Expert prozradil, že pokud tvé auto vydává tyto časté zvuky, měl bys co nejdříve navštívit servis
Neobvyklé zvuky z auta mohou signalizovat vážný problém. Podívej se, co znamená praskání u volantu, vrzání při nerovnostech nebo rachot pod kapotou a kdy je čas zajít do servisu.
Není žádným tajemstvím, že auta vyžadují pravidelnou údržbu. Obecně, pokud se o ně pravidelně a správně staráme, můžeme předejít drahým opravám. Jako příklad může barva výfukových plynů naznačovat mnoho o stavu motoru.
Šedý až modrastý dým z výfuku u benzínových motorů často signalizuje spalování motorového oleje, což může být způsobeno opotřebovanými těsněními ventilů, pístními kroužky nebo poškozenou hlavou válců. Jedná se o vážnější problém, který si obvykle vyžaduje mechanický zásah.
U dieselových motorů může šedý nebo bílý dým s nepříjemným zápachem poukázat na špatnou činnost vstřikování paliva, poruchu turbodmychadla nebo příliš bohatou směs vzduchu a paliva. Takzvaný „přetížený motor“ je lidový název pro situaci, kdy dochází k hromadění nespáleného paliva nebo oleje v spalovací komoře.
Kromě viditelných projevů jako je barva dýmu existují i akustické signály, které ti mohou napovědět, že s autem něco není v pořádku. Na některé z nich upozornil známý slovenský tvůrce videí o autech dominiccars_sk.
Tyto zvukové signály auta signalizují poruchu
Praskot při otáčení volantu
Pokud při úplném otáčení volantu doleva nebo doprava slyšíš cvaknutí či prasknutí, můžeš mít poškozený homokinetický kloub. Tento kloub zajišťuje přenos točivého momentu z převodovky na kolo při současném otáčení a natočení kol. Pokud se poškodí manžeta (gumový obal), dovnitř se dostane nečistoty a voda, což časem způsobí uvíznutí nebo opotřebení ložisek uvnitř kloubu. Řešením je výměna celého kloubu nebo poloosy.
Skřípání při přejezdu nerovností
Pokud slyšíš skřípání z podvozku, hlavně při přejezdu přes výmol, může to znamenat opotřebované silentbloky, což jsou pružné gumové části, které slouží k tlumení vibrací mezi karoserií a nápravou. Nejčastěji se opotřebují silentbloky ramen nebo gumové uložení stabilizátoru. V některých případech pomůže mazivo (např. silikonový sprej), ale pokud je guma popraskaná nebo ztvrdlá, výměna je nevyhnutelná, jinak hrozí nestabilní chování vozidla v zatáčkách.
Cvakavé zvuky při přejezdu nerovností
Pokud z podvozku slyšíš rytmické cvakání při jízdě po nerovné cestě, může to naznačovat prasklou pružinu zavěšení. Pružiny se mohou unavit, popraskají v dolních závitech, což vede ke snížení světlé výšky auta a zhoršené jízdní stability. Prasknutí pružiny může také poškodit pneumatiky nebo tlumiče, proto je třeba ji co nejdříve zkontrolovat.
Řinčení zpod kapoty při startu
Pokud máš vozidlo s řetězovým rozvodem a slyšíš kovové řinčení krátce po nastartování, může to být znamení opotřebovaného rozvodového řetězu. Ten se může časem natáhnout, čímž se naruší přesné načasování otevírání ventilů. Řinčení způsobuje, že natězací mechanismus řetězu nestačí řetěz dostatečně napnout. Pokud řetěz přeskočí, dojde k tzv. kolizi ventilů s písty, což může způsobit vážné a drahé poškození motoru. Proto je nutné řetěz včas vyměnit nebo alespoň nechat zkontrolovat v servisu.