Mechanik prozradil, jak správně zkontrolovat pneumatiky před zimní sezónou. Tuto chybu dělá většina řidičů

Odborník z kanálu Walsall Wood Tyre & Service radí, jak správně zkontrolovat zimní pneumatiky.

pneumatiky auto_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když teploty klesnou pod sedm stupňů, je čas rozloučit se s letními pneumatikami. Mnoho řidičů však dělá klasickou chybu — zimní nasadí, ale dál se o ně nestará. Expert na auta z kanálu Walsall Wood Tyre & Service upozorňuje, že i ta nejlepší zimní pneumatika je k ničemu, pokud má špatný tlak, mělký dezén nebo poškozené bočnice. A to všechno může v zimě znamenat nejen problém s brzdnou dráhou, ale i riziko smyku na sněhu či ledu.

Hloubka dezénu rozhoduje o tom, jestli zastavíš včas

V celé Evropské unii platí, že minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 3 milimetry. Odborníci však doporučují výměnu už při 4 milimetrech. Když se drážky sjedou pod tuto hranici, pneumatika ztrácí schopnost odvádět sníh, vodu a rozbředlý led. V praxi to znamená delší brzdnou dráhu, horší stabilitu v zatáčkách a větší riziko aquaplaningu. Pokud sis zimní pneumatiky nechal přezout ještě minulý rok, vyplatí se zkontrolovat jejich stav dřív, než přijdou první mrazy.

kamienok v pneumatike_4
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Drážky, které zachraňují přilnavost

Dezén zimních pneumatik má hluboké lamely a drážky, které rozrážejí sníh a zajišťují přilnavost. Fungují podobně jako řetězy, čím hlubší jsou, tím lépe se pneumatika „zakousne“ do povrchu. Pokud jsou však mělké nebo špatně vyřezané, pneumatika se snadněji smýká a nedokáže odvádět sníh ani vodu. Proto nestačí jen zkontrolovat, že je pneumatika černá a kulatá, je nutné ověřit, zda má ještě dostatek drážek pro práci, pro kterou byla vyrobena.

Tlak je alfa a omega

Ani ten nejlepší dezén nepomůže, pokud nemáš správný tlak v pneumatikách. V zimě tlak přirozeně klesá, protože chlad stlačuje vzduch uvnitř pneumatiky. Pokud tlak nekontroluješ, pneumatika se může podhustit až o 0,3 baru, což výrazně snižuje přilnavost a zvyšuje riziko smyku. Příliš nízký tlak vede také k nadměrnému opotřebení okrajů, vyšší spotřebě paliva a přehřívání gumy při delších trasách. Naopak přefouknuté pneumatiky se opotřebovávají uprostřed běhounu a zhoršují komfort jízdy. Správné hodnoty tlaku najdeš na štítku na sloupku dveří řidiče nebo v příručce k vozidlu. Odborníci doporučují tlak kontrolovat alespoň jednou měsíčně a určitě vždy před zimní cestou do hor.

makka-pneumatika zly tlak
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Bočnice pod drobnohledem

V zimě dostávají pneumatiky zabrat víc než kdykoli jindy. Sůl, kamínky a nízké teploty oslabují gumu a i malé poškození bočnic může být problém. Pokud máš ve zvyku parkovat těsně u obrubníku, podívej se, zda se na pneumatikách nenacházejí trhliny nebo boule. Taková místa mohou v mrazu rychle prasknout, zvlášť když je pneumatika podhuštěná. Odborník z Walsall Wood Tyre & Service proto radí, pokud zaznamenáš jakékoli nerovnosti, nech pneumatiku zkontrolovat v servisu. Lepší je vyměnit jednu, než riskovat výbuch na dálnici.

Správná velikost a stáří pneumatik

Nezapomeň zkontrolovat také rozměr a stáří zimních pneumatik. Rozměr musí odpovídat údajům v technickém průkazu. Každá pneumatika má na bočnici kód DOT, který prozrazuje její věk, poslední čtyři čísla znamenají týden a rok výroby.

vek pneumatik_1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud jsou tvoje pneumatiky starší než šest let, guma tvrdne a ztrácí pružnost. To znamená, že i s dostatečným dezénem už nemají stejnou přilnavost. Zimní pneumatika staršího data proto patří spíš do zálohy než na silnici.

Jednoduchá zimní kontrola, která ti může zachránit život

Video z Walsall Wood Tyre & Service jasně ukazuje, že péče o zimní pneumatiky není žádná věda. Zkontroluj hloubku dezénu, tlak, bočnice a stáří pneumatik. Pokud něco nesedí, neodkládej návštěvu servisu. Zimní cesty dokážou překvapit i zkušené řidiče a právě pneumatiky jsou ten jediný kontakt, který tvé auto spojuje se zmrzlým asfaltem.

Komentáře