Celou dobu jsi hledal správný tlak v pneumatikách na špatném místě. Bočnice ti ho neprozradí
Nesprávně nafouknuté pneumatiky mohou zvýšit spotřebu paliva až o 10 %, snížit bezpečnost jízdy a zkrátit jejich životnost. Podívej se, jak je správně nafouknout.
Určitě dobře víš, že pneumatiky hrají důležitou roli při ovládání auta. Kromě toho, jak je máš nafoukané, ovlivňuje spotřebu auta. Pokud máš například pneumatiky podhuštěné o 0,5 baru, to může zvýšit spotřebu paliva o 3 až 5 %. Při silně podhuštěných pneumatikách můžeš spotřebu paliva zvýšit klidně i o 10 % nebo více. Mimochodem, asi by tě to nenapadlo, ale okem, když zpozoruješ mírně zploštělou pneumatiku, to znamená, že z ní vypadlo přibližně 20 až 25 % vzduchu od nafouknutí. Jen pro zvědavost, pneumatiky přirozeně ztrácejí každý měsíc v průměru 0,07 až 0,2 baru vzduchu.
Možná si tedy říkáš, že je lepší jezdit na pneumatikách, které jsou přehuštěné. Když jsou pneumatiky přehuštěné, kontaktní plocha s vozovkou se zmenší, protože se střed pneumatiky více naduje. To snižuje valivý odpor, což může vést k mírnému snížení spotřeby. Ale mluvíme o velmi malém rozdílu, někde na úrovni okolo 1 až 2 % spotřeby. Problémem však je, že pneumatiky se ti neúměrně opotřebovávají, hlavně střed běhounu, což zkracuje jejich životnost. To znamená, že je budeš muset měnit častěji. Kromě toho je jízda autem méně komfortní a „tvrdší“, protože budeš více cítit nerovnosti, a zároveň přehuštěné pneumatiky snižují trakci vozidla. Jízda je tedy nebezpečnější.
Jaký tlak v pneumatikách je ideální?
Asi už tušíš, že by sis měl mít v pneumatikách ideální tlak. Možná se teď ptáš, který to je. Pravděpodobně, jako většina řidičů, se podíváš na bok pneumatiky a nafoukáš kolo podle doporučení na boku.
Pokud to uděláš takto, věz, že jsi to udělal špatně. Nejde totiž o doporučený tlak v pneumatikách, ale o maximální tlak, který označuje nejvyšší tlak, který pneumatika bezpečně zvládne a to v chladném stavu. Jinými slovy, jde pouze o horní hranici, kterou bys neměl překročit.
Možná se nyní ptáš, kde najít správný tlak. Zapomeňme na to, že bys běžel hledat manuál od auta, který možná už ani nemáš. Informace o ideálním tlaku se obvykle nachází na nálepce uvnitř rámu dveří řidiče nebo na víku nádrže. Tento doporučený tlak je optimalizován pro bezpečnost, spotřebu, ovládání a pohodlí jízdy.
Jen pro zvědavost, u běžných osobních aut se doporučený tlak obvykle pohybuje mezi 2,2 až 2,5 baru. Je také důležité říci, že pokud se rozhodneš nafouknout pneumatiky, měl bys to dělat ráno, dokud si pneumatiky nezahřál a venku ještě nepálí slunce. Měly by se totiž hušťovat v chladném stavu. Pokud jsi s autem jezdil, měl bys počkat nejméně tři hodiny, než pneumatiky vychladnou. Když jsou pneumatiky zahřáté, tlak se obvykle zvýší o 0,2 až 0,3 baru.