Expert na auta varuje před jevem, který většina řidičů ignoruje. Stačí pár sekund a může být pozdě
Vibrace, pískání nebo slabší brzdění mohou znamenat, že tvé brzdové kotouče jsou zdeformované nebo opotřebované. Podívej se, proč se to děje, jak probíhá kontrola tloušťky kotouče a kdy je čas na výměnu, aby ses vyhnul drahé opravě.
Brzdy patří mezi ty věci, kterých si většina řidičů všimne až tehdy, když se něco pokazí. A obvykle to začíná nenápadně, mírnými vibracemi při brzdění. Odborníci z AccurateAuto vysvětlují, že právě vibrace jsou prvním a nejčastějším signálem, že tvé brzdové kotouče už nejsou v pořádku. Ale není to jediný příznak.
Když se ti při brzdění třese volant, něco není v pořádku
Představ si, že jedeš po dálnici a na sjezdu začneš brzdit. Najednou cítíš, jak se celý volant roztřese a pedál pod nohou pulzuje. To je jasný znak, že tvé brzdové kotouče jsou nerovnoměrně opotřebované nebo zdeformované.
Podle expertů z AccurateAuto, pokud se vibrace přenášejí do volantu nebo karoserie, problém bývá v předních kotoučích. Pokud je cítíš hlavně v pedálu, jde spíš o zadní brzdy. Typicky se to projevuje při silnějším brzdění z vyšší rychlosti, například na dálnici nebo ve městě při rychlejším zpomalování.
Zvlněné kotouče nejsou vždy „ohnuté“
Mnoho řidičů si myslí, že kotouč se doslova ohýbá teplem. Realita je jiná. Ve skutečnosti se na povrchu kotouče nerovnoměrně usazuje materiál z brzdových destiček. Vzniknou mikroskopické nerovnosti, které způsobují, že se destička dotýká disku jednou víc, jednou míň.
Když pak sešlápneš brzdu, destička „skáče“ po těchto nerovnostech a celé auto se rozvibruje. Je to jako kdybys měl oválné kolo, při každém otočení cítíš náraz.
Proč k tomu dochází
K deformaci nebo nerovnoměrnému povrchu kotoučů dochází nejčastěji po prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Rozžhavený kotouč se náhle ochladí, například když přejedeš kaluž nebo zastavíš a necháš nohu na pedálu. Materiál z destiček se připeče na jedno místo a vzniká nerovnováha.
Ještě horší je, pokud je brzdový třmen zaseknutý, destička se pak neustále dotýká kotouče, přehřívá ho a časem způsobí jeho zvlnění.
Vizuální kontrola a tloušťka kotouče
Pokud si všimneš vibrací, vyplatí se podívat i na samotné kotouče.
Vizuální kontrola dokáže odhalit to, co cítíš při jízdě. Na okraji kotouče si můžeš všimnout výrazné hrany, která vzniká, když se brzdný povrch opotřebovává. Pokud máš pocit, že je hrana výrazná na dotek, kotouč je už ztenčený a je třeba ho vyměnit.
Každý výrobce stanovuje minimální tloušťku (MIN TH), například 22 mm. Tento údaj bývá často vyražen přímo na kotouči. Pokud se tloušťka dostane pod tuto hranici, kotouč už nedokáže správně odvádět teplo, rychleji se přehřívá a riziko deformace se dramaticky zvyšuje.
Nejen vibrace, ale i zvuky a slabší brzdění
Vibrace nejsou jediným signálem, že brzdy potřebují pozornost.
Pískání může znamenat, že brzdové destičky jsou už téměř sjeté a jejich kovový indikátor se dotýká kotouče. Pokud slyšíš kovové skřípání, je to nejhorší scénář , destička je sjetá „na kov“ a přímo ničí kotouč.
Dalším varovným znakem je snížený brzdný účinek, tzv. fading. Ten nastává, když jsou brzdy přehřáté a jejich účinnost při opakovaném brzdění prudce klesá. Auto pak brzdí později, brzdná dráha se prodlužuje a řidič musí vyvinout větší tlak na pedál.
Kotouče a destičky patří vždy k sobě
Pokud ti v servisu mění kotouče, vždy trvej na výměně i brzdových destiček. Nové kotouče se starými destičkami se okamžitě poškodí, protože opotřebovaná destička má nerovný povrch. Takové kombinování je častou chybou domácích „kutilů“ a vede jen k dalším vibracím a předčasnému opotřebení.
Zaseknutý brzdový třmen nebo pístek může způsobit, že jedna strana brzd se přehřívá víc než druhá, což opět vede ke zvlnění kotouče a ztrátě rovnoměrného brzdného účinku.
Cena a možnosti opravy
Pokud máš štěstí a kotouče ještě nejsou příliš opotřebované, někdy je možné je přebrousit (soustružit). Ale většina moderních kotoučů je už tak tenká, že to není bezpečné, po obroušení by klesly pod minimální tloušťku. Proto se obvykle doporučuje výměna.
Cena závisí na typu auta, ale orientačně brzdové kotouče a destičky na jednu nápravu stojí 100 až 350 eur včetně práce. Samotná práce v servisu se pohybuje od 1 000 do 2 000 Kč za nápravu.
Pokud to odkládáš, riskuješ nejen dražší opravu, ale i poškození dalších dílů, například ložisek nebo brzdových třmenů, které jsou mnohem dražší než samotné kotouče.
Zvlněné nebo sjeté kotouče nejsou jen estetický problém. Jsou to tvoje brzdy, které křičí o pomoc. Vibrace, pískání, skřípání či snížená účinnost brzd jsou varování, která bys neměl ignorovat.
@accurateautoinc What Are Signs Of Warped Brake Rotors? 🚗 #mechanic #automotive #repairshop #carrepair #mechanicsoftiktok #cartok #cars ♬ original sound – AccurateAuto
Podle odborníků z AccurateAuto je klíčem včasná kontrola, dodržování minimální tloušťky kotouče a výměna kompletních sad, kotoučů i destiček najednou. Tak si nejen ušetříš peníze, ale hlavně ochráníš sebe i své auto.
Komentáře