Expert na auta prozradil největší mýtus o výměně oleje. Dělá to 90 % řidičů a nevědomky si tím ničí motor

Mechanici z DPFpro varují, že třicetitisícový interval výměny oleje je jen marketingový mýtus.

kontrola-oleja-v-aute-2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Pokud patříš mezi řidiče, kteří mění olej jen tehdy, když jim to oznámí palubní počítač, je čas zbystřit. Odborníci z DPFpro říkají jasně, třicetitisícový interval výměny oleje je největší nesmysl, jaký kdy automobilky svým zákazníkům vnukly.

Na papíře všechno sedí, moderní olej, moderní motor, dlouhý interval. Jenže to platí pouze v ideálních podmínkách, které v reálném světě prakticky neexistují. V běžném provozu se motor trápí v zácpách, v zimě, v horku a při krátkých jízdách. A právě to jsou situace, které olej doslova zabíjejí.

Mechanici proto doporučují měnit olej každých 15 tisíc kilometrů, maximálně po 20 tisících, nebo jednou ročně, bez ohledu na to, kolik jsi najel.

Chemie v akci: proč se olej kazí

Olej v motoru neustále bojuje s vysokými teplotami, tlakem a nečistotami. Postupně se rozkládá, ztrácí aditiva a mění viskozitu. Ale to není všechno.

V naftových motorech (TDI, HDi, dCi a podobné) se do oleje dostávají mikroskopické saze z EGR ventilů a přímého vstřikování. Olej je chvíli pohlcuje, ale po tisících kilometrech se „přetíží“, vzniká hustý černý kal, který ucpává mazací kanály a přestává mazat. Možná si teď říkáš, co to vlastně znamená. Opotřebená ložiska, poškozená zdvihátka a v horším případě úplné zadření motoru. A to rozhodně nechceš.

Na druhé straně moderní benzinové motory s přímým vstřikováním (TSI, GDI, EcoBoost, PureTech…) trpí opačným problémem. Nespálený benzin při častých startech a krátkých jízdách stéká do oleje, čímž ho ředí palivem. Klesá viskozita a mazací film se stává příliš tenkým – písty a válce se tak třou o sebe bez dostatečné ochrany.

skratky na aute ako TSI a dalsie a ich vyznam_1
Zdroj: Vedelisteze.sk / Martin Borko

Není 5W30 jako 5W30

Mnoho řidičů dělá další chybu, vezme lahev, na které je napsáno 5W30, a myslí si, že mají vyhráno. Jenže to je pouze viskozita. Každý výrobce auta má vlastní specifikaci oleje, která určuje přesné chemické vlastnosti. Pokud tuto normu nedodržíš, riskuješ, že olej nebude kompatibilní s DPF filtrem nebo katalyzátorem.

olej v aute_1
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Zvlášť japonská auta jsou na to extrémně citlivá. Nesprávný olej v nich často způsobí rozsvícení kontrolky DPF a snížení výkonu.

Filtr, na který se zapomíná

Při každé výměně oleje je samozřejmostí i výměna olejového filtru. Ten zachycuje nečistoty a kovové mikročástice, které vznikají běžným opotřebením motoru. Pokud se filtr nevymění, začne se ucpávat a může se otevřít obtokový ventil. V tu chvíli motor místo čistého oleje cirkuluje ten špinavý, a to je cesta k rychlé destrukci ložisek, vaček nebo turbodmychadla.

Turbo jako první oběť

Turbodmychadlo je jednou z nejvíce namáhaných částí motoru. Točí se až 200 tisíc otáček za minutu a pracuje při extrémních teplotách. Maže se stejným olejem jako motor. Pokud je olej starý, degradovaný nebo znečištěný sazemi, ty se v turbu připálí do ložisek a způsobí jeho zničení.

Podle mechaniků z DPFpro má mnoho poruch turba svůj původ ne v samotném turbu, ale v zanedbané výměně oleje. Jinými slovy, turbo se stává obětí tvého odkládaného servisu.

@dpf_pro

🎯 30 000 km interval výmeny oleja? Zabudni. To nie je servisný plán. To je plán, ako zabiť motor. Automobilky tlačia dlhé intervaly kvôli marketingu a flotilovým nákladom – nie kvôli životnosti tvojho auta. #vymenaoleja #motorovyolej #autoservis #mechanik #bratislava

♬ original sound – dpfpro

Co když jsi měnil olej jen jednou za 30 tisíc?

Pokud jsi dosud žil v přesvědčení, že „dlouhý interval“ ničemu neškodí, a chceš motor dostat zpět do kondice, existuje řešení. Při první výměně po zkrácení intervalu můžeš použít motorový proplach (engine flush). Tento přípravek rozpustí usazený kal a saze, které se pak odplaví spolu se starým olejem. Je to skvělý krok k „restartu“ motoru před přechodem na poctivou údržbu.

V každém případě je olej nejlevnějším pojištěním tvého motoru. Pár desítek eur ročně ti může ušetřit tisíce za opravy. Skuteční experti, ne marketingová oddělení automobilek, doporučují měnit olej každých 15 tisíc kilometrů nebo jednou ročně.

Jak říkají mechanici z DPFpro: „Pravidelná výměna oleje je to nejmenší, co můžeš pro své auto udělat.“

A mají pravdu, protože pokud tuhle radu ignoruješ, můžeš z motoru brzy slyšet poslední zvuk, který kdy vydá.

Komentáře