Tvé auto tě varuje dřív, než se rozsvítí kontrolka. Takto poznáš, že se převodovka kazí, prozrazuje mechanik

Odborník z Profimacar autoservis upozorňuje na tři jasné příznaky, že tvoje převodovka má problém. Pokud je rozpoznáš včas, zachráníš ji dřív, než se rozsvítí kontrolka.

auto prevodovka
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když se ti rozsvítí kontrolka převodovky, bývá už pozdě. Podle odborníka z Profimacar autoservis však existují tři varovné signály, které se objeví dřív, než dojde k vážnému poškození. Pokud je rozpoznáš včas, můžeš ušetřit stovky eur za opravu.

Mechanik upozorňuje: Většina řidičů příznaky ignoruje

Odborník z Profimacar autoservis ve svém videu vysvětluje, že řidiči často čekají, až se rozsvítí kontrolka. Podle něj je ale v tu chvíli už pozdě. Převodovka, ať už manuální nebo automatická, je mechanicky složitý systém, který potřebuje správné mazání, tlak oleje a synchronizaci dílů. Když něco z toho selže, problém se projeví ještě dřív, než začne elektronika varovat.

Trhání nebo opožděné řazení

Pokud máš pocit, že auto řadí později, než by mělo, nebo se při přeřazení jemně trhne, něco není v pořádku. U automatické převodovky může být na vině znečištěný nebo starý olej, který ztratil viskozitu a nevytváří dostatečný tlak v systému. U manuální převodovky se zase může opotřebovat spojka nebo poškodit synchronizátory.

paka riadenie rychlosti_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

V obou případech platí, že pokud auto řadí opožděně, už to není „jen drobná chyba“. Je to první signál, že převodovka potřebuje kontrolu a výměnu oleje nebo mechanické seřízení.

Nezvyklé zvuky z převodovky

Další varovný příznak si řidiči často pletou s běžným hlukem motoru. Pokud ale najednou slyšíš pískání, bzučení nebo vibrace, je načase zbystřit.

start-auta-motor-1
Zdroj: vedelijsteze.cz

Odborník z Profimacar vysvětluje, že u automatické převodovky může jít o opotřebovaná ložiska nebo olejové čerpadlo, které už netlačí mazivo pod správným tlakem. U manuálů jde často o vypínací ložisko nebo nedostatek oleje v převodovce.

Takové zvuky nikdy neignoruj. Když se ložiska poškodí, kovové části se mohou začít třít o sebe a převodovka se doslova „rozpadne zevnitř“.

Zvýšené otáčky bez zrychlení

Pokud při přidání plynu vidíš, že otáčky prudce stoupnou, ale auto se nepohne tak, jak by mělo, pravděpodobně ti prokluzuje spojka.

U manuální převodovky jde o opotřebované lamely spojky, které už nedokážou přenést výkon z motoru na kola. U automatů se stejný efekt objevuje, když se zanesou spojkové balíky nebo selže hydrodynamický měnič.

V obou případech je to jasný signál, že pohon auta už není v dobré kondici. Pokud budeš jezdit dál, riziko úplného selhání je jen otázkou času.

Nenechávej to na kontrolku

Když se rozsvítí kontrolka převodovky, znamená to, že systém už detekoval chybu. V tu chvíli už většinou nestačí jen výměna oleje, problém bývá vážnější a oprava dražší.

Jak říká odborník z Profimacar, „lepší je přijet na diagnostiku, když máš jen podezření, než když auto přestane jet.“ Moderní diagnostika dokáže odhalit chybu ještě dřív, než poškodí mechanické části.

Rychlá diagnostika ti může ušetřit stovky eur

Pokud zaznamenáš některý z těchto tří příznaků, nečekej, až se problém zhorší. V autoservisu ti mohou zkontrolovat hladinu a kvalitu oleje, přítlak spojky i funkci ložisek.

Včasná kontrola tě může stát pár desítek eur, ale pokud ji odložíš, oprava převodovky se snadno vyšplhá na stovky či dokonce tisíce.

Komentáře