší spotřebě paliva a přehřívání gumy při delších trasách. Naopak přefouknuté pneumatiky se opotřebovávají uprostřed běhounu a zhoršují komfort jízdy. Správné hodnoty tlaku najdeš na štítku na sloupku dveří řidiče nebo v příručce k vozidlu. Odborníci doporučují tlak kontrolovat alespoň jednou měsíčně a určitě vždy před zimní cestou do hor.

Bočnice pod drobnohledem
V zimě dostávají pneumatiky zabrat víc než kdykoli jindy. Sůl, kamínky a nízké teploty oslabují gumu a i malé poškození bočnic může být problém. Pokud máš ve zvyku parkovat těsně u obrubníku, podívej se, zda se na pneumatikách nenacházejí trhliny nebo boule. Taková místa mohou v mrazu rychle prasknout, zvlášť když je pneumatika podhuštěná. Odborník z Walsall Wood Tyre & Service proto radí, pokud zaznamenáš jakékoli nerovnosti, nech pneumatiku zkontrolovat v servisu. Lepší je vyměnit jednu, než riskovat výbuch na dálnici.
Správná velikost a stáří pneumatik
Nezapomeň zkontrolovat také rozměr a stáří zimních pneumatik. Rozměr musí odpovídat údajům v technickém průkazu. Každá pneumatika má na bočnici kód DOT, který prozrazuje její věk, poslední čtyři čísla znamenají týden a rok výroby.

Pokud jsou tvoje pneumatiky starší než šest let, guma tvrdne a ztrácí pružnost. To znamená, že i s dostatečným dezénem už nemají stejnou přilnavost. Zimní pneumatika staršího data proto patří spíš do zálohy než na silnici.
Jednoduchá zimní kontrola, která ti může zachránit život
Video z Walsall Wood Tyre & Service jasně ukazuje, že péče o zimní pneumatiky není žádná věda. Zkontroluj hloubku dezénu, tlak, bočnice a stáří pneumatik. Pokud něco nesedí, neodkládej návštěvu servisu. Zimní cesty dokážou překvapit i zkušené řidiče a právě pneumatiky jsou ten jediný kontakt, který tvé auto spojuje se zmrzlým asfaltem.

Komentáře