Automechanik prozradil běžné zlozvyky, které ničí auto. Dělá je většina řidičů, dokonce i těch zkušených

I malé řidičské zlozvyky mohou způsobit velké škody.

soferovanie
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Každý řidič má své zlozvyky. Určitě je máš i ty, možná si jich ale neuvědomuješ. Někdo například rád přidává plyn při oranžové, jiný si v autě nosí půl domácnosti a další drží ruku na řadicí páce, jako by byla vyrobená na opření. Pro většinu z nás to přijde jako maličkosti, ale odborníci tvrdí, že právě tyto malé chyby postupně ničí tvé auto rychleji, než je žádoucí. A když se to projeví, tvá peněženka zaplače. Na tuto tématiku upozornil server thesun.co.uk.

Ruka na řadicí páce

Řadicí páka není opěrka, ikdyž je pohodlné na ní položit ruku, například při stání na semaforu a podobně. Když na ní neustále držíš ruku, přenášíš tlak na převodovku, konkrétně na mechanismus zvaný synchronizátor. Ten má za úkol zajistit hladké řazení rychlostí. Je-li pod neustálým tlakem, začne se předčasně opotřebovávat.

radiaca paka rychlost auto
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Výsledek? Po čase ti převodovka začne škrábat při řazení a oprava stojí stovky eur. Takže pokud máš ve zvyku mít jednu ruku na volantu a druhou na páce, změň to. Řadicí páka má sloužit jen k řazení, ne k opírání.

Retardéry  jako největší nepřítel podvozku

Retardéry jsou noční můrou řidičů. Tedy aspoň těch, kteří mají pod nimi respekt a zpomalují. Potom je tu druhá skupina řidičů, kteří je prostě přeletí. Jenže toto je přesně způsob, jak odpálíš tlumiče a celý podvozok. Představ si, že celé auto dostane naráz obrovský náraz. Tlumiče a pružiny takové rány nesnášejí a postupně ztrácejí účinnost. Zjistíš to podle toho, že auto začne v zatáčkách plout nebo uslyšíš divné klepání zespodu. Správný způsob je zpomalit opravdu výrazně nebo jet mírně šikmo, aby se náraz rozložil. Jinak si naděluješ na drahou opravu.

Spojka není na poločasovou jízdu

Mnoho řidičů, zejména začátečníků, má ve zvyku držet spojku mírně sešlápnutou a to nejen během stání na semaforu, ale i během jízdy. Říká se tomu „riding the clutch“. Problém je, že spojka funguje na principu třecích ploch. Když ji máš sešlápnutou jen trochu, tyto plochy se neustále jemně šmýkají o sebe.

pedale-na-aute-spojka-plyn-brzda-3
Zdroj: vedelijsteze.cz

Je to, jako bys během jízdy neustále trošku brzdil a ničil třecí destičky. Výsledek takovéto jízdy autem je, že spojka se postupně spálí, začne proklouzávat a výměna tě vyjde hodně drahů. Správný postup je jednoduchý. Spojku sešlápni naplno jen při řazení rychlosti a potom ji úplně pusť. Nic mezi tím.

Auto naložené jako kamión

Určitě znáš situaci, kdy je třeba odvézt půl bytu nebo celou partu na dovolenou. Nebo nakoupíš pytle s hnojivem na zahradu a potom s nimi jedeš i několik týdnů. Z krátkodobého hlediska to nepředstavuje zásadní, ale z dlouhodobého je to katastrofa.

Přetížené auto má horší řízení, brzdná dráha se prodlužuje a pneumatiky trpí, protože jsou pod mnohem větším tlakem. A nejen to. Přetížení ničí i podvozok a tlumiče. Silentbloky, pružiny nebo tlumiče nárazů jsou navrženy na určitou hmotnost. Pokud auto dlouhodobě vozíš naložené, tyto součástky se opotřebují mnohem rychleji.

Jízda na příliš vysokém převodovém stupni

Mnoho řidičů se snaží jezdit na co nejvyšší rychlosti s co nejnižšími otáčkami. Myslí si, že tak šetří palivo. Pravda ale není tak jednoduchá. Když motor běží na nízkých otáčkách a ty ho trápíš vysokým převodovým stupněm, takzvaně ho podtáčíš.

otacky-motora
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

To znamená, že motor musí vydávat více síly než je zdravé. Tím ho přetěžuješ, zvyšuješ spotřebu a zároveň zkracuješ jeho životnost. Optimální je držet otáčky v pásmu kde motor pracuje nejefektivněji. U benzínových aut je to většinou mezi 2000 až 3000 otáčkami, u dieselů mezi 1500 až 2500.

Komentáře