Expert na auta varuje: Toto jsou signály, že se tvoje automatická převodovka brzy pokazí. Pokud je budeš ignorovat, oprava tě vyjde draho
Převodovka se nikdy nepokazí bez varování. Většina řidičů ji ale neposlouchá, dokud není pozdě.
Každý řidič doufá, že právě jeho auto ještě „vydrží“. Jenže automatická převodovka je jednou z nejsložitějších a nejcitlivějších částí vozu a když se pokazí, oprava se počítá na tisíce. Odborníci z ProfiMACAR upozorňují, že převodovka se nikdy nepokazí bez varování. Problém je, že většina řidičů tyto varovné signály úplně ignoruje.
Nejčastější příčina: výměna oleje v převodovce
Tvrzení výrobců o „doživotní náplni“ je mýtus, který ničí převodovky. Životnost oleje a životnost převodovky není totéž.
Olej v automatické převodovce (ATF) postupně degraduje, ztrácí viskozitu a schopnost odvádět teplo. Starý olej pak neudrží správný tlak, v důsledku čehož se lamely pálí a systém prokluzuje.
Odborníci doporučují výměnu oleje i s filtrem každých 60 000 až 80 000 km, nebo jednou za 4 až 5 let.
U aut s hydrodynamickým měničem, DSG s mokrými spojkami nebo CVT převodovkami dokonce ještě dříve, zejména pokud jezdíš v kolonách nebo taháš přívěs.
Rozdíl dělá i metoda výměny. Klasická (částečná) výměna vymění jen asi polovinu oleje. Dynamická výměna s proplachem je sice dražší, ale účinnější, protože kompletně obnoví celý objem oleje. Právě tato údržba často rozhoduje o tom, zda převodovka přežije dalších 100 000 km nebo ne.
Tmavý nebo spálený olej
Olej je krví převodovky. Pokud je tmavý, hustý nebo zapáchá po spálenině, znamená to přehřátí systému. Správný ATF má být červený, průhledný a se sladkou vůní.
Pokud zapáchá, něco se děje uvnitř, lamely se pálí a těsnění ztrácí pružnost. Mechanici to říkají jednoduše:
„Když olej smrdí, převodovka pláče.“
Vibrace při rozjezdu nebo při ustálené rychlosti
Pokud cítíš jemné chvění při zrychlení nebo při konstantní rychlosti, můžeš mít problém s měničem točivého momentu. Typicky se to projevuje mezi 80 a 100 km/h, kdy se auto krátce zachvěje. Tento jev se nazývá torque converter shudder a znamená, že spojka v měniči prokluzuje.
Pokud se to nechá bez řešení, poškození se jen zhoršuje a vibrace se přenášejí i do motoru.
Kolísání otáček a rázy při řazení
Jedeš po rovině a otáčky ti mírně kolísají? Nebo převodovka při přeřazení kopne? To je jasný znak, že tlak oleje není stabilní.
Může za to ucpaný filtr, opotřebované ventily nebo poškozený solenoid, malý ventil, který řídí průtok oleje.
Některá auta dokonce reagují se zpožděním, když zařadíš z „P“ na „D“. Pokud reakce trvá víc než sekundu, je čas zajet na diagnostiku.
Nouzový režim (Limp Mode): jasné varování, že něco není v pořádku
Moderní automaty jsou řízené elektronikou, která v případě vážné chyby spustí tzv. nouzový režim.
Auto se tehdy zablokuje na jednom převodovém stupni (obvykle druhém nebo třetím), ztratí výkon a na palubní desce se rozsvítí kontrolka motoru nebo převodovky.
Tento režim není „zaseknutí“, ale obrana převodovky před úplným zničením. Pokud se ti to stane, okamžitě zastav a nepokračuj v jízdě, jinak riskuješ, že se systém doslova rozpadne.
@profimacar.autoservis 4. oneskorená reakcia po zaradení „D“ alebo „R“ 5. Cuknutia pri rozjazde – jemné trhnutie, ktoré postupne zosilňuje. #audi #porsche #volkswagen #autoservis #autoserviszilina ♬ original sound – ProfiMACAR
Elektronické a řídicí problémy
Ne všechny poruchy jsou mechanické. Moderní převodovky jsou komplexní elektrohydraulické systémy, kde může selhat i mechatronika, řídicí blok se solenoidy.
Pokud auto při řazení váhá, cuká nebo se přepíná nepředvídatelně, nemusí jít hned o generálku. Může to být jen vadný ventil, snímač nebo řídicí jednotka.
Kvalitní diagnostika umí tyto chyby odhalit a často je vyřešit za zlomek ceny oproti výměně celé převodovky.
Pokud chceš, aby tvoje automatická převodovka vydržela, nenech se zmást mýtem o „doživotním oleji“.
Pravidelná výměna ATF, sledování vibrací, barvy oleje, reakce převodovky a signálů z palubní desky jsou tvé nejlepší pojištění.
Komentáře