Expert na auta prozradil, jak jednoduše zjistit stav motoru. Většina řidičů o tomto triku vůbec netuší
Barva a zápach kouře z výfuku ti dokážou prozradit, v jakém stavu je tvůj motor.
Ne každý si u auta všímá výfuku. Většina řidičů ho bere jako nenápadný kus kovu, ze kterého se občas trochu zakouří, hlavně v zimě. Ale právě odtud se ti často motor snaží něco naznačit. Podle známého slovenského experta na auta Peťa Švikruhy je barva výfukového kouře jednou z nejrychlejších a nejpřesnějších metod, jak zjistit, v jakém stavu je tvůj motor, ať už kupuješ ojeté auto, nebo chceš vědět, jak na tom je to tvoje.
Bílý kouř nemusí být vždy problém. Ale někdy je to katastrofa
Vysvětleme si to jednoduše. Pokud ráno nastartuješ studené auto a z výfuku se objeví jemný bílý opar, který se po pár sekundách ztratí, je to úplně normální. Jde jen o zkondenzovanou vodní páru, která vzniká v důsledku rozdílu teplot mezi studeným výfukem a horkými spalinami.
Problém nastává, když je kouř hustý, bílý a nezmizí ani po zahřátí motoru. To už signalizuje, že se do spalovacího prostoru dostává chladicí kapalina. Nejčastěji za to může přepálené těsnění pod hlavou motoru. Motor tak začíná „pít“ vodu, která by se tam nikdy neměla dostat. Pokud s tím budeš jezdit dál, hrozí ti přehřátí, koroze uvnitř válců a nakonec i zadření motoru, oprava ve stovkách až tisících eur.
Pokud máš navíc pocit, že z výfuku jde nasládlý zápach, je to další potvrzení, že ve spalování končí nemrznoucí směs (glykol). To už není „pára“, to je problém, který je třeba řešit okamžitě.
Modrý kouř = motor pálí olej
Modrý nebo až namodralý kouř je jasným signálem, že motor spaluje olej. Příčinou mohou být opotřebované pístní kroužky, špatná těsnění ventilů nebo poškozené turbodmychadlo. Olej, který má motor mazat, se místo toho dostává do válců, kde shoří.
Kromě kouře si toho často všimneš i podle zápachu, má štiplavý spálený olejový tón a obvykle se zhoršuje při vyšších otáčkách. Pokud zároveň sleduješ, že hladina oleje rychle klesá, nejde o náhodu.
Krátký modrý obláček při startu může být ještě relativně neškodný, často jde jen o opotřebovaná těsnění ventilů, přes která olej pomalu stéká do válců, když auto stojí. Ale pokud auto kouří modře během jízdy, zejména při akceleraci, jde o vážnější problém. V takovém případě už obvykle jde o pístní kroužky nebo turbo, které začíná propouštět olej do sání.
Šedý kouř: směs problémů, kterou netřeba podceňovat
Někteří řidiči říkají, že kouř není ani modrý, ani bílý, ale takový „šedý“. A právě ten bývá nejzrádnější. Šedý kouř je často kombinací oleje a nespáleného paliva, tedy jakýsi „mezistav“ mezi modrým a černým kouřem.
U moderních dieselů může šedý kouř signalizovat i problém s turbodmychadlem, například když se do spalování dostává olej z turba. A pokud má tvoje auto automatickou převodovku s podtlakovým vedením, někdy dokonce nasává převodový olej, což způsobí podobný šedý opar.
Šedý kouř proto nikdy nepodceňuj. Znamená, že motor něco spaluje, co by spalovat neměl, jen ne vždy hned víš co.
Černý kouř: motor je buď „hladový“, nebo „přežraný“
Černý kouř bývá častý u starších dieselů, ale objevit se může i u benzinů. Je to znak, že motor nedokáže správně spálit palivo, do spalovací směsi se dostává příliš mnoho benzinu nebo nafty a málo vzduchu.
U dieselů bývá příčinou zanesený EGR ventil, špatné turbo nebo problém se vstřikováním. U benzinových motorů jde často o chybný snímač kyslíku (lambda sondu) či zanesené vstřikovače.
Černý kouř má i svůj specifický zápach, ostrý, těžký a páchnoucí po nespáleném palivu. Pokud ho cítíš při prudké akceleraci, motor nepracuje efektivně a doslova „žere peníze“.
Zajímavostí je i porucha turba, která může vést k černému kouři, pokud turbo nedodává dostatek vzduchu do spalování (například kvůli prasklé hadici nebo špatné regulaci), palivo se nestihne spálit a motor začne „kouřit jako lokomotiva“.
@peto_sviky Tieto dve veci si pri kúpe vozidla určite nezabudni skontrolovať 🚀 Priesvitný dym ✅ Modrý dym ❌ Hustý biely dym ❌ Držím palce pri kúpe a pre viac tipov a trikov zo sveta carflippingu a detailingu hoď follow ❤️ #cartips #carflipping #carslover ♬ Supra – crier
Barva a zápach: tvoji nejlepší diagnostičtí pomocníci
Barva kouře je důležitá, ale zápach ti často napoví ještě víc.
- Bílý kouř – nasládlý zápach, znamená spalování chladicí kapaliny (glykolu).
- Modrý kouř – štiplavý zápach spáleného oleje.
- Černý kouř – zápach nespáleného paliva.
Pokud se naučíš tyto rozdíly rozpoznat, víš ještě dřív než v servisu, co se v tvém motoru děje.
Co dělat, když tvoje auto kouří
Nejprve si všímej kdy a jak. Pokud jen při startu a kouř se rychle ztratí, většinou to nic neznamená. Pokud ale kouř přetrvává i po zahřátí motoru, má zvláštní barvu nebo zápach, jdi do servisu.
Někdy stačí drobnost, výměna těsnění, svíček nebo čištění EGR ventilu. Ale pokud to ignoruješ, problém se může změnit na drahou opravu.
Peťo Švikruha proto radí občas udělat „kouřovou kontrolu“ i doma. Nastartuj, postav se za auto, nech někoho jemně přidat plyn a sleduj, co jde z výfuku.
Pokud je kouř čirý nebo jemně šedý a zmizí, je to v pořádku. Pokud má barvu nebo zápach, který ti nesedí, je čas jednat.
Malý detail, který může zachránit tvůj motor (i peněženku)
Výfuk není jen trubka, kterou odcházejí spaliny. Je to doslova okno do nitra tvého motoru. Barva, hustota a zápach kouře dokážou odhalit problém ještě dřív, než se rozsvítí kontrolka na palubní desce.
Mnoho řidičů dělá chybu, že si myslí, že „však to ještě pojede“. Jenže právě tyto malé signály, modrý, šedý, bílý či černý kouř, ti mohou ušetřit stovky eur, pokud je zachytíš včas.
Takže příště, když nastartuješ, nedívej se jen na otáčkoměr, podívej se i dozadu. Tvůj výfuk ti možná právě říká, že tvůj motor potřebuje pomoc.
Komentáře