Dokáže mechanický zámek na volantu ochránit auto před krádeží? Tohle ukázala studie a měl bys to vědět
Mechanické zámky na volant mohou působit jako ochrana auta, ale podle studií i testů je zloději překonají za pár minut.
Auto není levná záležitost. Mnozí na svůj vysněný vůz šetří roky a není divu, že nápad, že by ti ho někdo ukradl, vzbuzuje strach. Kdysi jsme v autech běžně vídali různé mechanické zábrany, jako jsou tyče na volantu, zámky na pedálech či řadicí páky. Dnes je vidíme méně, ale stále se najdou řidiči, kteří na ně nedají dopustit. Otázka však zní, opravdu auto ochrání, nebo je to jen falešný pocit bezpečí?
Jedna věc se mechanickým zámkům upřít nedá, jsou dobře viditelné. A právě to může odradit některé zloděje. Odstranit je totiž trvá určitý čas a zloději riskují, že je při tom někdo zahlédne, například lidé z okolních paneláků nebo náhodní kolemjdoucí. Navíc jsou tyto zámky poměrně levné a fungují nezávisle na elektřině. Pokud zloděj nemůže otočit volantem nebo zařadit rychlost, s autem se prostě nepohne. Ale tady výhody končí.
Jsou mechanické zámky opravdu tak efektivní, jak se zdají?
Mechanické zámky sice působí robustně a spolehlivě, ale v praxi mají několik zásadních nevýhod. Především jsou nepraktické. Jejich nasazení trvá sice jen pár vteřin, ale po každé jízdě je musíš někam uložit. Například klasická tyč na volant je dlouhá 45 až 60 centimetrů. Pokud ji necháš prostě ležet na sedadle, může se při nárazu změnit na nebezpečný projektil, který zraní posádku nebo poškodí interiér. Proto ji mnozí řidiči po čase přestanou používat.
A to ještě není ten největší problém. Tím je jejich nízká odolnost vůči profesionálním zlodějům. Podle testování představení BBC Morning Live z roku 2025 většinu běžně dostupných volantových zámků útočníci odstranili za méně než 10 sekund. Testovali je pomocí nástrojů, které běžně nosí zloději, od pilníků přes páky až po ruční pily. Některé kvalitnější modely však odolávaly více než 5 minut.
Co to znamená v praxi? Pokud ke tvému autu přistoupí někdo s úmyslem ho ukrást a má u sebe klasické nástroje, mechanický zámek ho zdrží možná na 2 – 3 minuty. A jestliže je auto zaparkované na tmavém místě, mimo dohledu kamer či lidí, ten čas mu naprosto stačí.
Jaký způsob zabezpečení auta je nejúčinnější?
Ještě jasnější jsou výsledky studie britského Ministerstva vnitra, která analyzovala účinnost různých forem zabezpečení vozidel pomocí indikátoru nazývaného SPF (Security Protection Factor). Tato hodnota udává, kolikrát je vozidlo s danou ochranou méně často ukradeno v porovnání s autem bez jakékoliv ochrany.
Například mechanický imobilizér, jako je zámeček na volantu, dosahoval SPF přibližně 2,8. Elektronický imobilizér, tedy čip v klíči, měl SPF 4,0.
Kombinace mechanického zabezpečení s uzamčenými dveřmi poskytla ochranu na úrovni SPF 5,4. Nejvyšší ochranu však měla kombinace elektronického imobilizéru a zamčených dveří, a to až SPF 11,8. Výsledky jasně ukazují, že elektronická řešení, obzvláště v kombinaci s fyzickým zamykáním, snižovala riziko krádeže nejvýrazněji.