Jsou ženy skutečně horší řidičky než muži? Data odhalují pravdu a výsledek tě pravděpodobně pořádně překvapí

Jsou ženy opravdu horší a nebezpečnější řidičky než muži? Podívej se, co říkají data.

soferovanie_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Už celá desetiletí si lidé šeptají, že ženy jsou horší řidičky. Vtipy o parkování, stereotypy o nepozornosti a věčné přesvědčování, že žena za volantem je pohroma, se staly součástí naší kultury. Je tomu ale skutečně tak?

Statistiky ukazují něco úplně jiného, upozorňuje server motor.elpais.com. Data z USA, Velké Británie, Evropské unie či Austrálie vyprávějí jiný příběh. Muži obecně umírají na silnicích výrazně častěji než ženy a důvodů, proč k tomu dochází, je hned několik.

Čísla, která překvapí i ty největší skeptiky

Podívejme se na fakta. Ve Velké Británii bylo v roce 2024 až 76 procent obětí dopravních nehod mužů. V Evropské unii jsou tři ze čtyř usmrcených na silnicích také muži. Podobná čísla najdeme v Austrálii i Irsku. Ani Spojené státy nejsou výjimkou. Podle údajů z roku 2023 tam muži tvořili přibližně 72,5 procenta všech úmrtí na silnicích. To je obrovský rozdíl, který nelze přehlédnout. Pokud jsi tedy dosud slyšel, že ženy jsou nebezpečné řidičky, tato data ukazují pravý opak.

soferovanie
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Muži riskují víc a jezdí agresivněji

Pokud bychom si mysleli, že muži jsou horší řidiči, nebyla by to pravda. Problém není v jejich schopnostech, ale v chování. Muži jednoduše jezdí jinak. Víc riskují, častěji překračují rychlost, častěji sedají za volant po alkoholu a častěji ignorují bezpečnostní pás.

autonehoda-rozbite-auto-5
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

V USA bylo při smrtelných nehodách v roce 2023 překročení rychlosti zaznamenáno u zhruba pětiny mužů, zatímco u žen šlo jen o něco málo přes dvanáct procent. Podobně je to s alkoholem. Muži častěji jezdí s hladinou alkoholu nad povoleným limitem a jejich reakce jsou pak pomalejší, což zvyšuje riziko nehody. Také při používání pásu jsou ženy zodpovědnější. Muži ho často zanedbávají a právě to se jim při nárazech mnohdy stává osudným.

Ženy jsou zranitelnější, ale technologie se mění

Zajímavé je, že i když muži umírají častěji, ženy mají při stejně vážných nehodách o něco vyšší riziko zranění. Nejde o to, že by neuměly řídit nebo reagovaly pomaleji, důvod je technický. Dlouhé roky se bezpečnostní pásy, airbagy a celé ochranné systémy testovaly na figurínách, které reprezentovaly mužskou anatomii.

Možná se teď ptáš, co to znamená v praxi. Ženské tělo má jiné proporce i jinou biomechaniku. Když tedy žena sedí v autě, pás může být veden jinak, airbag se otevře v jiné výšce a následky stejného nárazu bývají pro ženy často horší. Dobrá zpráva je, že novější auta už myslí i na ženy a výrobci přizpůsobují bezpečnostní prvky různým typům postav. Rozdíl v riziku zranění se tak postupně zmenšuje.

Ne pohlaví, ale chování

Pokud bychom z těchto dat chtěli vyvodit závěr, odpověď je jiná než to, co máme v hlavách zakódováno celé dekády. Rozhoduje chování, ne pohlaví.

Muži jednoduše častěji jezdí rychleji, agresivněji a podceňují riziko. Ženy jsou naopak obecně opatrnější, dodržují předpisy a víc dbají na bezpečnostní prvky. To ale neznamená, že každá žena je dobrá řidička a každý muž špatný. Znamená to, že kultura jízdy, návyky a přístup k bezpečnosti mají mnohem větší vliv na výsledek než to, co máme napsáno v rodném listu.

Závěrem si dovolme říct, že ženy řídí jinak než muži a právě to je důvod, proč jsou statistiky tak odlišné. Ne proto, že by měly lepší reflexy, ale proto, že méně riskují. Muži jezdí víc, rychleji a odvážněji, což je častěji dostává do problémů. Na konci dne ale pohlaví nehraje hlavní roli. Důležité je chování. Pokud si připneš pás, jezdíš s rozumem, vyhneš se alkoholu a nepodceňuješ únavu, šance, že se domů vrátíš v pořádku, dramaticky roste.

Komentáře