Expert na auta prozradil, proč by ses neměl nechat oklamat tachometrem. Pravda o vysokém nájezdu tě překvapí

Vysoký počet najetých kilometrů nemusí být důvodem, proč se ojetému autu vyhnout. Mnohem důležitější je servisní historie, typ motoru, stáří komponentů a jejich technický stav.

pocet najazdenych kilometrov_2
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Když se jdeš podívat na ojeté auto a uvidíš na tachometru šesticiferné číslo, možná tě hned napadne, „To bude vrak, který se mi za chvíli rozpadne pod rukama.“ Podle experta z populárního kanálu TMS Automotive je to ale jedna z největších chyb, které lidé při koupi auta dělají. Pravda je totiž trochu jiná a pokud jí porozumíš, můžeš koupit spolehlivé auto i s vysokým nájezdem a jezdit s ním ještě dlouhé roky.

Nízký nájezd není automaticky výhra

Mnoho lidí si myslí, že čím méně má auto najeto, tím je lepší. Jenže právě tady se skrývá háček. Představ si, že narazíš na desetileté auto, které má na tachometru jen 30 000 kilometrů. Na první pohled to zní skvěle. Ale když se nad tím zamyslíš, znamená to, že auto jezdilo velmi málo a pravděpodobně hlavně po městě. Městská jízda znamená časté rozjíždění, brzdění a řazení, což je pro mechanické součástky mnohem náročnější než plynulá jízda po dálnici. Takové vozidlo může mít výrazně opotřebovanou spojku a brzdy a pokud většinu času stálo, může ho trápit i slabá baterie nebo zanedbané kapaliny.

pocet najazdenych kilometrov tachometer auto
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Naopak auto s vyšším nájezdem, například 170 000 kilometrů, které jezdilo hlavně po dálnici a dostávalo pravidelný servis, může být v mnohem lepším stavu. Dálniční jízda je totiž pro techniku šetrnější, motor pracuje rovnoměrně, převodovka netrpí neustálým řazením a brzdy se opotřebovávají pomaleji.

Servisní historie je důležitá, ale ne jediná

Nejdůležitější věc, kterou bys měl při koupi ojetého auta zkontrolovat, není samotný počet najetých kilometrů, ale servisní historie a celkový technický stav. Pokud má vozidlo pravidelné prohlídky, vyměněné oleje, filtry a jsou k dispozici faktury ze servisu, pak se nemusíš vysokého nájezdu bát. Ale servis není všechno, důležitá je i samotná konstrukce a typ motoru.

Některé starší atmosférické motory s větším objemem nebo klasické diesely bez problémů zvládnou i 300 000 kilometrů a stále jezdí spolehlivě. Naopak moderní malé přeplňované motory (tzv. downsizing) mohou být při vyšším nájezdu rizikovější, náchylnější k poruchám a jejich opravy bývají dražší.

Velmi důležité je také to, zda už byly preventivně vyměněny dražší komponenty jako například turbo, vstřikovače nebo dvouhmotový setrvačník. Auto s vysokým nájezdem, na kterém už tyto opravy proběhly, může být paradoxně lepší koupí než vozidlo s nízkým nájezdem, kde výměna těchto dílů teprve hrozí.

auto ako funguje turbo_2
Zdroj: Vedelisteze.sk / Martin Borko a Shoham Avisrur z Unsplash

Příklad z praxe: starší jednoduchý benzínový motor s 200 000 kilometry může být spolehlivější a levnější na provoz než moderní 1,2litrový turbo motor se stejným nájezdem.

Kilometry nejsou všechno, důležitý je i věk

Čas dokáže poškodit auto stejně jako kilometry. Auto, které hodně stálo, může mít staré pneumatiky s tvrdou a popraskanou gumou, které jsou nebezpečné, i když mají hluboký dezén. Podobně brzdová kapalina, chladicí směs nebo olej degradují v čase i bez intenzivního používání. Stejně tak gumové a plastové díly jako hadičky, těsnění nebo silentbloky mohou být po deseti letech ztvrdlé a popraskané, zatímco v autě s vyšším nájezdem, které pravidelně jezdilo, už mohly být dávno vyměněné.

Nezapomeň se podívat i pod povrch

Žádná servisní knížka nenahradí důkladnou vizuální kontrolu a diagnostiku. Všímej si interiéru, opotřebované sedačky, volant nebo pedály často odhalí skutečný nájezd, i když se prodejce tváří, že auto jezdilo málo. Stav interiéru také napoví, zda vozidlo skutečně dlouho stálo, nebo bylo jen stočené.

Rozumným krokem je vždy vzít auto před koupí k nezávislému mechanikovi. Ten ho může zvednout, zkontrolovat podvozek, brzdy a případné úniky kapalin a připojit ho na diagnostiku, která odhalí skryté chyby nebo počet motohodin. U automatických převodovek je taková kontrola obzvlášť důležitá.

Kdy už je nájezd problém

Samozřejmě, všechno má své hranice. Pokud má auto více než 300 000 kilometrů, některé komponenty mohou být přirozeně na konci své životnosti. Stejně tak existují i motory a modely, které jednoduše nejsou spolehlivé a u nichž je třeba být opatrný. Ve většině případů ale vysoký nájezd není automaticky důvodem k panice.

Dívej se na auto jako na celek

Při koupi ojetého auta se nenech zlákat jen nízkým číslem na tachometru. Skutečně důležité je, jak bylo vozidlo používáno, jak o něj bylo pečováno a jaký typ motoru má. Pravidelně servisované auto s 250 000 kilometry, na kterém byly preventivně vyměněny drahé součástky, může být spolehlivější než desetileté vozidlo s 30 000 kilometry, které většinu života stálo v garáži.

Takže příště, když uvidíš auto s vyšším nájezdem, neotáčej se zády. Možná právě ono ti vydrží déle než to „málo jeté“, které se celé roky jen nudilo na parkovišti.

Komentáře