Kámen v pneumatice? Expert na auta vysvětluje, kdy nejde o problém a kdy už hrozí nebezpečí

Kameny v pneumatikách mohou vypadat nevinně, ale v některých případech představují riziko poškození nebo pomalého úniku vzduchu.

kamienok v pneumatike_3
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Mnoho řidičů podceňuje technický stav auta. Například mnoho lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách a neuvědomuje si, že tyto pneumatiky mění v teple své vlastnosti. Jsou navrženy tak, aby fungovaly při teplotách pod 7 °C. V létě je však venku mnohem tepleji. Gumy se ti začnou rychleji opotřebovávat, ztratíš přilnavost a tvá brzdná dráha se může hodně prodloužit.

Přejděme však k dalšímu tématu, kterým jsou kameny v pneumatice. Mnoho řidičů může takový kámen hodně vylekat, když náhle slyší z kola rytmické „klik, klik, klik“. Jiným je to jedno. Otázkou je, zda bychom se toho měli bát, když se kámen dostane do pneumatiky.

zimna pneumatika_CZ_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Většina řidičů si toho nevšímá

I když se může kámen, který se ti zasekne v pneumatice, zdát jako něco naprosto neškodného, nemusí to tak vždy být. Samozřejmě to není automaticky důvod k panice.

Dobrou zprávou je, že většinou to není nic vážného. V některých situacích to ale může být problém, vysvětluje server Autoklub. Riziko hrozí zejména tehdy, když kámen zůstane v pneumatice dlouhý čas nebo je obzvlášť ostrý nebo tvrdý. To může vést k poškození pneumatiky a v nejhorším případě až k jejímu propíchnutí.

Moderní pneumatiky nejsou jen obyčejné kusy gumy. Jejich povrch je navržen tak, aby zvládal vodu, sníh, bláto i prudké brzdění. Drážky a lamely v dezénu hrají důležitou roli. Zlepšují trakci a zajišťují odvod vody. Právě tyto drážky se někdy stávají pastí pro drobné předměty. Kameny, kousky skla nebo kovu se do nich snadno zaryjí, zvláště pokud jezdíš po štěrku, polních cestách, staveništích nebo parkuješ u obrubníku.

Zvýšené riziko hrozí i v zimě, kdy jsou silnice posypané štěrkem. Pak se do pneumatik může zachytit ještě více materiálu, který tam zůstane i poté, co se sníh roztaví.

Většina kamenů při jízdě samočinně vypadne z pneumatik, ale ne vždy má člověk tolik štěstí. Pokud se do dezénu dostane větší nebo ostrý kus, který tam zůstane dlouho, může to vést k poškození gumy. Můžeš si všimnout drobných trhlin, roztrhaných hran drážek nebo zhoršených jízdních vlastností.

kamienok v pneumatike_4
Zdroj: Vedelijsteze.cz / Martin Borko

Někteří řidiči si dokonce všimnou jemné vibrace volantu, které vznikají v důsledku nerovnoměrné rotace kola. To se stává tehdy, když se kameny nahromadí na jednom místě běhounu. Běhoun je ta část pneumatiky, která přichází do přímého kontaktu s vozovkou. Ačkoli je vzácné, že by kámen způsobil přímé propíchnutí pneumatiky, v extrémních případech může proniknout až k výztuži a způsobit únik vzduchu.

Nepodceňuj tento malý problém

Proto platí, že je lepší občas pneumatiky zkontrolovat a vybrat z nich to, co tam nepatří, než riskovat vážnější problém během jízdy.

Nechybojíš, pokud zareaguješ hned, jak si kámen všimneš. Samozřejmě, jen pokud to situace na cestě dovolí a můžeš bezpečně zastavit. Drobný kámen, který není příliš hluboko zaseknutý, lze jemně vyjmout rukou, kouskem dřeva nebo plastovým nástrojem. Určitě se ale vyhni ostrým kovovým předmětům, které by mohly poškodit povrch pneumatiky více než samotný kámen.

Po odstranění kamene je vhodné zkontrolovat tlak v pneumatice. Pokud si všimneš mírný pokles, může to být signál, že pneumatika byla narušena a vzduch z ní pomalu uniká.

pneumatika na aute_2
Zdroj: vedelijsteze.cz / Martin Borko

Jiná situace nastává v případě, kdy máš v pneumatice předmět, který připomíná hřebík, šroub nebo sklo. V takovém případě se nespěchej s jeho vyjímáním. Právě tyto předměty mohou dočasně udržovat tlak v pneumatice. Po jejich odstranění se může pneumatika náhle vyfouknout. Nejrozumnější je zajet do servisu, kde odborníci posoudí stav pneumatiky a rozhodnou, zda se dá opravit, nebo bude potřeba ji vyměnit.