Expert na auta prozradil, jestli má smysl tankovat prémiové palivo nebo ne

Prémiové palivo není jen marketing. Odborník vysvětluje, kdy se opravdu vyplatí, jak ovlivňuje biosložky a proč je u některých aut dokonce povinné.

tankovanie paliva_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud sis u čerpací stanice někdy všiml dvou různých cen benzínu nebo nafty a začal přemýšlet, jestli to dražší „prémiové“ palivo stojí za to, nejsi sám. Většina řidičů ale netuší, jaký je skutečný rozdíl mezi prémiovým a běžným palivem. Odborníci často říkají, že v některých případech se prémiové palivo vyplatí, ale jindy jde jen o čistý marketing, který pod kapotou vůbec nepocítíš.

Pojďme se na toto téma podívat blíže spolu s odborníkem na auta z kanálu Káry v jedné minutě, který se mu věnoval podrobně.

Prémiové palivo není podvod, ale…

„Prémiový a tedy i dražší benzín nebo nafta má smysl. Obvykle obsahuje přidaná aditiva, má vyšší oktanové číslo a v případě nafty i lepší mazací vlastnosti,“ vysvětluje odborník z populárního profilu Káry v jedné minutě, který sledují desítky tisíc řidičů.

V praxi to znamená, že motor může pracovat efektivněji, spalování je čistší a palivo dokáže dokonce pomáhat čistit vstřikovače. Vyšší oktanové číslo také znamená, že palivo odolává samovznícení a snese vyšší tlak i teplotu. Výsledek? Motor má plynulejší chod, může podávat o něco lepší výkon a z dlouhodobého hlediska se méně zanáší.

Kdy se vyplatí si připlatit

Ne každé auto ale z prémiového paliva těží stejně.

„Nejlépe ho ocení moderní motory s přímým vstřikováním, turbem, vyšším výkonem a také vyšším kompresním poměrem,“ vysvětluje odborník.

Typickým příkladem jsou novější benzínové motory TSI od Škody, Ecoboost od Fordu nebo turbodiesel 1.6 TDI od Hyundai.

Právě tyto motory pracují s vyššími tlakovými poměry a využívají sofistikovanější technologie spalování. Prémiové palivo jim může prodloužit životnost, zlepšit výkon a v některých případech dokonce snížit spotřebu o pár desetin litru. I když se to na první pohled nezdá, při dlouhodobém používání a tisících kilometrů to může znamenat znatelný rozdíl.

Skrytá výhoda prémiového paliva: biosložky

Jen málo řidičů ví, že rozdíl mezi běžným a prémiovým palivem nespočívá jen v oktanovém čísle nebo aditivech. Zásadní vliv má i obsah biosložek.

Běžný benzín E10 obsahuje až 10 % bioetanolu, který má nepříjemnou vlastnost, váže vodu. Pokud auto delší dobu stojí, například přes zimu, tato voda může způsobit korozi palivového systému. Podobně je to i s běžnou naftou B7, která obsahuje přibližně 7 % FAME (metylester mastné kyseliny). Tato složka může při nízkých teplotách tuhnout a ucpávat palivové filtry.

benzin-tankovanie-4
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

A tady přichází prémiové palivo jako „lék“. Většina prémiových benzínů obsahuje buď nulový, nebo výrazně snížený podíl bioetanolu. Některé 100 oktanové benzíny dokonce používají ETBE, který vodu neváže. Podobně u prémiové nafty aditiva snižují riziko tuhnutí a zanášení systému. Proto se dražší palivo obzvlášť doporučuje, pokud plánuješ auto zazimovat, pokud dlouho stojí nebo pokud žiješ v oblasti s tuhými zimami.

Kdy je to jen vyhozené euro

Na druhé straně, pokud máš starší auto bez turba, s jednoduchým atmosférickým motorem nebo jezdíš například se starým známým 1.9 TDI, prémiové palivo ti žádný zázrak nepřinese. Motor jeho výhody jednoduše nevyužije, protože na to není konstruován.

V takovém případě si jen zbytečně připlácíš za něco, co auto nepotřebuje.

„Pokud máš starší diesel nebo jednoduchý benzínový motor, tankování prémiového paliva pro tebe nemá zásadní význam,“ dodává odborník.

Když už není na výběr: povinnost tankovat prémiové palivo

A pak je tu ještě třetí scénář, kdy prémiové palivo není jen volba, ale povinnost. Mnohá výkonná sportovní auta jako BMW M, Mercedes-AMG nebo Porsche mají přímo v návodu nebo na víčku nádrže uvedeno, že minimální oktanové číslo musí být 98 nebo dokonce 100.

Pokud bys do takového motoru natankoval obyčejný 95o ktanový benzín, řídicí jednotka by sice situaci rozpoznala a upravila chod motoru, aby se předešlo poškození. Auto by ale nepodávalo svůj plný výkon a z dlouhodobého hlediska by mohlo být více namáháno. Tady tedy nejde o volbu, prémiové palivo je prostě nutnost.

Shrnuto a podtrženo, prémiové palivo má smysl, ale jen tehdy, pokud tvůj motor dokáže jeho výhody využít. Pokud jezdíš v moderním autě s turbem a přímým vstřikováním, vyplatí se ho tankovat alespoň občas, například při každém třetím tankování, aby se systém vyčistil a motor si „pochutnal“ na lepší kvalitě.

Pokud ale vlastníš starší nebo jednodušší model, klidně zůstaň u běžného paliva a ušetřené peníze raději investuj do kvalitního oleje nebo pravidelného servisu. V těchto případech totiž prémiové palivo nic nezmění. A pokud jezdíš ve výkonné sportovní mašině, je to úplně jiný příběh, tam už nejde o možnost, ale o povinnost.

Komentáře