Expert prozradil, co se stane s tvým autem, když budeš jezdit na příliš nízkých otáčkách. Toto jsou ideální otáčky pro tvůj typ motoru

Jízda při nízkých otáčkách může významně ovlivnit výkon motoru.

otacky-motora
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

V současnosti je zcela běžné, že v jedné domácnosti není jen jedno auto, ale hned dvě auta. Zdálo by se, že auta dokonale známe, když je používáme každý den. Ale není to úplně pravda, protože mnozí řidiči mají množství zlozvyků, kterými svým autům škodí.

Jedním z častějších zlozvyků je například zařazení zpátečky dříve, než vozidlo úplně zastaví. Děláš to také? Pokud ano, tak věz, že svému autu škodíš. Takový postup způsobuje nadměrné zatížení na zuby ozubeného kola zpátečky, které se musí zasunout do záběru pod nepřiměřeným tlakem. Navíc tímto způsobem dochází i k rychlejšímu opotřebení spojky, což může vést k vyšším nákladům na opravy. Samozřejmě, toto je jen jeden z mnoha zlozvyků. Pojďme nyní k dalšímu, který souvisí s otáčkami motoru.

Jezdíš autem při nízkých otáčkách?

Odborníci z Bepe Auto upozorňují na to, že pokud často jezdíš s nízkými otáčkami, tak tvůj motor může „zlenivět“. Možná se teď ptáš, co to znamená?

Když budeš později potřebovat zrychlit nebo použít plný výkon, motor ti to nevrátí tak, jak by měl. Je to způsobeno tím, že takovou jízdou může dojít k nahromadění usazenin ve spalovací komoře, které mohou ovlivnit výkon motoru.

Zvláště si dávej pozor na jízdu při nízkých otáčkách u benzinových motorů, které jsou náchylnější na tento nevhodný způsob jízdy v porovnání s dieselovými motory. Je také třeba zmínit, že moderní motory s přímým vstřikováním paliva (např. GDI) mohou být náchylnější na tvorbu usazenin, což zvyšuje potřebu jezdit ve středních otáčkách.

Výsledkem bude snížení skutečného výkonu motoru, což ti způsobí problémy v situacích, kdy budeš potřebovat dynamiku, například, abys rychle opustil křižovatku, protože se bude řítit jiné auto.

Toto je jeden z hlavních problémů při jízdě při nízkých otáčkách

Problémem jízdy při nízkých otáčkách často je, že tvůj výfukový systém se může přehřívat. Důvodem je, že výfukové plyny neproudí dostatečně rychle, což vede k zvýšení teploty katalyzátoru.

motor-auta-1
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Postupem času, pokud budeš jezdit při nízkých otáčkách pravidelně, může se poškodit. Jeho oprava tě může vyjít pěkně draho, říkají odborníci z Bepe Auto. Mluvíme o stovkách českých korun. Tento problém je o to výraznější, když jezdíš krátké vzdálenosti, třeba ve městě.

Aby katalyzátor správně fungoval, potřebuje dosáhnout určité provozní teploty. Při delších jízdách (například po dálnici) má motor dostatek času, aby se zahřál, a výfukové plyny plynule proudí přes katalyzátor, čímž se tento systém „čistí“. Ale při krátkých jízdách ve městě motor a katalyzátor často nestihnou dosáhnout té správné provozní teploty. Výfukové plyny pak neproudí dostatečně rychle a část nečistot se může hromadit v katalyzátoru. To vede k jeho přehřátí a postupně ho může poškodit.

Jak předejít problémům?

Odborníci na auta říkají, že by ses neměl bát jezdit ve středních a vyšších otáčkách, motoru to prospěje. Samozřejmě, vše s mírou a auto bys neměl „táhnout“ na maximum. Dále radí, aby ses vyhýbal otáčkám, při kterých auto vibruje. Poslední radou je, když potřebuješ zrychlit, neměl bys při nízkých otáčkách přidávat plyn, ale podřadit nižší převod a tak zrychlit.

otacky-motora
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Jaké otáčky jsou ideální?

Možná se teď ptáš, jaké otáčky pro auto jsou ideální? Závisí na typu motoru ve tvém autě. Při benzinových motorech se doporučuje jezdit v rozmezí 2 000 až 3 000 otáček za minutu, protože v tomto pásmu motor pracuje efektivně a plynule. Naftové motory jsou navrženy tak, aby byly efektivní již při nižších otáčkách, obvykle v rozmezí 1 500 až 2 500 otáček za minutu. Tento rozdíl je dán odlišnou konstrukcí a způsobem spalování paliva.