Expert na auta prozradil několik signálů, že tvůj motor má své dny sečtené. Většina řidičů je úplně přehlíží
Mechanik z Andy’s Auto Advice upozorňuje na několik varovných signálů, že tvůj motor má své dny sečtené.
Každý řidič si říká, že „to ještě chvíli vydrží“. Jenže právě ty chvíle často rozhodnou o tom, jestli z tvého motoru bude ještě fungující kus techniky nebo jen hromada kovového šrotu. Andy z kanálu Andy’s Auto Advice, známý svými radami bez příkras, upozornil na nejčastější varovné signály, že motor má své nejlepší roky dávno za sebou. A některé z nich mnoho řidičů úplně ignoruje, dokud není pozdě.
Motor žere olej jako žíznivá velbloudice
Pokud musíš dolévat olej častěji než tankuješ, něco není v pořádku. Olej se neztrácí jen tak. Ve starších motorech se často dostává přímo do spalovací komory, kde se spolu s benzinem spaluje. Příčinou bývají opotřebované pístní kroužky nebo netěsné ventily. Motor tak doslova „pálí vlastní olej“, což se projeví namodralým kouřem z výfuku. Krátkodobě se dá jezdit dál, ale jde to ruku v ruce s rostoucí spotřebou a rizikem, že jednoho dne prostě zapomeneš dolít olej a motor se zadře.
Motor vynechává nebo ztrácí výkon
Pokud cítíš, že motor škube nebo se chová, jako by měl o jeden válec méně, může jít o ztrátu komprese. Znamená to, že jeden z válců už pořádně „nedrží tlak“. Příčina může být banální, například vadná svíčka, ale pokud ne, často jde o propálené těsnění pod hlavou nebo poškozený ventil. Takový motor nespaluje efektivně, přehřívá se a postupně se sám ničí. Pokud se tlak z jednoho válce začne přenášet do druhého, hlava motoru to už nepřežije.
Rozsvítila se kontrolka nízkého tlaku oleje
Tahle kontrolka není jen dekorace na palubní desce, ale poslední varování před katastrofou. Pokud tlak oleje klesne, motor nedostává mazání, které potřebuje. A když se kovové části začnou třít jedna o druhou, dochází k přehřátí a k devastaci vnitřních ložisek. Někdy jde o vadný snímač, ale často o ucpané kanály nebo nedostatek oleje. Ignorovat ji znamená zničit motor během pár kilometrů.
Klepání a kovové bouchání z motoru
Pokud po nastartování slyšíš klepání, které se zhoršuje s otáčkami, pravděpodobně posloucháš svůj motor, jak se loučí se životem. Ojnicová nebo hlavní ložiska mají své dny sečtené a ve chvíli, kdy povolí, ojnice prorazí blok motoru. Klepání tedy není jen „zvuk starého auta“, ale signál, že se ti motor doslova rozpadá pod kapotou.
Jezdíš bez výměny oleje? Tak se připrav na konec
Někteří řidiči se chlubí, že olej neměnili roky a auto jede jako hodinky. Jenže olej není věčný. Postupně se v něm hromadí uhlík, zbytky paliva a kovové částečky, až se změní na hustou kaši. Motor se pak snaží tuhle kaši pumpovat přes jemné kanálky, které jsou určené pro čistý olej. Mazání se zhoršuje, dochází k přehřívání a dřív nebo později se některá část zadře. Olej je levnější než nový motor, to je jednoduchá matematika.
Kouř z výfuku a jeho barva ti napoví víc, než si myslíš
Ne každý kouř znamená to samé. Modrý signalizuje, že motor spaluje olej, ale pokud z výfuku jde hustý bílý kouř se sladkým zápachem, jde o úplně jiný problém, motor spaluje chladicí kapalinu. Takový kouř naznačuje propálené těsnění pod hlavou nebo prasklou hlavu motoru. A to už je diagnóza, která často končí generálkou. Naopak černý kouř znamená, že motor spaluje příliš bohatou směs paliva. Možná má zanesený vzduchový filtr nebo vadný vstřikovač. Nezničí motor okamžitě, ale dlouhodobě vede k usazování karbonu a ztrátě výkonu.
Motor se přehřívá a ručička teploty leze do červeného
Pokud ti auto „vaří“ a zpod kapoty jde pára, nejde o drobnou závadu, ale o časovanou bombu. Příčinou může být nízká hladina chladicí kapaliny, vadný termostat, poškozené vodní čerpadlo nebo už zmíněné propálené těsnění. Když motor vaří, hliníková hlava se ohne a celé těsnění přestane těsnit. Výsledkem je masivní poškození, které znamená jen jedno – generálka nebo výměna motoru.
@andysautoadvice Take care of that engine! #engine #tipsandtricks #cartips #enginerepair #cars #tips #vehiclemaintenance #car ♬ original sound – Andy’s Auto Advice
Neobvyklý zápach z motorového prostoru
Auto umí varovat i nosem. Pokud cítíš zápach spáleného oleje, pravděpodobně někde unikal a kape na horké části motoru. Neznamená to, že se spaluje uvnitř, ale že motor zvenku netěsní. A pokud únik ignoruješ, olej se spotřebuje a motor se zadře. Sladký zápach, který připomíná sirup, zase signalizuje únik chladicí kapaliny, typicky z hadice nebo chladiče. Obě situace jsou časovanou bombou, která čeká jen na tvou nepozornost.
Všechny tyto signály mají jedno společné, motor se tě snaží varovat, že se blíží konec. Většina řidičů je ale ignoruje, protože „auto přece ještě jede“. Jenže motor, který dnes jen trochu kouří, klepe nebo smrdí, zítra může skončit jako šrot. Sleduj kontrolky, kouř, zápach i teplotu. Protože když se ozve to poslední kaboom, už bude pozdě.
Komentáře